Kultur

Anbefalt!

Glem hotellstjerner, innbydende brosjyrer eller fancy internettsider. Selv guidebøkene må stille bak i køen. Nå er det vennene dine og de andre hotellgjestene som avgjør hvilket hotell du skal bo på.

Flybilletter er booket - men hvilket hotell skal vi bo på? Svaret finnes stadig oftere på Tripadvisor, verdens største nettsted for deling av reisetips, med svimlende 260 millioner brukere hver måned. Her ligger det mer enn 100 millioner anmeldelser av hoteller, restauranter, reisemål - og noen leksikonlengder reisetips. En gjennomsnittlig bruker leser mer enn 25 anmeldelser før de bestemmer seg, sier James Kay i reisetjenesten til NRK.no. Eller kanskje det holder å søke på de store, populære hotellsøkemotorene som hotels.com, booking.com og venere.com, som også har gode systemer for å rangere tilbakemeldinger fra gjestene.

For det er dem vi hører på. En større undersøkelse som i fjor ble utført av PhoCusWright Research, som spesialiserer seg på globale undersøkelser for reisemarkedet, viste at ingen ville bestilt rom på et hotell som ikke er anmeldt på nettet. Herregud - det kan jo være fullt av kakerlakker, flekkete laken og ligge rett over nabolagets hardrockklubb - for alt vi vet! Hotellet selv informerer sjelden om slike ting. Derfor er det ikke så rart at mange undersøkelser viser at vi stoler mer på «vanlige folk» enn på glansede brosjyrer og reklame, noe også mye forbruksforskning har påvist. For gjester er nådeløse om noe er galt. Og med gode mobilkameraer som fast reiseinventar, er nærbilder av hårballer i dusjen og småkryp i senga bare et tastetrykk unna feriepengene dine. Derfor tråler vi gjestevurderingene. De som forteller oss hvordan det virkelig er.

Eller? Mange hotell- og restauranteiere er blitt tatt på fersken i å poste eller betale folk for å dikte opp gode anmeldelser - og å rakke ned på konkurrenter. Noen hoteller har til og med holdt på å gå konkurs - helt ufortjent - på grunn av falske, dårlige anmeldelser - og rettssakene har vært flere. Nettsider som Tripadvisor og hotellsøkemotorene hevder de bruker store ressurser på å luke ut falske anmeldelser. For de er mange. Ifølge undersøkelser gjengitt i New York Times, finnes det en hel «industri» av folk i ulike land som tilbyr seg å skrive falske anmeldelser for så lite som én dollar per stykk. Oppdager Tripadvisor et hotell med mistenkelige anmeldelser, setter de et rødt flagg ved hotellnavnet. Minst 30 hoteller er svartelistet på Tripadvisor etter å ha blitt avslørt for falske anmeldelser og bestikkelser til gjester, ifølge den britiske avisen The Telegraph.

I tillegg er de supersosiale nettbrukerne ekstra raske til å korrigere versjoner som ikke stemmer med virkeligheten. Er forventningene for høye, får hotellene gjennomgå i anmelderruten. Så i det store og hele fungerer gjestepekefingeren veldig bra. Dette har også ført til at hotellene har måttet skjerpe seg kontinuerlig og gi en mer realistisk beskrivelse av seg selv. Kanskje er det nettopp derfor 98 prosent av de spurte i undersøkelsen til PhoCusWright Research mente at inntrykket de fikk av hotellet på nettsiden stemte med virkeligheten. Det borger for flere gode netter.

christine.baglo@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen