Blir det nok en drittsommer?

Noen må betale for at vi får gjort vårt fornødne når vi er på farten. Og det kan vi godt gjøre selv.

Reise

 

Sommerferien står for dodøren. Og rekordmange trengende må få gjort sitt, når de farter rundt i vårt vakre land. Men haugene av menneskegjødsel som ligger igjen etter oss, har de siste årene dopapirtapetsert både naturen og spalteplassene i sommeravisene. Oftere og oftere vasser vi i andres skit, ute på tur eller på stranda. Eller vi ser ingen annen mulighet enn å måtte la det stå til i buskene, vi heller. Noen ganger selv om vi har et toalett rett ved siden av. Fordi de er stengte (!), noe blant annet var tilfelle med mange av Statens vegvesens fabelaktige turistvegtoaletter i fjor – eller de er så tilgriset at vi snur i døra.

Så hvordan løser vi dette? Statens vegvesen har ifølge NRK lovet bot og dassbedring i år, med kraftigere toalettpumper og hyppigere renhold. Det er det imidlertid de lokale myndighetene som må ta seg av, i tillegg til å skaffe oss enda flere avtreder. Det koster. Men finansieringen kan løses ved å slå flere toalettfluer i ett smekk. Et effektiv tiltak er å opprette parkeringsplasser (i samarbeid med grunneier) med toaletter i nærheten av populære tur- eller turistområder. Da kan man kreve en adekvat P-avgift som dekker utgiftene til drift og infrastruktur. Dette kan også være med å løse parkeringskaoset som oppstår svært mange steder i høysesongen. Og får de utenlandske bobilturistene til å bidra med en større skjerv.

Ved Buarbreen i Hardanger har for eksempel innovatørene på Buar Gard ved inngangsporten til breen, fått lov til å sette opp en bom, og tar nå 150 kr i parkeringsgebyr. De har fått tilskudd fra kommunen og investert mye selv i både en flott parkeringsplass, veiutbedring, flomsikringstiltak med integrert rasteplass, og ikke minst har de påtatt seg ansvaret for å utbedre og vedlikeholde stien inn til breen. Og nå er også nye, fine toaletter under bygging. I tillegg møtes du om sommeren hyggelige verter som gir deg info. Glimrende! Dermed får du en hyggelig opplevelse igjen for pengene. Og parkeringsgebyrene har ikke skremt bort besøkende, tvert imot. På Preikestolen må du også betale 200 kroner for å parkere bilen din. Likevel går 300.000 fortsatt den populære turen i året. Parkeringsavgifter kan dessuten enkelt tilpasses sesong.

Turistskatt kan også være en måte å finansiere toaletter og andre fellesgoder på. Turistskattdebatten blusset nylig opp igjen, etter at det ble kjent at New Zealand innfører en flat turistskatt på rundt 200 kroner fra neste år, noe de beregner vil gi 450 millioner kroner i kassa, som kan brukes til infrastruktur, tilrettelegging og vern av natur og kultur. På de iberiske øyene Mallorca, Ibiza og Menorca ble turistskatten doblet i år, med samme formål. Her må en familie på fire nå ut med opptil 12 euro, eller rundt 120 kroner – per dag. Og alle cruisepassasjerer må nå betale to euro per liggedøgn. Etter at turistskatt ble innført i 2016, har turismen fortsatt bare økt på øyene, til tross for dommedagsprofetier fra reisenæringen.

Også i Norge trengs det sårt gode løsninger på fellesgodefinansiering. Derfor bør vi slutte å diskutere om vi skal ha «turistskatt» eller ikke, men heller diskutere de mest effektive måtene å innføre det på. Gjennom løsninger à la ovennevnte parkeringsavgifter, ved en lav overnattingsskatt (som også legges på camping og privatutleie av feriebolig, slik de gjøres allerede i mange land), gjennom en lav skattesats på alle bedrifter som tjener på turismen, eller som i Sveits, der utenlandske farkoster og -leiebilturister betaler en egen skatt for å ferdes på veiene i landet. Flere norske reisemål ønsker selv å være forsøkskaniner. Turistskatt kan også sesongdifferensieres, så det kan fungere som et verktøy til å spre turismen.

Men det må ikke bli en sovepute. Reisemålene må også ville, og har ansvar for, å gjøre noe selv. Lofoten var et av stedene i fjor som hadde store problemer med toalettforholdene. I år kan du imidlertid finne nærmeste toalett ved å klikke på et splitter nytt toalettkart, i Google Maps. Enkelt og bra! Det kommer også åtte nye offentlig finansierte toaletter, et spleiselag mellom Lofoten avfallsselskap, kommunene og fylkeskommunen. Toalettene på flere skoler vil dessuten holdes åpne i sommerferien. En annen mulighet, som de har tatt i bruk i tyske Lübeck, er å gi dasstilskudd til eksisterende toalettinnehavere på kafeer, hoteller og lignende, som nå åpner dodøra for alle trengende. Smart!

I tillegg så glemmes det ofte at jeg, og veldig mange andre, faktisk gladelig betaler en tier eller to for å benytte et – vel å merke – velstelt toalett. Så bare innfør dass-vipps! Mynter er det jo ingen som går rundt med lenger …