Hittil har vestlige turister dominert turistløypene. Nå er det kjøpesterke kineserne som ruler turistverdenen. FOTO: RYANKING999/ISTOCK

Den kinesiske reiserevolusjonen

Turistindustriens episenter har forflyttet seg mot øst. Den typiske turist i verden er nå en kineser.

Reise

I motemekkaet Firenzes fjonge butikker er det ikke nette, vakre italienerinner som tar deg imot om du trosser den superelegante dørstokkmila. Det er kinesere. Akkurat som i suvenirsjappene og hotellresepsjonene i Venezia. På femstjerneshotellene i Spania finner du hvit ris på alle frokostbuffeer, og menyene på de fineste restaurantene i Paris beskrives med vakre, krokete skrifttegn.

På varemagasinet Harrods i London venter hundrevis av betalingsterminaler for Union Pay, som er kinesernes viktigste betalingskort.

De internasjonale luksusmerkevarebutikkene i sentrum av Oslo ble heller ikke åpnet primært for å dekke den norske luksusvaretørsten. Men for å stille asiatiske cruiseturisters hunger etter garantert ekte varer.

Ifølge The Economist er hver tiende turist i verden en kineser. 109 millioner kinesiske turister krysset i fjor landegrensen, noe som gjør dem til det landet i verden som sender ut flest turister. Og kineserne har bare så vidt begynt å røre på seg. Kun rundt fem prosent av kineserne har pass, og middelklassen vokser dag for dag. Derfor vil nesten dobbelt så mange kinesere være på reisefot om bare tre år, i 2018, ifølge beregninger Verdens reise- og turistråd (WTTC) har gjort. I tillegg er det flere som spår at Kina i år vil slå den tilsynelatende uslåelige turistmagneten Frankrike og  selv motta flere turister enn noe annet land i verden.

Den typiske kinesiske turisten er i endring. Kineserne har lenge hatt et litt dårlig rykte som ubehøvlede turboturister som kom i svære grupper. Det har forandret seg radikalt. De er uten tvil de turistene som bruker mest penger på shopping, og mange viktige turistland konkurrerer nå om å gjøre seg lekre og tilby enklere visaprosedyrer for å lokke dem til seg fortest mulig. Årsaken er bølgen av unge og ofte svært velstående kinesere som reiser mer individuelt, og i snitt setter av så mye som rundt 60 prosent av feriebudsjettet til å handle for. Ifølge The Economist er shopping en av de viktigste målene med reisen for fire av fem kinesiske turister. Og da er det som regel kjente, luksuriøse merkevarer som teller.

Foreløpig er det Kinas nærmeste naboland som har tatt imot den absolutte brorparten, vel 80–90 prosent, av de kinesiske turistene. Utenfor Asia er det Europa som er mest populært reisemål, spesielt Paris. Når dobbelt så mange kinesere skal ut på tur i løpet av de neste årene, og andelen europafarere øker, kan det derfor fort bli svært fullt i Europas trange middelaldersmug i framtida. Det må vi bare se å bli vant til.