På to hjul i det moderne København

BeCopenhagen tar turistene med på sykkeltur til ukjente deler av København, med arkitektur og byliv som tema. Og til en sniktitt på Københavns nye skibakke – på toppen av et søppelforbrenningsanlegg!

– Uæææh! Dette er en smule vinglete! sier blide, norskættede Sarah Ruth Boyer fra USA, og sykler en liten runde til på den rare, trekantede sykkelen, der styret sitter rett foran setet.

Det tar nemlig noen minutter å få dreisen på «Strida», som skal være framkomstmiddelet vårt de neste tre timene, på en litt annerledes tur rundt i gode, gamle Køben. Som vi trodde at vi kjente så godt.

– Det hender at noen feiger ut, når de ha prøvd seg litt. Da har vi vanlige sykler også, sier guiden vår, arkitekten Asser Munch, som driver BeCopenhagen Sightseeing & Bikes, som arrangerer guidede sykkelturer i byen, med arkitektur og byliv som tema.

Men de fleste i gruppen klamrer seg fast, og etter noen minutter har vi mer eller mindre fått teken.

– Husk å holde dere til høyre i sykkelfeltet, strekke ut hånden når dere skal svinge og løfte hånden opp når dere skal stoppe, formaner han, før vi tråkker ut i Københavns yrende sykkelnerver.

Alle foto: Christine Baglo

Sykkelbyen

– 63 prosent av de danske politikerne sykler på jobb, forteller han når vi svinger forbi Folketinget.

Og de er ikke alene. Rundt 70 prosent av byens borgere bruker sykkel for å komme seg fram i sentrum.

– Det er ikke bare fordi vi gjerne vil være så miljøvennlige – men rett og slett for at det er en av de raskeste måtene å komme seg fram i byen på. Dessuten gir det et lite hverdagskick av lykke å sykle. Da kommer man tettere på livet. Og absolutt alle sykler! Fra hipstere og forretningsfolk, til pønkere og hele familier på lastesykler. Det eneste jeg ikke har sett på sykkel, er en brud, ler Munch.

Samtidig er det store penger å tjene på at danskene sykler, for storsamfunnet.

– Statistikere har kalkulert at hver gang en bilist blir syklist, sparer samfunnet én euro per kjørte kilometer i miljøutgifter, sykepenger, veireparasjoner og annet, forteller han.

De siste årene er det også blitt bygd en rekke nye sykkelveier og -bruer, slik at framkommeligheten mellom ulike bydeler er blitt kraftig forbedret. Og ikke minst er det blitt mye hyggeligere å være syklist, når du kan unngå biltrafikken.

– Du kan nå de fleste steder av byen innen 30–40 minutter, forteller Munch.

Historisk skall

Første stopp er ved den hemmelige hagen i Bibliotekshaven, der «starkitekten» Daniel Liebeskind har tegnet Dansk jødisk museum. Det moderne og svært spesielle museet er i sin helhet skapt inne i skallet av et historisk bygg. Og en must å gå inn i, om man er interessert i arkitektur. Det rekker vi imidlertid ikke nå.

Vi suser videre til Den svarte diamant, den store, svarte kolossen på kaikanten, som huser Det kongelige bibliotek. Her bør man egentlig ta en kikk inn – bygningen oppleves veldig annerledes og mer organisk innenfra!

– Det var med denne bygningen at hele den moderne byutviklingen i det gamle, industrielle havneområdet startet for alvor, på 1990-tallet, forteller Munch.

Byens nye misfoster

Vi har stanset utenfor «Diamantens» nye nabo, BLOX, som huser Dansk arkitektursenter. En bygning som avisen Politikens anmelder uten å nøle kalte et «misfoster»: «BLOX er en 28.000 kvadratmeters stabel av glasskasser ved Københavns vannkant, med bilvei gjennom midten, tegnet av det nederlandske kjendiskontoret OMA og betalt av det veldedige fondet Realdania (...) mye tyder på at arkitekturen først og fremst vil være til skrekk og advarsel», skrev han.

– Bygningen har fått mye kritikk, men jeg liker den, Den speiler bokstavelig talt de historiske omgivelsene på en ny måte, og indikerer at København ikke er et museum, men en levende by i utvikling, sier Munch, og forklarer at de mørke glasskonteinerne skal minne om den tiden da dette området var en travel industrihavn.

Når Dagsavisen senere på dagen besøker museet, er det imidlertid med litt delte følelser. Spesielt fordi utstillingene inni er temmelig rotete presentert og vanskelig å finne fram i. Utenfor, til høyre for inngangen, er det for øvrig bygd en hel lekeplass med sklier, som er integrert i arkitekturen. Et artig sted å ta med seg ungene!

