Kultur

Europa 
i ekspressfart

Høyhastighetstog tar deg raskt og effektivt fra den ene storbyopplevelsen til den andre.

- Vi skal bare til Valencia for lunsj, og så tilbake i ettermiddag. Da er høyhas­tighetstog eneste alternativ, sier Bruce Peters fra Los Angeles, på spørsmål om hvorfor han har tatt plass på Spanias svar på lyntog: AVE.

Slipper sikkerhetskontroll

Det finnes nemlig langt rimeligere måter å komme seg fra Madrid til Valencia på, blant annet buss og vanlig regionaltog. Men ingen raskere: De rundt 390 kilometerne med toglinje tilbakelegges på bare drøye halvannen time.

Er du sent ute med bestillingen kan billettprisen imidlertid fort bikke tusenlappen for én vei.

- Jeg synes ikke det er så ille, korte flydistanser koster ofte like mye. Og du slipper alt maset med innsjekking og sikkerhetskontroller. Jeg har reist mye med franske TGV også, det er raskt og komfortabelt, sier Peters.

Stort nettverk

Spania er det landet i Europa med flest antall kilometer lyntoglinjer. Linjenettet strekker seg fra Madrid og østover mot Valencia, sørover mot Malaga og Sevilla og nordover både mot Valladolid, Barcelona og videre inn i franske Perpignan. På flere strekninger er høyhastighetstoget i ferd med å utkonkurrere flyet fordi det både er raskere og enklere.

Også andre europeiske land har godt utbygde høyhastighetsnett, blant annet Frankrike. Allerede i 1981 hadde landet TGV-tog i rute med en snittfart på over 250 km/t. Også mellom ulike land har det kommet høyhastighetsruter, blant annet er den undersjøiske linjen mellom Paris og London populær. Men selv om høyhastighetslinjene er mange, er det ikke bare enkelt å komme seg Europa rundt med tog i lynfart. Blant annet finnes det ikke et felles billettsystem. Og for å gjøre forvirringen enda større har høyhastighetstog i ulike land forskjellig navn, og er også ofte av ulike typer. Eurostar kjører for eksempel mellom Storbritannia, Frankrike og Belgia, TGV kjører innen Frankrike og over grensen til Spania, ICE opererer hovedsakelig i Tyskland, mens AVE bringer deg fra by til by i Spania. For å nevne noen.

Bestilling fra Norge

Billetter kan bestilles på nett hos hvert enkelt lands bookingsystem for tog. Synes du det blir for komplisert, kan

NSB Utland hjelpe.

- Vi kan ordne billetter til nesten hvor som helst, også om du ønsker å reise med høyhastighetstog, sier seniorkonsulent i NSB marked og salg, Wenche Berger, men innrømmer at løsningen ikke nødvendigvis blir den billigste.

- En del billigbilletter finnes kun på nett, det gjelder også for høyhastighetstog. Og vil du komme deg på rimeligste måte fra Norge og ut i Europa, må du lete opp minipriser på hver enkelt strekning selv, forteller hun.

Den billigste løsningen hvis man skal reise gjennom mange land vil vanligvis bli å kjøpe en interrailbillett.

- Femdagers interrail er veldig populært, da kan man ha fem reisedager innenfor en tidagersperiode. Vi tilbyr også interrailbilletter som bare gjelder for et enkelt land, noe som er enda rimeligere, opplyser Berger.

Ofte må man imidlertid betale ekstra for å reise med de raskeste togene.

- Tillegget varierer fra land til land. I Tyskland er det ganske lite, i Spania forholdsvis høyt, påpeker Berger.

Kombinerer fly og tog

Å ta toget helt fra Norge og sørover i Europa kan fort bli en både tidkrevende og kostbar affære. Berger forteller at mange i stedet velger en kombinasjon av fly og tog.

- Man kan for eksempel fly til Nice, reise noen dager med tog, og så ta flyet hjem fra Madrid. Spesielt blant de litt eldre er slike løsninger populære, sier Berger, som selv har prøvd høyhastighetstogene i flere land.

- De er raske og komfortable. Sammenlignet med fly har de dessuten en stor fordel i at de ofte går fra sentrum til sentrum, så man slipper ekstra reisetid ut til flyplassen, påpeker hun.

Mindre utsatt for forsinkelser og kanselleringer enn fly er høyhastighetstogene også. Og ikke minst er de langt mer presise enn norske tog. I Spania er for eksempel bare rundt 1 prosent av AVE-togene forsinket.

Idet lyntoget Madrid-Valencia bremser ned til sneglefart inne på stasjonen Valencia Joaquín Sorolla kan passasjer Bruce Peters fornøyd konstatere at toget ikke bare er framme i tide - det ligger seks minutter foran skjema.

(NTB tema)

Mer fra Dagsavisen