Pass godt på veska. Det er utrolig kjedelig å bli bestsjålet i ferien. FOTO: KATARZYNA BIALASIEWICZ/ISTOCK

Hjelp, jeg er blitt bestjålet!

Nei. Nei, nei, nei. NEINEINEI! Dette må du gjøre når uhellet er ute på reisen.

I fjor ble det meldt inn 103.092 tyverier i Norge og utlandet til norske forsikringsselskaper, og det ble til sammen utbetalt erstatninger på 340,5 millioner kr, ifølge tall fra Finans Norge. Prognosene for i år, basert på halvårstallene, indikerer en økning til hele 109.000 tyverisaker, med en påfølgende økning i skadeutbetalingene på 4,5 millioner kroner.

– Det vil i så fall bli «all time high», sier Emma Elisabeth Vennesland, assisterende informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring.

Mange tyverier i Spania

Ifølge Vennesland meldes det inn flest tyverier på de store charterdestinasjonene som Mallorca, Ibiza, Kanariøyene og Solkysten, samt i de spanske storbyene Madrid, Barcelona og Valencia. Det har selvsagt også sammenheng med at det er hit de fleste reiser.

– Men vi ser også at det meldes inn mange skader fra de andre store europeiske byene, som Roma, Paris og Amsterdam, sier hun.

Vær obs

Vennesland påpeker at det mest vanlige er å bli frastjålet ting (lommetyveri) ved ankomst eller avreise på flyplassen, ved innsjekking på hotellet, eller der det er større folkemengder og trengsel, som i kollektivtransport, markeder, kjente turistgater som La Rambla i Barcelona, eller i køer til severdigheter.

Hun advarer også spesielt mot tyverier i forbindelse med de såkalte «nellikdamene», som gjerne å finne ved de største severdighetene i Spania.

Låner av andre

Men hva gjør man så, om uhellet er ute?

– Mange låner penger av medreisende, og anmelder tyveriet til forsikringsselskapet når de kommer hjem. Noen anmelder tyveriet via internett, og i mange tilfeller overføres da erstatningen i løpet av kort tid, såframt en politirapport kan framlegges, påpeker Vennesland.

Hvis folk som reiser alene blir frastjålet både reisedokumenter, pass og penger, vil forsikringsselskapet som regel kunne overføre penger via alarmsentralen til Western Union.

– Der må kundene våre imidlertid kunne legitimere seg for å få utbetalt erstatningen, påpeker hun.

Ha med ekstra kort

Når det gjelder pass er det viktig å se på dette som en verdipapir, og oppbevare det deretter. Det skaper mye bryderi for den det gjelder, hvis passet stjeles. – Det må meldes til politi, og man er nødt til å oppsøke norsk ambassade eller konsulat for å få utstedt nødpass. Jeg pleier alltid å legge pass og reisedokumenter i safen på hotellrommet, samtidig som jeg legger kontanter og et kort der. Når jeg går ut har jeg en «dagsrasjon» og et kredittkort med meg, tipser Vennesland.

 

Dette gjør du om uhellet er ute

Sperr bankkort, telefonnumre og andre sensitive opplysninger. Legg inn sperrenummer til banken og kredittkortselskapet ditt på mobilen, så du kan få sperret stjålne bankkort så fort som mulig. Dersom telefonen er stjålet, bør du selvsagt også sperre simkortet ditt, slik at det ikke kan misbrukes. Sperr også bankkonto og andre sensitive kontoer som tyver kan få adgang til og misbruke via mobilen din, som apper som tillater ulike former for kjøp! Bytt passord på epost, Facebook og liknende.

Ha ekstra kronasje i bakhånd. Ha alltid med minst ett ekstra kredittkort og kontanter (gjerne en 400-500 dollar/euro) som du oppbevarer på et trygt sted separat fra bankkortet. Det er også kjekt å ha når bankkortet plutselig ikke fungerer i den lokale minibanken. Det tar ofte noen dager å fikse nødkort/kontanter. Hvis du har et VISA-kort, vil du ofte kunne få nytt kort i løpet av 48 timer. Ring banken din eller VISAs internasjonale servicesenter (1) 410 581 3836. Du må da oppgi nummeret og utløpsdato på det kortet som er borte, så noter kortnummer ned på et sikkert sted og ha det med deg. Dette trenger du også å vite om du skal sperre kortet!  

Anmeld forholdet. For å få igjen penger på reiseforsikringen, må du framvise en skriftlig politianmeldelse som lister opp alt du har mistet. Noen land har eget turistpoliti, og det kan da være lettere å anmelde forholdet hos dem, spesielt om lokalpolitiet ikke snakker engelsk.

Passet er borte. Om passet er borte, må du henvende deg til den nærmeste norske ambassade eller konsulat i landet. De kan hjelpe deg med nytt nødpass, som oftest på dagen, men du må møte opp personlig.  Prosessen blir enklere om du har en kopi av passet, på papir eller i elektronisk form, og du må kunne framvise annen godkjent identifikasjon, som fører- eller bankkort.

Er det ikke noen norsk utenriksstasjon i landet, må du ta kontakt med Utenriksdepartementet.

Befinner du deg i Europa, kan du kontakte reiseselskap/flyselskap for å høre om de eventuelt kan godta at du framviser annen type identifikasjon (førerkort/bankkort) i stedet ved hjemreisen.

Hjelp, jeg trenger penger! Ambassaden kan ofte hjelpe til med å formidle kontakt med noen hjemme, slik at du kan få overført penger, og reiseforsikringsselskapet kan i noen tilfeller utbetale nødkontanter fra servicepunkter de er knyttet til.

Turistvisumet er borte. I en del land kan du få problemer ved avreise dersom du ikke kan framvise innreisestempel eller visum. Ta en kopi eller et bilde av stempel/visum med mobilen med én gang du kommer fram, og kontakt immigrasjonsmyndighetene i landet for å få et nytt stempel/visum. Har du en kopi av ankomstbilletten din, kan dette også ofte hjelpe. Mange land har nå digitale sporingssystemer som lagrer dette digitalt, noe som letter prosessen.