Hvor lenge er Ryanair på Moss Lufthavn Rygge? FOTO: JON OLAV NESVOLD/NTB SCANPIX

Spøkelsesflyplassene

KOMMENTAR: Ryanair-avhengighet er for lengst blitt et begrep – og et veritabelt balletak. Stadig flere flyplasser står tomme igjen i Europa. Rygge og Torp kan bli de neste.

Reise

Hvorfor reiser nordmenn i milliontall til Spania, men langt mindre til Frankrike? Svaret er enkelt: Dyrere og dårligere flyforbindelser. Det er nemlig kun én rask måte å kapre store, nye turistgrupper på, om man kan tilby et brukbart attraktivt reisemål: Enkel og kjapp transport til en ikke altfor avskrekkende pris. Derfor har lavprisselskapene de siste 20 årene vært en av de viktigste nøkkelfaktorene for å oppnå nye, årlige turistrekorder mange steder rundt i verden, med sine direkteruter som går i skytteltrafikk mellom kulde, sol og storbyopplevelser.

Dette har gitt lavprisselskapene enorm makt – de kan effektivt flytte et folketall på størrelse med en middelstor by i løpet av en sesong. Langt flere turister enn verdens feteste markedsføringskampanjer noensinne vil klare like effektivt. De lave prisene kan de ta takket være moderne, drivstoffeffektive flyflåter, og ikke minst særdeles gunstige avgiftspakker, subsidier og tilskudd fra turistsugne lokale myndigheter. Selskapene flyr i hovedsak til små flyplasser et godt stykke unna det egentlige reisemålet, som kan friste med et helt annet avgiftsregime enn hovedflyplassene – og der de selv i stor grad har kunnet diktere betingelsene. Dette spillet har Ryanair definitivt vært – og er – råest på i klassen. Flere ganger er de blitt saksøkt av ulike aktører for å ha mottatt illegale subsidier. Mange nye flyplasser er blitt bygget ene og alene for å serve den irske lavprisgiganten.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Det har også straffet seg. Girona, en middelalderby en drøy times kjøring utenfor Barcelona, ble brått en veritabel turistmagnet, og i gullåret 2009 passerte mer enn fem millioner passasjerer flyplassen. Etter at spanske myndigheter la om flyavgiftspolitikken sin mellom 2011 og 2012, har imidlertid selskapet redusert virksomheten sin en rekke steder kraftig. I 2014 var tallet bare 2,16 millioner passasjerer i Girona, og det er fortsatt synkende. Samme tendens ses på de ryanairavhengige flyplassene i blant annet Murcia, Reus, Zaragoza, Valladolid og Santander. Andre flyplasser er blitt stående som tomme spøkelsesinstallasjoner, før de en gang ble tatt i bruk. Det samme har skjedd på en rekke andre flyplasser i resten av Europa. Ryanair og andre lavprisselskapers balletak vil ikke slippe før man får til et europeisk samarbeid og samordnet avgiftsregime, spesielt på miljøfronten, i stedet for å la flyselskapene diktere betingelsene.

Nå vil vi også merke effekten. I fjor kom det mer enn en halv million turister via Rygge. Dersom den norske regjeringen innfører den nye flyseteavgiften på 80/88 kroner fra 1. april, vil Ryanair flytte flyene sine et annet sted, og også denne flyplassen vil bli lagt ned – og med den mer enn 1000 arbeidsplasser i en periode og et område med svært høy arbeidsledighet. Torp Sandefjord lufthavn og en rekke flyruter i nord kan lide samme skjebne. Lokalt næringsliv og reiselivsnæringen vil blø. For en familie kan norgesferien fort bli flere tusenlapper dyrere, i et av verdens aller dyreste ferieland. Mange vil da sannsynligvis velge andre feriemål. Konkurransetilsynet protesterer også, fordi avgiften vil kan ha en konkurransevridende effekt, da den rammer forskjellige flyselskap ulikt, og kan føre til mindre konkurranse i det norske luftfartsmarkedet.

Få flere reisetips på Dagsavisen.nos reiseside

Alt i alt virker avgiften for dårlig gjennomtenkt, og det er kommet flere gode forslag til mer effektive avgiftsformer, som enda bedre følger prinsippet om at den som forurenser mest, betaler mest. På hjemmebane er det unektelig også vanskelig å ta avgiftens miljøargumentet på alvor, når politikerne synes at det er uproblematisk å ta knekken på en lokalflyplass, mens de legger opp til en enorm passasjerøkning og en gigantisk utvidelse av Oslo Lufthavn Gardermoen, som neste år skal kunne håndtere opptil 28 millioner flypassasjer i året, tre millioner flere reisende enn i dag.

Dersom da ikke regjeringens intensjon virkelig er å begrense flytrafikken. Da blir den nye terminalen enda en spøkelsesflyplassavdeling.