Nyt nasjonalparken

Bare se, men ikke røre! Fy-fingeren er det første vi møtes med i Norges nasjonalparker. Det skal det bli slutt på. Nå skal parkene nytes – og benyttes.

Mens nasjonalparkene i mange andre land, som USA, Canada, Kroatia og Spania, er blitt utviklet og markedsført med mange av de samme og effektive virkemidlene som en populær turistattraksjon, er det pekefingermentaliteten som har fått råde i møtet med verneområdene her hjemme. Man har jo nesten vært redd for å prompe, av redsel for å slippe ut metangass eller skremme opp en rødlistet fugleart.

Dessuten har du måttet være utstyrt med både spesialkart, kompass, spade og et særdeles velutviklet instinkt for å velge riktig i virvaret av prikkete stier og løyper. Da blir det mange som velger å grave seg ned i tide, og kjøre forbi. Særlig blant dem som trenger en liten dytt for å komme seg ut i den vakre naturen – og som hadde hatt aller størst helsegevinst av å bli litt mer aktive og bevege seg mer.

Det har departementene nå bestemt seg for å gjøre noe med. Nå skal ikke norske nasjonalparkene lenger framstå som et stykke utstilt museumsnatur som skal beundres, men ikke berøres og knapt nok brukes. Tvert imot. I april lanserte Klima- og miljødepartementet, Miljødirektoratet, Innovasjon Norge og Turistforeningen i samarbeid en helt ny merkevarestrategi, som skal samle alle landets nasjonalparker under én fane. Snøhetta Design har også laget en helt ny, felles visuell profil.
Dessuten skal det bli helt nye takter når det gjelder imøtekommenhet. Nå skal det profileres, lokkes og tilrettelegges for miljøvennlig reisevirksomhet, for å øke besøket og aktiviteten i parkene. Jotun­heimen, Rond­­ane, Halling­skarvet og Var­angerhalvøya er først ut, og skal fungere som piloter for strategien. Det skal blant annet bygges parkeringsplasser, naturparksentre, gangbruer, rasteplasser og legges til rette for spennende opplevelser, god mat og overnatting i rand­sonene, for å få fart på lokal verdiskapning.

Nasjonalparkene er også et særdeles viktig trekkplaster for utenlandske turister. Ifølge Innovasjon Norges Turist­undersøkelse fra 2014, regnet 71 prosent av de utenlandske turistene seg som aktive turister, og 45 prosent av dem oppga at de tenkte å besøke en nasjonalpark. Satsingen er også godt nytt for de mange naturbaserte reiselivsbedriftene som opererer i og rundt parkene, som lenge har ønsket at forvaltningen skal legge bedre til rette for reiselivsutvikling.

Denne dreiningen er også fornuftig for naturen. Fordelen med bedre tilrettelegging og informasjon er at man i større grad kan styre besøkende inn i de områdene som er best egnet for ferdsel, og unna de mest sårbare områdene. Forhåpent­ligvis vil satsingen i tillegg gjøre de norske nasjonalparkene mer attraktive også for dem som ikke føler seg som Lars Monsen. Å tilrettelegge noen gode, merkede «lysløyper» på alt fra en halvtimes varighet og oppover, med noen vakre stoppesteder underveis, er også svært viktig, med tanke på bilturister som ønsker mer lett tilgjengelige naturopplevelser. Teknologiske virkemidler, som informative apper og wifispots for å dele opplevelsene på sosiale medier, er også viktig. Forhåpentligvis blir det også investert penger til utvikling av dette – og ikke bare til en stilig, ny logo.