Kultur

En smakebit av Norge

NÆR FERIE: Hvorfor ikke nyte en bit av Norge i ferien? Enten i form av en treretter basert på lokale råvarer eller en økt som bærplukker, potetbonde eller budeie på setra.

- Det er veldig mange turister i Trysil, men mulighetene for å spise god trysil­mat har vært få, sier Synnøve Galaasen Olsen.

For et år siden startet hun Akre Matopplevelser på hjemgården Akre, et initiativ som hun nylig fikk gründerprisen «Årets Askeladd» for.

- Jeg serverer kun lokal mat, med blant annet elg fra egen skog, selvplukkede bær, saft av bjørk og geitrams og produkter fra andre lokale produsenter, forteller hun.

Selv om maten er viktig, skal gården ifølge eieren være mye mer enn bare et spisested.

- Det dreier seg om mat­opplevelser. Atmosfæren og historien rundt er like viktig som det man putter i munnen, sier Synnøve, som dekker opp finstua til middag, kler seg ut som den første finnekona som kom til grenda, og forteller gjestene om både skogfinner og mattradisjoner mens maten serveres.

Kortreist trend

Akre gård er ikke alene om å satse på matopplevelser. De siste årene har det dukket opp stadig flere nisjeprodusenter, gårdsutsalg, gårdskafeer, kurs og matfestivaler rundt om i landet.

- Jeg har vært heldig med timingen. Jeg fikk ideen om å tilby lokal mat hjemme på gården for tre-fire år siden, men den gangen var interessen for kort­reist mat langt lavere, sier Synnøve.

Ole Jonny Trangsrud er medie- og markedssjef i Hanen, næringsorganisasjonen for bygdeturisme, gardsmat og innlandsfiske. Han mener det er en tydelig trend at maten er blitt en viktigere del av ferieopplevelsen for folk.

- Både norske og utenlandske turister etterspør i større grad lokal mat og mat med en historie, sier han.

- Kortreist mat brukes i økende grad i hele spekteret av serveringstilbud. Gourmetrestaurantene er blitt mer opptatt av at maten de serverer skal ha en historie, og selv kjedehotellene bruker i større grad lokal mat, opplyser han, og legger til at Hurtigruten i år for første gang har satset på en meny basert på lokale råvarer og gamle norske mattradisjoner.

- I den andre enden av skalaen finner man et økende antall gårdsutsalg, gårdskafeer og andre muligheter for å kjøpe mat direkte fra bonde eller ­produsent, sier han.

Også de lokale turistkontorene melder om økt satsing på mat og matkultur.

- I Valdres har produksjon av lokal mat alltid vært viktig, men nå ser en at det også lønner seg å satse på. Tida er moden for kortreiste matopplevelser, sier Julia Helgesen, som er ansvarlig for turistkontorene i Valdres.

I Valdres kan man blant annet besøke en av de aktive stølene, eller kjøpe varer fra de mange lokale produsentene. Man kan også lære mer om hvordan produksjonen foregår, blant annet viser «Opplevelsesysteriet» hele prosessen fra melk til ferdig produkt.

Også i Hemsedal tilbys lokale matopplevelser.

- Lokal mat er populært både hos norske og utenlandske turister. Flere av spisestedene er flinke til å servere lokale råvarer - for eksempel fersk fisk fra lokale fiskere, sier Merete Haugo ved Hemsedal Turistkontor.

Hun reklamerer med at Hemsedal kan by på lokal­e produkter for enhver smak - Himmelspannet kan by på ost, Tamt og Vilt selger produkter av kjøtt og fisk, mens Hemsedal Flatbrødbakeri tilbyr lefser, lomper og lapper.

- På Ulsåkstølen lages det fortsatt stølsmat som smør og ost, og man kan være med på aktiviteter som fjøsstell og bakedag, forteller Haugo.

Søker opplevelser

At nordmenn søker aktiviteter og opplevelser i ferien er en reisetrend som har pågått i en del år, og trenden gjør seg også gjeldende på matfronten.

- Det er stadig flere som etterspør kurs der man lærer å lage lokal mat. Det er ikke så mange slike tilbud foreløpig, men jeg tror vi kommer til å se mer av det i årene framover, sier Trangsrud i Hanen.

Noen setre og støler tilbyr blant annet budeiekurs og mulighet for å være med på å lage ost og smør, og enkelte restauranter tilbyr kokkekurs for turister.

På Hanens nettside finner man oversikt over både spisesteder som serverer tradisjonsmat, gårdsbutikker, matfestivaler og matmarkeder. Også visitnorway.com har mye informasjon om hvor du kan oppleve norske mattradisjoner på ulike måter.

Vil du trekke interessen for kortreist mat enda et steg videre, kan du kjøpe en andel av en gårds produksjon - såkalte andelslandbruk er i vinden. I 2012 var det fire andelslandbruk i Norge. I 2014 har tallet steget til tolv. For noen er det å stå bøyd over kålåkeren jobb - for andre er det en del av feriedrømmen.

Har du ikke mulighet til å reise land og strand rundt for å smake lokal norsk mat, kan du ta turen til Matstreif i Oslo fredag 12. og lørdag 13. september. Matstreif er Norges største matfestival, og har fokus på norsk og lokal mat. I fjor hadde festivalen 180 utstillere og 160.000 besøkende, og planen er å utvide både arealet og antall utstillere i år - festivalen vil strekke seg fra Rådhusplassen og ut til Tjuvholmen. Her kan du nyte et bedre måltid, kjøpe nisjeprodukter, ta et kurs eller se noen av landets fremste kokker i aksjon. (NTB Tema)

Mer fra Dagsavisen