Når pilotene må på do, må passasjerene returnere til setene og feste setebeltene. FOTO: ISTOCK

Flymytene

Får lynet flyet til å styrte? Smaker flymat annerledes enn vanlig mat? Og kan vingene ramle av?

1. Hvis du ikke slår av mobilen eller de elektriske duppedittene, styrter flyet.

Myte!

OK, det er teoretisk mulig at bruk av mobiltelefon eller annet utstyr med innebygde antenner kan forstyrre flyets kommunikasjonssystemer, men det skal aldri ha ført til problemer i virkeligheten, ifølge svenske Aftonbladet. Men regler er til for å følges, og du klarer deg helt fint uten din digitale sutteklut i ti minutter. Mange fly tillater nå at du kan slå på dingsene i luften, og mange fly tilbyr nå nettdekning, gratis eller mot en avgift.

2. Flyvinduene er runde fordi det ser pent ut.

Myte!

Sannheten er skumlere: Firkantede vinduer har flere svakhetspunkter og sprekker fortere, avrundede tåler mer og fordeler press på en større flate.

3. Du blir lettere syk på fly.

Sant og myte!

Nei, flyluften får ikke «basillene til å sirkulere». Luften om bord byttes hele tida ut med ny og resirkulert luft som har passert et superfilter som tar bort 99,97 prosent av de luftbårne virusene og bakteriene. Men en ekstra jakke er lurt, da det kan bli polarkaldt om bord. Men det er sant at den tørre luften belaster slimhinnene våre, som da blir mer mottakelige for eventuelle basilusker – og om sidemannen snufser, er du et lett offer. Dessuten er armlener, og ikke minst det nedfellbare matbordet, en kilde til mye snusk. Ta eventuelt med en antibac-kleenex og tørk over.

4. Lynnedslag får flyet til å styrte.

Myte!

Fly treffes relativt ofte av lyn, men lynet følger utsiden av flyet og forsvinner ut fra lynavlederne på rorene. Det kan lukte svidd, blinke og smelle fælt – uten at det betyr et alvorlig problem. Skulle det likevel klare å sette fyr i en motor, slukkes brannen automatisk. Flyet kan fortsett fint med én motor.

5. Åpnes nødutgangen, med vilje eller som en feil, vil passasjerene bli sugd ut.

Myte!

Slapp av! Overtrykket i kabinen gjør at det trengs 100 bodybuildere for å åpne døra. Men det er jo en teoretisk mulighet ...

Få reisetips på Dagsavisen.nos reiseside

6. Passasjerene må feste setebeltene når piloten går på toalettet.

Sant!

Har du noen gang blitt bedt om å feste setebeltet, uten at så mye som et hårstrå har beveget seg? Det har sannsynligvis vært fordi piloten har vært tissetrengt. Da får nemlig ikke passasjerene stå opp, og kabinpersonalet vokter cabinen.

7. Kraftig turbulens kan få vingene til å ramle av.

Myte!

Nei, det føles ikke mye trygt når flyet du sitter i oppfører seg som en villhingst og vingene danser salsa utenfor. Men slapp av og «enjoy the joyride» så godt du kan, for vingene har superkrefter – og kan knapt falle av. De tåler å bli bøyd til det ugjenkjennelige før de knekker, derfor gjør de vingedansen i stedet.

8. Seterad nummer 13 finnes ikke om bord.

Sant og myte!

En god del flyselskaper har fjernet rad nummer 13, for at folk med flyskrekk ikke skal få en enda mer skrekkelig tur. Lufthansa har til og med tatt bort radnummer 17 på flere fly, da det er et ulykkestall for folk i Italia og Brasil.

9. Mat smaker annerledes om bord på fly.

Sant!

Ja, flymat smaker dårlig! Lufttrykk, luftfuktighet og støy påvirker smaksløkene våre i høyden. Saltsmakopplevelsen reduseres, men umamismaker, som for eksempel finnes i tomat, sopp, sjømat og biff, holder seg bedre – derfor er Bloody Mary og krydret asiatisk mat ekstra godt i lufta. Støy har også en negativ effekt på smaksoppfattelsen – så tar du på høretelefonene og spiller fin musikk neste gang, vil flymaten kanskje smake bedre. Det gjør den også i nyere fly, som Dreamlinerne, som har bedre systemer for å regulere kabinatmosfæren.

10. Du må lukke opp vindusklaffene når dere lander, så kabinpersonalet skal slippe å ta ryddejobben.

Myte!

Mange flyselskap ber passasjerene om å åpne vindusklaffene som standardprosedyre før landing, slik at redningsmannskapene eventuelt skal kunne se inn i flyet om dere skulle lande forkjært. Lyset dimmes for at flypassasjerenes øyne skal ha vendt seg til mørket i tilfelle nødlanding.