Store, nye og flotte skip med mange aktiviteter for alle aldrer og ubegrensede mengder god mat. Havnebesøk i flere land - gjerne i varme strøk med tilgang til fristende sandstrender og spennende kulturer. Mulighetene til interessante og minneverdige opplevelser. Og overkommelige priser for å få være med på seilasen.
Dette er blant årsakene til at mange nordmenn er blitt entusiastiske cruiseturister. Det kommer enda flere av oss til å bli i årene som kommer, tror reiselivsekspert Arvid Flagestad, professor ved Markedshøyskolen i Oslo.
- Cruisetrafikken er i sterk utvikling. Det er en klar trend, både i Norge og internasjonalt, at cruiseselskapene tar markedsandeler fra andre turistnæringer. Det tror jeg først og fremst skyldes at de fleste nordmenn i dag har råd til å reise på cruise. I tillegg er det et stort spekter av valgmuligheter, formidable skip og mange opplevelsestilbud både om bord og der skipene går i havn, sier Flagestad.
Cruise over hele verden
Norsk-amerikanske Royal Caribbean International, som ble grunnlagt av tre norske rederier i 1968, er i dag en del av verdens nest største cruiseoperatør, Royal Caribbean Cruises. Konsernet har en total flåte på over 40 skip, blant annet verdens to største cruiseskip, «Allure of the Seas» og «Oasis of the Seas».
- Vi har 270 reisemål i 77 land, forteller Ellen Stebekk, som er markedssjef i Norge.
De har blant annet cruise i Karibia, Sør-Amerika, Middelhavet, Nord-Europa, Midtøsten, Asia, Australia og Alaska. Etter at selskapet satset stort på Middelhavet for noen år siden, er dette blitt norske cruiseturisters favoritthav.
- Middelhavet er det klart største markedet i Norge og ellers i Norden. Årsaken er at det er mange flotte destinasjoner her, og at det er en kort flyreise til havnebyene reisene starter fra. Mange kombinerer cruisereisen med et helgeopphold i for eksempel Barcelona eller Roma, forteller Stebekk som opplyser at ukescruisene er de mest populære.
Velger mellomstore skip
På denne tida av året er det mange som bestiller middelhavscruise for neste sommer, og ifølge Ellen Stebekk har salget vært bra så langt. Til neste år har de for øvrig en helt ny reiserute i Middelhavet med det flunkende nye skipet «Celebrity Reflection».
Skipene som går i Middelhavet, er nå på vei til Karibia, der sesongen starter for fullt i november. Overfarten over Atlanteren selges også som en cruisepakke, men de fleste drømmer kanskje om bare å cruise rundt i Det karibiske hav.
- Det er dyrere å fly til utseilingshavnen, men Karibia-cruise, og da særlig i det vestlige Karibia, blir stadig mer populært blant nordmenn. Det har sikkert en del å si at det er blitt billigere, sier markedssjefen i RCCL.
Også i Karibia velger de fleste seilaser som varer i én uke, gjerne i kombinasjon med et ukesopphold i Florida. Stebekk opplyser at nordmenn helst ønsker å være med på reiser med de mellomstore cruiseskipene.
- Jeg vet ikke helt hvorfor det er sånn. Kanskje synes mange at de største skipene, med plass til 6.300 passasjerer, blir for store, sier hun.
Norge internasjonal storaktør
Arvid Flagestad har selv aldri vært på noen cruiseferd, men skjønner fascinasjonen ved å være til sjøs og få alt servert.
- Bekvemmelighet er et sentralt stikkord, både for cruiseselskapene og passasjerene. Man blir tatt hånd om fra man bestiller til man er hjemme igjen. Valgmulighetene er også viktig. Man kan velge å nyte livet til havs og bare slappe av, eller å benytte seg av aktivitetene om bord, eller oppdage så mye som mulig på de stedene der man kan gå i land. Cruise er som et hotell som farter fra sted til sted. Man kan oppleve mye om man vil, men undersøkelser gjort på cruisetrafikk i Norge viser at passasjerene ikke legger igjen så mye penger. Jeg vet ikke om det er sånn ellers i verden, men jeg tror nok mange bare nøyer seg med å være på skipet. Å holde folk om bord er jo det cruiseoperatørene ønsker, påpeker han.
Flagestad opplyser at cruisetilbudene har økt kraftig i løpet av de åtte til ti siste årene, blant annet med mange flere skip i Middelhavet.
- På mange måter er cruise blitt demokratisert, i den forstand at det er noe som passer for de fleste lommebøker og de fleste interesser. Det er mye som tyder på at cruise gir mersmak for dem som har tatt den første turen, og aktørene i markedet er profesjonelle og flinke. Jeg synes vi kan være litt stolte av at norske rederier har spilt en betydelig rolle i oppbyggingen av cruisefarten på verdensbasis. Norge er ikke akkurat noen internasjonal storaktør i noen av de andre turistnæringene, bemerker professoren. (NTB tema)
VERDENS STØRSTE: Royal Caribbean har verdens største cruiseskip, «Allure of the Seas», med plass til 6.300 passasjerer. Nordmenn foretrekker imidlertid litt mindre skip, ifølge Ellen Stebekk i RCCL.FOTO: RONI LEHTI/NTB SCANPIX
STØRSTE SELSKAP: Carnival Corporation er verdens største cruiseselskap. En rekke cruiseoperatører tilhører konsernet, som har nesten 50 prosent av markedet på verdensbasis.FOTO: ANDREW INNERARITY/NTB SCANPIX
MIDDELHAVET: Takket være flere skip og rimelige cruisereiser drar stadig flere nordmenn på cruise i Middelhavet.FOTO: MICHEL VERDURE/ROYAL CARIBBEAN
AKTIVITETER OM BORD: Cruisereiser markedsføres med at det er mange aktiviteter å velge i om bord, samtidig som man kan gå i land på spennende steder.FOTO: JUAN MANUEL GARCIA/RCCL