På elektriske sykkeleventyr

Drømmer du om å legge ut på sykkelferie, men er redd for at du mangler kondisjonen og erfaringen? Da kan en elsykkel gi deg den lille drahjelpen du trenger.

I 2018 la ekteparet Helen Vogt (64) og Anne Holøien (58) ut på en lang og steikvarm sommertur fra Oslo til Hellas, i selskap med border terrieren Billie (9). Alle tre hadde tidligere erfaring fra lengre sykkelturer, blant annet til Sicilia og Sør-Frankrike, men dette var første gang trioen belaget seg på elektrisk motorhjelp.

– Det er noe vi absolutt vil anbefale, og noe vi planlegger å gjøre mer av i framtida, sier Helen.

Les også: Nå har de droppet bilen

Mer fleksibelt

Sammen tilbakela trioen drøyt 2500 kilometer på den åtte uker lange turen. Men selv om ikke elektrisk drahjelp gjorde reisen så veldig mye kjappere, sier Helen, var det deilig å vite at man kunne dekke større avstander hvis behovet meldte seg.

– Snittdistansen vår per dag var ikke så veldig mye lengre enn da vi bruke normale sykler, men det var flere dager da vi nådde godt over 100 kilometer. Det kan det være vanskelig å klare på en normal sykkel når du ikke er et idrettsmenneske, sier hun.

Men hva med den beryktede rekkeviddeangsten? En 30 kilo tung elsykkel er riktignok ikke avhengig av tauing når den går tom for batteri, slik en elbil er, men du vil utvilsomt merke det på melkesyren innen dagen er omme.

– Rekkevidden var absolutt en bekymring før avreise, men vi fikk aldri noen reelle problemer med batterikapasitet, sier Helen.

– Om målet er å hygge seg, som det var for oss, gidder du uansett ikke å tilbringe mer enn fem-seks timer på setet mellom morgen og kveld. Du skal tross alt se deg om, spise rolige måltider og nyte landskapet underveis.

Elsykkel kan være et utmerket valg for lange turer i variert terreng, så lenge du sørger for å lade batteriene daglig. Foto: Shutterstock/NTB scanpix

Elsykkel kan være et utmerket valg for lange turer i variert terreng, så lenge du sørger for å lade batteriene daglig. Foto: Shutterstock/NTB scanpix

Les også: Elbiler får ikke lenger parkere gratis i Oslo

Lettere enn før

Også den enorme satsingen på sykkelvennlig infrastruktur rundt om i Europa de siste årene har gjort reiseformen langt enklere enn tidligere, sier Helen. Dette gjelder enten du bruker konvensjonell sykkel eller elsykkel.

– Da vi først dro på tur i 2002, måtte vi gjøre veldig mye forarbeid. Ikke minst var man avhengig av å stikke innom hvert eneste turistkontor underveis for å finne oppdatert og pålitelig informasjon over området. Nå er vi hele veien på nett, der vi har gratis tilgang på fantastiske ressurser som dekker de aller fleste behovene våre. Det har også blitt veldig mye skiltede og tilrettelagte sykkelveier på kontinentet, og det blir stadig flere av dem, sier hun.

Strategisk sykling

For å unngå tomme batterier var Helen og Anne avhengig av å tenke strategisk. Først og fremst måtte batteriene lades hver kveld, noe som utelukket overnatting i telt. Det var også viktig å pakke så lett som mulig, og hele tida være bevisst på strømforbruket.

– Med unntak av litt ekstra futt i de aller bratteste bakkene, eller når motvinden ble for sterk, lå vi stort sett i eco-modus hele veien. Man er med andre ord nødt til å gjøre mesteparten av jobben selv, sier Helen.

Les også: Danskene velger sykkelen

Reparasjon underveis

Ekteparet planlegger flere langturer på elsykkel i framtida, men med ny og kompleks teknologi oppstår nye og komplekse problemstillinger. Vedlikehold og reparasjoner er blant dem, kunne de fastslå like etter ankomst i Berlin. Da paret fikk motortrøbbel med den ene sykkelen (et resultat av feilmontering før avreise), ble oppholdet forlenget med en hel uke i påvente av de rette reservedelene.

– Hvis noe går galt med sykkelen, kan du sjelden reparere med ståltråd og gaffateip, sier Helen.

– Med en vanlig sykkel får du fikset de fleste problemer stort sett hvor som helst, men elsykler og motorene deres må ofte håndteres av en autorisert reparatør med tilgang på de rette dataprogrammene. Vi var faktisk heldige som oppdaget problemet i Berlin, understreker hun.

– Om feilen hadde oppstått lenger unna sivilisasjonen, kunne vi fort ha strandet.

Les også: (+) Tom-Viggo skal sykle 700 km alene på Finnmarksvidda

Størrelsen teller

Morten Karlsen, som er sykkeltester i Syklistenes landsforening, sier det foreløpig ikke er slik at langtur med elsykkel har blitt «mainstream». Men planlegger du å kaste deg på den tiltakende bølgen, har han følgende tips:

– Et godt og fleksibelt valg vil være en terrengsykkel med høy batterikapasitet, stor bagasjebærer og motor fra enten Boch, Shimano, Yamaha eller et annet anerkjent merke. Det vil være en stor fordel om man kan skaffe reservedeler relativt lett, sier Karlsen.

Når det gjelder kraft på langtur, anbefaler han modeller med maksimal kapasitet, som per dags dato er 630W per batteri. Karlsen testet sin første elsykkel allerede i 1997, og sier det ikke har vært noen «kvantesprang» i batteriutviklingen siden den gang.

– At det skal være noen revolusjon over natten, ser jeg ingen tegn til foreløpig. Hvis du har budsjett til det, kan det være lurt å vurdere en sykkelmodell med to batterier innebygd, eller å ha med et ekstra i bagasjen. Men husk på at ekstrabatteriet kan veie en del og innebære noen tusenlapper i ekstra kostnad.

Les også: Flere er interesserte i togferie i Norge

Kommer du fram?

Det store spørsmålet er: Kan du stole på at elsykkelen vil transportere deg trygt og pålitelig gjennom all slags vær – over dager, uker og kanskje måneder av gangen? Med all sannsynlighet, sier Karlsen, er svaret ja.

– Her hjemme er det mange som pendler tusenvis av kilometer i året uten trøbbel. Jeg ville personlig ikke latt frykten for tekniske problemer hindre meg i å velge elsykkel på langtur. Den store utfordringen er å lade sykkelen hver kveld. Men går du tom for batteri underveis, får du den tross alt videre til neste stikkontakt, sier han. – Den blir bare en del tyngre å sykle på. (NTB tema)