Regjeringens foreslåtte momsøkning kan gjøre norgesferien dyrere. FOTO: CHRISTINE BAGLO

Dyrere norgesferie

KOMMENTAR: Ekstra moms, folkens! Det var kanskje ikke akkurat det drømmeløftet reisenæringen forventet seg.

Endelig kunne den norske reiselivsnæringen juble, etter tidenes beste turistsesong, med opptil 13 prosent flere overnattinger i sommermånedene. Etter å ha bakset i motvind i mange år, har reiselivet i Norge kommet litt i siget. Og neste år kan by på mer gull: For mange turister, spesielt fra dollar- og euroland, er det blitt hele 15–20 prosent billigere å reise til Norge nå, enn for noen få år tilbake, takket være den svake kronekursen. Og for nordmenn selv, spesielt familiene, er det ikke langer like attraktivt å reise til våre skandinaviske naboland, eller andre steder, i håp om å spare noen kroner. Nå er en familieferie i Hallingdal eller en utflukt til Hunderfossen og Lilleputthammer plutselig blitt et mye mer interessant alternativ til Liseberg og Legoland.

Innovasjon Norge-direktør Anita Krohn Traaseth og næringsminister Monica Mæland (H) har i sommer reist land og strand rundt for å få innspill til et «drømmeløft». At løftet skulle bestå i å løfte prisene på et av verdens allerede dyreste reiselivsprodukter, kom derfor som et aldri så lite sjokk på næringen denne uka.

Regjeringen ønsker å øke momsen med to prosentpoeng, fra åtte til ti, på de fleste tingene turistene tar i bruk når de skal besøke oss: Hotellovernattinger, fotballbilletter, ferjebilletter, kinobilletter, fornøyelsesparker, museer og opplevelsessentre, samt fly-, tog- og bussturer. Regninga vil etter all sannsynlighet turistene (og folk flest) måtte ta.

LES OGSÅ: Innbringende kulturturister

Det er kanskje ikke så mye, vil noen argumentere, og en eventuell redusert selskaps- og formuesskatt kan kompensere noe. Men selv om en del større hoteller og attraksjoner går så det suser, er det et velkjent faktum at reiselivsnæringen er en av de næringene i landet som opererer med de trangeste marginene og de allerede dårligste lønningene, i noen av de mest utfordrende delene av landet vårt. Nå man nå forsøker å bygge opp en mer seriøs og robust næring (vi skal jo ha noe å leve av etter den berømmelige oljealderen), er ikke momsøkninger akkurat et voldsomt motiverende incentiv. Tvert imot burde man senke momsen tilbud i kultur- og reiselivsnæringen, noe som vil motivere turister til å forbruke mer av disse tjenestene, Da hadde det vært bedre med en egen, lav turistskatt på hotellnetter – vel å merke der inntektene blir øremerket tiltak som skal forbedre turistenes opplevelser.

Dette viser nok en gang at reiselivet fortsatt ikke blir tatt på alvor i Norge. Det til tross for at næringen er en av verdens hurtigst voksende, sysselsetter mer enn 140.000 nordmenn og har en samlet årlig verdiskaping på nærmere 70 milliarder kroner. I Nord-Norge er det ikke lenger mørketid, men nordlysfest. Inntektene fra vinterturismen har på tre år økt fra 90 til hele 400 millioner, ifølge beregninger gjort av Arena Lønnsomme Vinteropplevelser. Nå må vi jobbe for å få resten av Norge med på festen.

LES OGSÅ: 25 tips til Norgesferien