Kultur

Sommersportsstedene

Tidligere lå vintersportsstedene øde når snøen hadde gått. Men nå yrer det av liv både i og rundt bakkene året rundt - og skiheisene forvandles til sykkelheiser!

- For 15 år siden spurte turistene ofte: «Hva gjør dere som sommeren? Stenger dere? forteller Atle Hovi, som er direktør på Beitostølen Resort.

Nå er juli den måneden fjelldestinasjonen har mest belegg - og det kommer like mange turister om sommeren som om vinteren.

Den store driveren i sommersesongen er Besseggen, som trekker 50.000 mennesker.

- Folk er så slitne når de har gått den, at de blir over enda en natt - så turmålet genererer 100.000 overnattinger i sesongen. Og sju av ti turister bor hos oss, forteller Hovi.

Sommeraktiviteter

I tillegg har destinasjonen de siste 15 årene bevisst satset kraftig på å utvikle sommeraktiviteter i alpinanlegget.

- Turistinteressen sommerstid snudde rundt 2005. Da fikk vi bilbanen, som var et unikt trekkplaster. Vi ser at jo flere aktiviteter vi har, jo mer attraktive blir vi, påpeker Hove.

Nå går to heiser hele sommeren, og i bakkene kan du leke deg i Norges eneste olabilbane eller i Norges eneste bobbane.

- I tillegg har vi utviklet en rekke andre unike aktiviteter for hele familien, så folk har en grunn til å bli et døgn ekstra, påpeker Hovi.

I slutten av mai åpnet også Tufteparken, et utendørs treningsanlegg med ulike klatrestativer, gratis for alle.

Ukeprogram

Tidligere har det ofte vært vrient, dyrt og vanskelig tilgjengelig å melde seg på aktiviteter som enkeltperson - eller to. Det har Beitostølen løst ved å innføre et ukeprogram med ulike faste aktiviteter hver dag som man kan melde seg på, som rafting og klatring - slik at det alltid skal være noe å finne på, uansett ukedag. De har også tilrettelagt for og promoterer flere familievennlige fjelltopper, som Bitihorn, som ble regnet som en av de ti beste familievennlige fotturene i Norge i fjor.

Dette er modeller man også finner på flere av de andre store vintersportsstedene - som satser mer og mer på sommersesongen. Som i Hemsedal.

- Produktutviklingen, spesielt vandrerprogrammet med topp 20, har vært kjempeviktig. Det har fungert som en magnet på sommerturistene. De siste årene har vi over 20.000 som går på toppene hvert år. Det er også blitt flere og flere aktivitetsbedrifter, sier Tine Østby, markedsansvarlig i Hemsedal, som likevel ønsker deg enda flere sommergjester.

- Vinteren er fortsatt hovedsesongen vår, forteller hun.

Sommeren viktigst

På Geilo har de snudd ståa.

- Geilo er blitt et helårssted, og vi har nå like mye folk om sommeren som på vinteren. Bruksmønsteret har endret seg mye den siste tiårsperioden. Hotellsengene er varme året rundt, og hyttefolket bruker i større og større grad hyttene som sitt andre hjem - og hyttekontor, forteller turistsjef Pål Knutsson-Medhus.

På Geilo har de drevet aktiv destinasjonsutvikling i flere år for å snu vintertrenden.

- Nøkkelen er å gjøre barmarksattributtene like tilgjengelige som vintertilbudene. Blant annet ved å utvikle aktiviteter for hele familien, vandreruter, topp ti, utsiktspunkter og å legge til rette for sykling i naturen og turer i nærområdene - i tillegg til idrettsarrangementer og sport, sier Knutsson-Medhus.

Topp trapp

For mange hyttekjøpere og turister ønsker å tilbringe fritida et sted der man kan være aktiv og ha gode rekreasjonsmuligheter.

- Folk vil være aktive 360 dager i året! Muligheter for litt mer hardcore trening blir også viktigere for mange, påpeker turistsjefen.

Prestholtstien, ei steinlagt trapp opp til 1705 meter høye Skarvsenden, er også blitt en stor turistattraksjon. I fjor tok hele 26.000 turen opp trappene.

- Det handler om å sette opplevelsesproduksjonen i system - og skape ting som mange kan ta del i, sier Knutsson-Medhus.

All aktiviteten har også medført at handelsstanden har kunne utvide betraktelig.

Innlandsfiske på vei opp

En annen turistgruppe i vekst, er innlandsfiskerne.

- Innlandsfiske har vært litt i skyggen av sjøfiske og laks- og ørretfiske i elver. Men trenden er økende, både når det gjelder nordmenn og utlendinger, og har et stort potensial, påpeker han.

Nærhet til Fjord-Norge, Rallarvegen og Flåmsbanen er andre ting som trekker opp.

Sykling i farta

Men den kanskje største sommerstedssatsingen generelt, bortsett fra vandring, er sykling. Alle de store vintersportsmekkaene har nå et fantastisk tilbud til tohjulinger. Skiheiser forvandles til sykkelheiser, og fra toppene kan man sykle videre innover fjellet. Eller sykle ned igjen. Hafjell har nå en av Norges beste anlegg for down hill-sykling, og åpner i sommer et nytt skills centre på toppen.

Og Trysil satser på å bli en av de mest attraktive stisykkeldestinasjonene i landet, for ikke å si Europa.

- Vil håper å kunne få til et spleiselag på 25 millioner kroner for å utvikle Trysil som et eldorado for stisykling for hele familien i løpet av en tre-fire år, forteller turistsjef Gudrun Sanaker Lohne.

En ny ferdighetspark, en kuleløype og flere tilrettelagte stier står klare allerede i sommer.

På denne måten håper de å få opp sommertrafikken.

- Tradisjonelt har vi hatt 90 prosent av de kommersielle gjestedøgnene på vinteren. Målet er å øke sommervolumet til 20 prosent av totalvolumet, fra 70.000 til 200.000 gjestedøgn, forteller hun.

I tillegg arrangeres det en rekke løp, fellesturer og ritt både for de glade amatører og de mer seriøse på alle sommersportsstedene.

christine.baglo@dagsvisen.no

Mer fra Dagsavisen