Kultur

Cruiseboomen

I år vil 23 millioner passasjerer cruise rundt i verden. Men til hvilken pris?

Cruise er en av ferieformene som øker aller mest i verden i dag. I løpet av 2015 skal minst 22 nye skip, som kan ta opptil 5300 passasjerer hver, pumpes ut hos alle de store rederiene. Dette ifølge tall fra Cruiselinjenes Internasjonale Forening (CLIA), som samler de fleste anerkjente cruiseselskapene i verden. Da vil det til enhver tid finnes nesten en halv million flytende senger på verdens hav og elver. Og tallene vil stige. Flere supercruiseskip skal nemlig være klare for sjøsetting i 2016 og 2017. Inkludert MSCs nye storsatsing, som markedsføres som «cruiseskipenes svar på iPhone».

For det er ikke lenger om å gjøre å bygge større, høyere og bredere. Der har man nok for lengst nådd et tak for hva som er praktisk og fornuftig. Fokuset er i stedet på design og innhold, med spektakulære attraksjoner om bord, alt fra interaktive vannsklier til fallskjermsimulatorer og høyteknologiske teaterscener. Tida med halvvarm buffémat er også forbi, nå tilbyr de fleste muligheten til å nyte førsteklasses gourmetmat, samt egne matcruise.

For spesialcruise er også en viktig trend, og CLIA spår at det bare vil bli flere og flere slike. I dag kan du være med på alt fra jogge-, quilte- og nudistcruise til astronomicruise og cruise med fokus på aksjeinvesteringer, foto, vin eller kunst. I tillegg kommer spesial- og ekspedisjonsskipene som går til mindre og mer ulendte steder, i polare strøk og på bortgjemte elver. Hurtigruten leverte nylig sitt beste resultat på to tiår, blant annet takket være satsingen på nordlyscruise og ekspedisjonscruise i Antarktis.

Men fortsatt velger hver tredje cruisepassasjer varmere farvann i Karibia. CLIA tror imidlertid på en økning i Middelhavet, der ett av fem cruise foregår. I tillegg satses det på en rekke nye destinasjoner, både i Asia, Afrika og Latin-Amerika. De nye medpassasjerene vil nok også i større grad komme herfra, selv om amerikanerne fortsatt dominerer. 6,39 millioner europeere reiste på cruise i 2014, noe som er ny rekord. Og nordmennene er blant dem som er aller ivrigst. 176.000 dro på cruise i fjor, en økning på hele 25 prosent fra året før. En viktig grunn er økonomi: To av tre passasjerer mener en cruiseferie gir mer for feriepengene enn en landbasert ferie.

Men cruiseboomen kommer også med en slagside. Selv om de fleste av de store skipene og selskapene er blitt betydelig bedre på avfallshåndtering og miljøforurensning, representerer de fortsatt en betydelig miljøutfordring. I tillegg kommer den menneskelige «forsøplingen». Mange havner, på alt fra små øyer i Karibia, til byhavner i Middelhavet og i trange norske fjorder, blir regelrett oversvømmet når både én, to og tre supercruiseskip ligger til kai samtidig. Det krever også dyr og ofte skjemmende infrastruktur for å ta imot de enorme turistmengdene.

Dette kan både forringe opplevelsen til cruisepassasjerene, som ofte må vente i endeløse køer, og de landbaserte turistene, og true trivselen lokalt. Når mange av selskapene også for det meste kun tilbyr egenproduserte utflukter (eller sågar sluser turisthordene inn på sine egne private, karibiske øyer), mener kritikerne at en altfor liten andel av turistinntektene går tilbake til lokalbefolkning og besøkshavnen. Og så har du jo ofte bare fem-seks timer i land i noen av verdens vakreste havner. Det er da virkelig ikke nok.

Mer fra: Kultur