Kultur

Den som kommer først, har tapt

Tusenvis av kilometer på dårlige veier i en uskikket skranglekasse. Verdens dummeste – og heftigste – bileventyr er noe å drømme om mens vi sitter virusfaste hjemme.

Det hele startet i 2004, da seks små og falleferdige biler satte kursen østover fra London, gjennom Sentral-Asia og hele veien til Mongolia. Siden den gang har det sagnomsuste Mongol Rally funnet sted hver sommer, med hundrevis av deltakere fra hele verden. Kasper Vagle (31), som gjennomførte rallyet med kjæresten Line Sverdrup (31) i 2018, forklarer det unike og halsbrekkende konseptet.

– Mongol Rally er et uorganisert billøp der du kjører en liten og dårlig bil fra Europa til Mongolia til inntekt for veldedighet. Alt som skjer underveis, er opp til deg.

At ting går galt er halve poenget med å delta på The Mongol Rally. Et gjennomsnittlig team vil oppleve ni havarier i løpet av reisen. og må ofte lene seg på lokalbefolkningen for hjelp. Foto: Torkild Bredesen/NTB scanpix

At ting går galt er halve poenget med å delta på The Mongol Rally. Et gjennomsnittlig team vil oppleve ni havarier i løpet av reisen. og må ofte lene seg på lokalbefolkningen for hjelp. Foto: Torkild Bredesen/NTB scanpix

Eventyret som teller

Deltakere på Mongol Rally forlater Matterley Basin i England 19. juli med rundt 8 uker til avslutningsseremonien i Ulan Ude (Sibir), men med en snittfart på under 40 kilometer i timen er ikke dette et rally i tradisjonell forstand. Ankommer du målstreken – enten det er i bilen du opprinnelig forlot Europa med, en hest du kjøpte underveis da bilen brøt sammen, eller bare til fots – kan du anse deg selv som en vinner.

– Ofte sies det at de som har kommet først, har tapt, forteller Kasper. – I Mongol Rally er det framfor alt eventyret underveis som teller.

Reglene for arrangementet består av tre enkle hovedpunkter. Først og fremst skal bilen være utstyrt med en 1,2 liters motor eller mindre. Jo dårligere skikket doningen er til å takle den lange og krevende turen, desto bedre. For det andre skal lagene som deltar, gjøre det på eget ansvar, og får ikke reise med følgebil eller annen støtte. Og sist – men ikke minst – skal hvert team samle minst 1000 pund (cirka 12.500 kr) til veldedige formål.

Les også: Drømmer du om å sykle Norge på langs? I sommer får du en alle tiders mulighet (DA+)

Sølvrotta

Utenom å kunne foreta en grunnleggende oljesjekk kunne verken Kasper eller Line noe som helst om motor og vedlikehold av bil før avreisedagen. Transportmiddelet – en 20 år gammel Hyundai Atos – fikk de gratis.

– Vi var på quiz med bondelaget i Nord-Norge, der vi fortalte om planene våre. Der var det en fyr som hadde en gammel bil stående på tunet, men han trodde ikke den ville komme lenger enn over bruen til øya han bodde på. Men bilen startet faktisk, forteller Kasper.

Den lille Atosen – døpt «Sølvrotta» – var knapt skikket for en tur til nærbutikken, og dermed helt i tråd med rallyets idealer. Et gjennomsnittlig lag som deltar på Mongol Rally vil oppleve hele ni havarier i løpet av reisen, og paret fra Bergen var ikke noe unntak.

– Vi var vel på verksted et titalls ganger underveis, forteller Line. – Vi havnet jevnlig i situasjoner der vi trengte hjelp, og å komme i kontakt med folk på den måten viste seg å være den beste delen av turen vår. Mange er skeptiske til reise i Sentral-Asia, men de skulle bare visst hvor fine og gjestmilde folkene der er.

Cappadocia i Tyrkia – med sine fantastiske steinformasjoner – er et yndet stoppested på The Mongol Rally. Foto: Shutterstock/NTB scanpix

Cappadocia i Tyrkia – med sine fantastiske steinformasjoner – er et yndet stoppested på The Mongol Rally. Foto: Shutterstock/NTB scanpix

Uvanlige steder

Reisen tok paret gjennom steder de færreste av oss assosierer med en tradisjonell sommerferie, inkludert land som Romania, Iran, Turkmenistan, Usbekistan, Tadsjikistan, Kirgisistan og Kasakhstan. Veldedighetspengene gikk til menneskerettsorganisasjonen Raftostiftelsen i Bergen, som mottok hele 70.000 kroner da reisen var over.

Hva slags mennesker er det som deltar på Mongol Rally?

– Det var folk i alle aldre, og slettes ikke alle var gærninger, sier Line.

Da Kasper og Line satte kursen østover, var de bare eventyrlystne venner, men da de ankom Mongolia sju uker og 17.000 kilometer senere, var de «stormforelsket».

Et unikt fellesskap

Peter Bryng, en av fire kamerater som gjennomførte Mongol Rally i 2016, kaller arrangementet for «galskap satt i system».

Reisen, som tok vennegjengen gjennom 21 land og sju tidssoner i løpet av sommeren – ble etter hvert til NRK-dokumentaren «Over land – fra London til Mongolia». Akkurat som for Kasper og Line var teknisk trøbbel en regelmessig del av vennegjengens reisehverdag, hele veien fra startskuddet i Europa til målstreken i Sibir.

– Men det er jo også en stor del av poenget, sier Bryng. – Det blir først et skikkelig eventyr når du får litt motstand. Det verste var da akslingen vår røk langt ute på landsbygda i Usbekistan. Da kjente vi nok alle på frykten, men så tok det ikke lang tid før folk kom til unnsetning på sykler lastet med verktøy. Ingen snakket et ord engelsk, men det var likevel bare smil og kjærlighet.

Utfordringene med Mongol Rally er kort sagt mange, og vil på grunn av løpets uorganiserte utforming være unike for hvert team. Likevel er det enkelte fellesnevnere, sier Bryng.

– Du må kunne tåle en del ubehag og kjedsomhet. Landskapene i Sentral-Asia er ofte spektakulære, men slett ikke alltid. Det kan være utfordrende å være tett på reisekameratene sine over så lang tid, derfor er det viktig at kjemien stemmer. Visum kan også være krevende å skaffe, da noen land krever konkrete innreisedatoer. Dette kan naturligvis være vanskelig i et billøp hvor uforutsigbarhet er halve poenget, sier han.(NTB Tema)

Mer fra Dagsavisen