Annonse
Avinor har sammen med andre samarbeidspartnere kjøpt sitt første elektriske fly, en Alpha Electro G2, som skal kunne gå på vingene før sommeren. ILLUSTRASJON: CREATIVE COMMONS

Framtida er elektrisk

Ja, Norge kan bli verdens mest miljøvennlige reisemål! Med elektriske fly, -turistbåter og -leiebiler. Men i mellomtiden må vi takle elefanten i luftrommet.

Annonse
Reise

Avinor har nettopp bestilt sitt første elektriske fly. Dersom alt går etter planen, skal det lette fra en norsk flyplass allerede før sommeren. Ifølge seniorrådgiver Olav Mosvold Larsen i Avinor, skal Zunum Aero om få år ha det første kommersielle med plass til tolv passasjerer klart, forhåpentligvis allerede innen 2022. Småflyene skal da kunne fly strekninger på opptil 200 kilometer, med en hybridvariant som skal kunne klare 500 kilometer. Altså store deler av det norske kortbanenettet. I 2025 skal litt større fly kunne fly 50 batteridrevne mil, og dermed kunne dekke Sør-Norge og de skandinaviske hovedstedene. I 2030 kan vi ha fly som rekker over 100 mil med 100 passasjerer. Og innen 2040 kan all innenriks sivil luftfart i Norge være elektrisk. Får man det til, blir det å fly en av verdens mest miljøvennlige måter å ta seg fram på. Som ekstrabonus kan det til og med bli billigere. Og nesten foregå helt lydløst!

Les også: Bli med og stem fram det norske folks reiselivsfavoritt!

Forrige uke arrangerte Miljødirektoratet, NHO Reiseliv, Innovasjon Norge, Den Norske Turistforeningen (DNT), Transportøkonomisk Institutt og Avinor seminaret «Veien til det utslippsfrie reiselivet». Her kom det fram mange spennende perspektiver på hvordan framtidens transportarena kan se ut – om forbausende få år. Og om arenaer som allerede har sett en endring som ikke engang de mest optimistiske forskerne på TØI hadde turt å tenke høyt om selv på et fuktig julebord: Elektrifiseringen av Kyst-Norge. På få år har nemlig bransjen selv sørget for at store deler av hurtigbåt- og ferjebasen på Vestlandet er i ferd med å bli mye mer miljøvennlig enn de offentlige kravene tok høyde for i utgangspunktet.

 

Derfor er det nå deler av skipsindustrien selv, som har hatt en ekstrem utvikling, som krever at myndighetene og politikerne skal legge inn mye strengere miljøkrav, både når det gjelder anbud på kystruten som Hurtigruten har trafikkert, og i fjordene våre. I de fleste av dem kan nemlig fremdeles cruiseskip og cowboyskippere på gamle, utrangerte båter, som oppfyller sikkerhetskravene, nesten forurense så mye de vil – mens de dumper billettpriser – og drit. Men heldigvis vil turistene betale for gode opplevelser. Som med den prisoverdryssede hybrid-sightseeingbåten Vision of the Fjords, som virkelig har levd opp til navnet sitt. Neste sommer skal hun få selskap en helelektrisk storesøster, Furure of the Fjords, som vil ligge til kais ved en ved en nyoppfunnet kjempelader, powerdock, som i tillegg håndterer gråvann og kloakk. Og der panoramavinduene like mye er et utstillingsvindu for innovativ norsk skipsindustri.

Les også: Oslo i verdenstoppen

Cruiseindustrien er også egentlig veldig moden for en oppgradering – men nøler fortsatt, fordi den ikke må. Derfor må vi bare gå i gang med å bygge ut et omfattende rutenett av landstrømshavner, selv om det koster. Og hydrogentankestasjoner. Også her går norske krefter i bresjen. Norske Viking Cruises planlegger å bygge verdens første hydrogendrevne cruisefartøy, som skal seile under norsk flagg. Så får heller de forurensende skipene betale de solide ekstraregningene. Akkurat som i bomringen i Oslo. Skipsindustrien står for langt større globale og nasjonale utslipp enn flyindustrien, med ni prosent av utslippskaka bare i Norge, mot flytrafikkens fem. Derfor er dette en minst like viktig sektor å klimanøytralisere.

Les også: Dette skal gi riktig turistvekst

Så framtiden er elektrisk. Det passer spesielt godt for Norge, som har et hav av fornybar, ren energi. Og vi endelig kan leve opp til turistslagordet vårt, «Powered by nature», uten at det er like tilgriset av olje. Når vi i tillegg har verdens største andel av EL-biler i forhold til befolkning, de første Teslaturistene allerede tusler rundt i landet vårt, bussene er i ferd med å hydrogenifiseres og elektrifiseres i ekspressfart, søppelbilene drives av matavfall og melkebilene av «kukraft» (kumøkk!), ligger det virkelig til rette for at vi bør kunne bli nettopp verdens grønneste reisemål. Eller som Trygve Sunde Koldrup fra Hvitserk Norge sa det under seminaret: «Hvis ikke vi kan, hvem ellers skal kunne?». Å være verdens grønneste reisemål vil også være en turistattraksjon i verdensklasse i seg selv, og kunne trekke til seg store andeler av de «riktige» turistene.

 

Sunde Koldrup var for øvrig også en av de svært få som påpekte paradokset og det viktige temaet som ikke ble tatt opp under seminaret: Den store satsingen på langreisende turister fra Asia og Amerika, som fortsatt vil velte inn, i større og større antall, som sørger for at vi veldig mange år framover fortsatt vil slite med et blodrødt klimaregnskap for reiselivet. Og ikke minst nordmenn på sin årlige langferietur til Thailand og storbyhelg i Roma. Det vil ta mange år før elektriske fly virkelig vil ta av og ta unna massene. En offensiv, men også noe kontroversiell, biodrivstoffsatsing kan dempe utslippene fra hvert enkelt fly noe, men effektene vil sannsynligvis bli spist opp av eksplosiv vekst i den internasjonale luftfarten i lang tid. Veien til et utslippsfritt reiseliv er derfor fortsatt altfor lang. Vi rekker nok fortsatt å varme opp kloden med alle de gradene vi ikke skulle, før det første elektriske flyet fra Kina lander.

Les også: Varsler slutten på flyferier

Annonse