Kultur

Fet vintersykling

Vintersykling på såkalte fatbikes er på kort tid blitt veldig populært. Mens Skiforeningen ikke vil ha vintersyklistene i løypene, ønskes de velkommen på Skeikampen.

Sykkelen er for lengst blitt et helårs framkomstmiddel. Og i vinter vil du sannsynligvis se flere ivrige tohjulinger også ute i langrennsløypene - såkalte fatbikes. En «fatbike» har dekk og felger som er tre til fire ganger bredere enn på normale terrengsykler. Dermed «flyter» de oppå snøen - eller hardpakket sand. De brukes også mye til terrengsykling. I fjor høst kom det mange rimeligere sykler til salgs i butikkene, noe som har økt salget - og populariteten.

- Ikke bruk skiløypene

Men allerede nå rasler det i sablene - langrennsfolket og Skiforeningen er ikke udelt begeistret for ideen om å dele løypene med fartsfantomer på to hjul. Skiforeningen oppfordrer fatbike-entusiastene til å sykle andre steder enn i de preparerte skiløypene.

- Foreløpig er dette ikke noe problem, så får vi eventuelt ta tak i utfordringene om de skulle komme. Jeg tror at fatbike-miljøet er opptatt av å vise hensyn, og finner de utfordringene de søker andre steder, sier Øyvind Amundsen, som er avdelingsleder i Marka-avdelingen.

Møter trenden

Men på Skeikampen har de gått motsatt vei. Her ønskes fatbike-turistene velkommen i løypene.

- Vi ønsker å være litt proaktive og prøve å ta fenomenet fra en positiv side. Vi tror det er plass til alle her oppe, sier Torger Fenstad, idrettsansvarlig ved Skeikampen Resort.

For å unngå konflikter, oppfordres løypesyklistene til å unngå de mest populære traseene i helger og ferier, når det er mange barn, pulker og hunder i løypene.

- Men i midtukene er ikke presset her oppe så stort, så da er det fritt fram, tipser han.

Terrengsyklister

Han er ikke redd for at syklene skal ødelegge løypene, siden de ikke gir mye spor og slitasje. Den typiske fatbike-syklisten er ifølge Fenstad en mann mellom 30 og 40 år.

- Vi kvier oss litt for å si at det er Birken-segmentet, men det er i alle fall mange entusiaster som har bakgrunn som aktive sti- og terrengsyklister, fortsetter Fenstad.

Skeikampen resort er også førstemann ut med utleie av fatbike - til 500 kroner per dag. I tillegg arrangerer de et av de første fatbike-rittene i Norge i vinterferien, 22. februar.

Fatbike-trenden kan dessuten også være med å åpne fjellet for folk som ikke har ski på beina.

- Vi har en resepsjonist fra Ungarn som ikke kan gå på ski. Men nå er han blitt lommekjent i løypene takket være fatbike, forteller Fenstad.

- Ser du et potensial for utenlandsmarkedet her?

- Ja, absolutt. De fleste utlendingene er jo ikke så gode på ski - men ofte veldig gode på sykkel, påpeker han.

Sitter på gjerdet

Fenstad er også prosjektleder for et idrettsturismeprosjekt i Lillehammer-området.

- De andre destinasjonene i regionen sitter litt på gjerdet fortsatt i forhold til fatbike-trenden. Men vi ser jo syklister på Sjusjøen og Nordseter allerede nå, sier han.

På de populære vintersportsstedene Geilo, Hemsedal og Trysil har man også observert en økende andel fatbike-syklister. Alle steder ønskes de foreløpig velkomne - også i løypene.

- Vi kjenner ikke til at det har vært noen problemer i forbindelse med sykling i langrennsløyper, påpeker Marianne B. Grodås, som er turistsjef i Hemsedal.

Vurderer tilrettelegging

Turistsjef Gudrun Sanaker Lohne i Trysil melder det samme.

- Vi ser stadig flere slike syklister ute i løypene, men ikke store antall. Vi vil fortløpende vurdere om vi skal tilrettelegge mer for og styre denne ferdselen. Vi har store områder å ta av, sier hun.

Lohne forteller at det også er syklister som har prøvd seg i skianlegget - men at dette er mer problematisk, på grunn av sikkerhetsfaktorer.

På Geilo melder turistsjefen om relativt lite trafikk i langrennsløypene foreløpig.

- Blir det aktuelt, ser vi positivt på en eventuell utvikling av egne områder for denne type ferdsel, men da må vi få det inn i retningslinjer og gjeldende lovverk, sier Pål Knutsson.

christine.baglo@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen