Kultur

Saktesykling gjennom landet

Drømmer du om å sykle Norge på langs? Til sommeren kan du ligge på hjul med NRK-teamet som skal ut på veien.

I sommer tar NRKs nye sakte-TV-satsing til landeveiene og filmer Norges vakreste sykkelruter, minutt for minutt. Som vanlig kan du henge deg på TV-teamet – eller du kan sykle den samme ruta på et hvilket som helst annet tidspunkt.

– Disse etappene gjennom Norge er tilgjengelige for de aller fleste, sier Lars Erik Sira, en av reiseekspertene NRK har brukt i planleggingen. Sira har skrevet flere bøker om sykling i Norge, blant annet «Ute og sykler – Norge rundt på 76 dager» (2016) og e-boka «Langtur på sykkel i Norge – en guide til planlegging og gjennomføring» (2019).

Ved å følge NRK-ruta får du syklet i fem av landets «indrefileter» – men må ta buss eller tog mellom disse fem.

Siden statskanalen monterte kameraer på Bergensbanen i 2009, har sakte-TV blitt et folkekjært konsept. 26 temaer har så langt blitt dekket, fra den mektige Hurtigruten mellom Bergen og Kirkenes til nasjonal strikkekveld og julete ribbesteking, alt kringkastet minutt for minutt. Denne gangen er det altså en sykkelreise som står for tur. Et naturlig valg, sier prosjektleder Ingrid Langeland Olderbakk i NRK.

Saken fortsetter under bildet

Norge byr på en enorm variasjon av minneverdige sykkelruter. NRK har valgt ut fem «indrefileter» for årets sommersatsing. Foto: Shutterstock/NTB scanpix

Norge byr på en enorm variasjon av minneverdige sykkelruter. NRK har valgt ut fem «indrefileter» for årets sommersatsing. Foto: Shutterstock/NTB scanpix

Kremen av kremen

– Både i hverdagen og i ferier blir sykling stadig mer utbredt i Norge. Men vi velger det ikke bare på grunn av populariteten. Det er også tempoet, miljøvennligheten og ikke minst nærheten til landskapet som gjør sykkelen til en fantastisk plattform for å lage sakte-TV, sier hun.

Midt i fellesferien skal NRKs team lage 135 timer med direktesendt TV, fordelt på mer enn 1000 kilometer og 23 dagsetapper. Sendingen starter i Varangerbotn i Finnmark 9. juli og avsluttes etter planen ved Lindesnes fyr 9. august. Men denne gangen går ikke reisen fra start til slutt i ett strekke, men heller etappevis gjennom det Olderbakk kaller for «fem indrefileter».

– Skulle vi syklet fra ende til ende, ville vi ligget langs E6 i cirka 13 uker, noe som hadde fungert dårlig som sakte-TV. Istedenfor belager vi oss på fem utvalgte områder av landet vårt, som til sammen vil by på en stor variasjon av både landskap og historier.

Underveis vil teamet tilbringe sommeren i et tverrsnitt av norsk natur, fra Finnmarks månelignende vidder til Sørlandets idylliske skjærgård. I hovedsak er det fylkesveiene som følges, forteller Olderbakk.

Les også: – Mange nordmenn tror det stort sett er mørkt og kjedelig under overflaten her hjemme (DA+)

– Vi har først og fremst valgt ut disse områdene fordi de er fantastiske sykkelruter, men de må også møte en del tekniske krav. Det må være mulig å kringkaste derfra, veiene må være lovlige å sykle på, og trafikken bør være så liten som mulig, sier hun.

Det er spesialiserte sykler som skal transportere et produksjonsteam på drøyt 20 fotografer, produsenter, teknikere og programledere gjennom landet. Ideen om å kunne lage TV «underveis» ble til i 2018, forteller Olderbakk, da Lars Monsen gikk fire uker over Hardangervidda, gjennom Jotunheimen, i Vesterålen og til indre Troms. Etter hvert hang hundrevis av turgåere seg på, et fenomen Olderbakk er spent på å se om vil gjenta seg.

Behagelig tempo

– Folk må ta ansvar for sin egen sikkerhet om de slenger seg på, men det blir spennende å se hvor mange følgere vi får, både av syklister og folk langs veikantene. Vi vil derfor annonsere stopp underveis. Om folk vil møte opp, bli med på moroa, vise fram noe spennende eller fortelle historiene sine, er det fint at de ikke opplever at vi bare suser forbi.

Dermed blir prosjektet langt fra noe race, sier produsenten. Den korteste distansen på den (foreløpig) planlagte ruten er 24 kilometer på én dag, og går mellom Dønna og Løkta i Nordland. Den lengste, en etappe på 75 kilometer, finner vi mellom Bud og Midsund i Møre og Romsdal, mens resten av strekningene ligger et sted midt imellom, med 45 kilometer og seks timer i gjennomsnitt på sykkelsetet før de daglige kveldssendingene.

– Vi legger ikke opp til noen form for konkurranse. Som med all sakte-TV er det naturopplevelsen og menneskemøtene underveis som står i fokus, sier hun.

Tilgjengelig for de fleste

Men med all den storslåtte og varierte naturen Norge kan by på, hvordan har NRK klart å velge ut fem «indrefileter» for årets sending? Ved å trekke inn kunnskap fra ekspertene selv, forteller Olderbakk.

En av dem er forfatteren og skribenten Lars Erik Sira, som først ble bitt av langtur-basillen på en reise til Island i 2003. Siden den gang har han tilbakelagt mer enn 10.000 kilometer på sykkelsetet – de fleste av dem i Norge

Han har syklet samtlige strekninger på NRKs ruteplan utenom den første i Finnmark. Han trekker fram flere elementer som gir en minneverdig sykkeltur.

– Lite biltrafikk er et stort pluss for syklister. En god utsikt langs veien er også viktig. Derfor kan skog bli litt kjedelig i lengden, mens det på fjellet og langs kysten er noe å se på stort sett hele tida. Jeg er ikke overrasket over å se at store deler av NRKs ruteplan går langs kysten vår.

Les også: Norske fyr i vinden

Fasiliteter

En annen fordel, ifølge Sira, er å ha regelmessig tilgang på fasiliteter underveis. Dagligvarebutikker, restauranter, kafeer, hoteller og campingplasser vil både øke komforten og redusere bagasjevekten.

– Alle disse tingene finner man mye av langs kysten vår, og særlig i mer befolkede områder. Man bør på samme tid ikke utelukke innlandet for fantastiske sykkelopplevelser, sier Sira. – Det er mange fine gevinster med å velge dalsider og fjelloverganger på grunn av utsikten. I likhet med Olderbakk er Sira spent på å se hvor mange nordmenn som vil finne fram sykkelen i sommer og legge seg bak NRKs produksjonsteam på veien sørover. Den foreløpige ruten beskriver han som «tilgjengelig for de aller fleste».

– Innlandsstrekningen mellom Dombås og Aulestad kan kanskje oppleves som noe krevende, men de fire andre er temmelig flate. Med tanke på de korte dagsetappene tror jeg det vil være ganske greit å delta, selv for folk som ikke er vant til langtursykling. I alle fall vil det ikke være mer slitsomt enn å gå på tur med Monsen, hvor det var mye opp og ned.

Men før du løper og kjøper en kjempedyr tursykkel, bør du kanskje ta en nærmere titt på den du allerede har, sier Sira.

– Min tommelfingerregel er at det nesten alltid holder med sykkelen som ellers får deg til og fra jobb eller butikken. Bruk heller pengene på selve reisen enn på fancy utstyr, råder han.

Mer fra Dagsavisen