Glem turistneddyngede Amsterdam. Det er i arkitektur- og kulturmetropolen Rotterdam det er sirkus nå.

Tar bølgen

Tilbake på sykkelsetet går turen videre langs flotte Kalvebod Brygge, der du kan sykle på en bred og flott «havnepromenade», med bade- og kajakkanlegg, og ikke minst Kalvebod Bølge, som består av spennende, hvelvede minibruer som går ut i vannet, som er som skapt til å leke seg litt på. Havnepromenaden er også et flott sted å sole seg – og på varme dager gjøre som de noen hundre universitetsstudentene vi møter på vår vei: Hoppe i det opprensede havet.

– Fra å være en av de mest uattraktive delene av byen, forurenset, stinkende og farlig, er dette nå blitt en av de mest attraktive, påpeker Munch.

På den andre siden ser vi over til flotte Islands Brygge – et av Københavns stadig flere bybad, som er svært populære om sommeren.

– Det var et av de første prosjektene Bjarke Ingels Group var med å realisere. Nå er «BIG» jo blitt veldig berømte, påpeker Munch.

Søppel & ski

Vi tråkker videre gjennom det nye Havneholmen-området, med mange moderne bygninger. Som ikke er så spesielle i seg selv, men der boligprisene er et godt hakk over snittet. Så suser vi videre forbi drøvtyggende kuer i den grønn bylungen Amager Fælled, før vi er over i Ørestad. Der gjør vi et lite stopp utenfor en del moderne boligkomplekser, og Danmarks Radios konserthus, tegnet av den berømte franske arkitekten Jean Nouvel. Som egentlig er mest oppsiktsvekkende om natten, når «iskuben» skinner i lysende koboltfarger.

– Dansk arkitektur er egentlig mer rasjonell og funksjonelt orientert, påpeker Munch.

Det som vekker størst begeistring i gruppen, er de nye, unike studentboligene i Tietgenkollegiet (bildet), et trill rundt kompleks som er utrolig tøft utformet.

Skibakke på søppelbygg

Etterpå sykler vi forbi det Munch kaller «Danmarks fine, nye nasjonalsymbol» – vindmøllene.

– Vindkraft står nå for 42 prosent av den danske kraftproduksjonen, forteller han.

Ved Kløvermarken stopper vi for å studere litt «urban natur». På den andre siden av et flere kilometer stort grønt frilufts- og fotballfelt ligger den nye, topp moderne søppelforbrenningsanlegget CopenHill, en «urban ås» som snart skal bli en av byens store attraksjoner. I desember åpner nemlig Amager Bakke – Københavns første skisenter – på toppen, med heis og det hele, med kunstig snø. Den skal fungere som en terrengsykkelbakke, konsertarena og piknikområde om sommeren. Klatrevegger skal det også bli.

– Det blir et kult, nytt offentlig rom – på toppen av et industribygg, påpeker Munch.

Og et viktig ledd i arbeidet med å gjøre København til verdens første karbonøytrale hovedstad.

Oppå dette søppelforbrenningsanlegget skal det åpne en skibakke i desember!

Moderne snitt

Vi sneier gjennom hasjrøyken i Christiania, før vi følger koselige grusstier langs små kanaler ut til det nye, maritime boligområdet Holmen, der en gammel militærforlegning er forvandlet til et stilig og rådyrt boligstrøk ved kanalene. Der det gamle torpedobåtbygget nå er blitt en lanseringsplass for kajakker.

Så avsluttes turen med et stopp på den store, moderne sykkelbrua Inderhavnsbroen fra 2016, med utsikt til den smule mastodontiske Operaen, tegnet av danskenes andre arkitektyndling, Henning Larsen.

– Det passerer mer enn 16.000 syklister her om dagen, forteller Munch.

Vi rekker også en liten titt inn i et av den berømte designeren Arne Jacobsens hemmelige perler, Den danske sentralbanken, der inngangen er så liten og lav at du må dukke hodet for å gå inn. Jacosens arkitektur er litt mindre kjent for de fleste, enn designobjektene hans, som «Egget».

– Det var en veldig spennende tur. Det er interessant å se noe annet enn de vanlige turisttingene, sier paret Andy og Jena Sabatini, når vi parkerer syklene.

– Jeg synes det er gøy å ta med turistene utenfor vollene. Arkitektur er en god inngang til å snakke om alt mulig, avslutter Munch.

 

Dagsavisen var invitert til København av Visit Copenhagen.