Portrett

Liker seg på dypt vann

Skuespiller Thea Sofie Loch Næss (24) fulgte drømmen og dro alene til LA som 19-åring. En Loch Næss er ikke redd for å ta seg vann over hodet.

Bilde 1 av 3

– Da jeg var liten var jeg skikkelig sur på foreldrene mine for at de ikke hadde født meg i USA. Da hadde livet mitt vært så annerledes, tenkte jeg. 

– Men nå er jeg ekstremt takknemlig for at jeg er vokst opp i Norge. Jeg elsker Norge. 

Thea Sofie Loch Næss er bare 24 år, men har allerede blitt et navn i utlandet. 19 år gammel reiste hun alene til Los Angeles. Der skulle drømmen hennes gå i oppfyllelse. Drømmen om å bli skuespiller.

– Jeg følte meg helt uovervinnelig og hadde the time of my life. Jeg tenkte da at jeg var voksen.

– Men jeg var bare 19 år, jeg var ikke så voksen som jeg trodde.

Etter å ha spilt hovedrollen i ungdomsfilmen «Natt til 17.» i 2014 og hatt biroller i filmene «Birkebeinerne» og «Dryads» da hun gikk på videregående, fikk Thea en agent. Han satte henne i kontakt med en amerikansk agent som mente hun hadde talent. 

Spontant sluttet Thea på folkehøyskolen hun gikk på i København og dro til Los Angeles i en måned. Sammen med agenten var hun på møter og auditions hver dag. Der kom det store gjennombruddet.

Tusen brikker

«Hei! Går det bra med deg?» sier Thea i det hun åpner døren til leiligheten på Grønland og slipper meg inn i varmen. Ullskjerfet mitt bærer preg av det våte, kalde januarværet. Jeg sender spørsmålet i retur.

– Ja, det går fint. Jeg har vært hos både kiropraktor og akupunktør i dag, så jeg kjenner det i kroppen, sier Thea.

Behovet for behandling kom etter en lang og anspent biltur. Thea hadde venninner i baksetet og kjente på ansvaret som sjåfør.

Det er en sjarm over den gamle leiligheten fra slutten av 1800-tallet. Sammen med kjæresten har Thea Sofie Loch Næss brukt mye tid på oppussing siden hun flyttet inn i august. Taket i stuen er malt himmelblått og lyser opp det ellers mørke rommet uten taklampe. Stukkaturen i taket har Thea malt selv.

Veggene på soverommet er i en dus ferskenfarge og taket er oransje, men fargene endres når lyset treffer rommet, forteller Thea. På stuebordet ligger det omtrent femti puslespillbrikker. I esken ved siden av ligger resten av brikkene. Tusen brikker.

– Jeg hadde lyst til å pusle en dag, men så fikk jeg aldri fullført.

Under bokhyllen ligger et påbegynt, rosa strikkeprosjekt.

###

Thea Sofie Loch Næss hjemme i leiligheten på Grønland i Oslo. Foto: Amanda Iversen Orlich

Les også denne: Nobelkomiteens nyeste medlem er født i 1984 og har verken vært utenriksminister eller partileder (+)

Avslag og gjennombrudd 

Thea har alltid vært kreativ. Som barn elsket hun å leke rollespill på soverommet på Nordstrand i Oslo. Hun spilte alle rollene selv, og levde ut hver eneste scene.

– Fordi jeg var enebarn gjennom hele oppveksten hadde jeg bare meg selv å leke med.

Mens vaskemaskinen durer på kjøkkenet setter vi oss i stuen med hver vår kopp med te. Jeg er nysgjerrig på å høre mer om gjennombruddet. Det som fikk Thea til å anse seg som skuespiller.

Hun beskriver skuespillerbransjen i USA som et eneste stort maskineri hvor man er avhengig av å ha et stort team rundt seg for å klare det. Det er lett å føle seg som en liten brikke, men det har vært en trygghet å vite at hun har Norge å komme hjem til. Her har hun et liv, jobb, venner og familie. Derfor ble ikke drømmen om USA alt eller ingenting.

Thea Sofie Loch Næss fikk sitt gjennombrudd med rollen som «Skade» i sesong tre av den britiske Netflix-serien «The Last Kingdom».

I serien er Skade en psykopatisk heks fra norrøn mytologi. Rollen fikk hun basert på en to minutter lang selftape. Det er en prøvefilm som spilles inn hjemme og sendes til produksjonsselskapet.

– På det tidspunktet var jeg i USA og gjennomførte de siste prøvene for en annen rolle jeg hadde skikkelig lyst på. Det sto mellom meg og fire andre jenter.

Midt i prøvespillingen kom beskjeden om at rollen som Skade var hennes, hvis hun ville ha den. Men det ville hun ikke. Thea hadde så lyst på den andre rollen at hun takket nei.

Men drømmejobben ble ikke hennes. Hell i uhell hadde Skade ventet på henne. Thea hev seg på flyet fra Los Angeles til Budapest hvor serien «The Last Kingdom» skulle spilles inn.

«Er dere sikre?»

Hun var livredd. Hun hadde verken møtt eller snakket med noen i produksjonselskapet eller regissøren. «Er dere sikre?» tenkte hun da hun ankom settet i Budapest. Det føltes som å være på en audition når hun egentlig var på jobb.

– Jeg kan ikke spille en ond heks. Dere har bomma, unnskyld, sa jeg til meg selv flere ganger.

Likevel overbeviste hun seg selv om at hun kunne klare det. Før hun visste ordet av det sto hun på settet og skrek etter blod.

Tre ganger har Thea Sofie Loch Næss forsøkt å komme inn på Teaterhøgskolen i Oslo, uten hell. Til slutt bestemte hun seg for å gi slipp på drømmen hun hadde hatt siden hun var barn, og heller skape sin egen utdanning. 

– Jeg fikk helt klaus av å tenke på at jeg skulle gå på skole og det skulle komme muligheter jeg måtte takke nei til. 

Paparazzier, tatoveringer og føtter  

Før rollen som Skade visste Thea lite om den britiske vikingserien og hadde få forventninger til responsen.

– Det her blir en erfaring for meg, tenkte jeg. Jeg trodde ikke at det kom til å endre karrieren min, eller at noen kom til å se på den, men at jeg kanskje endelig kunne kalle meg skuespiller.

Men responsen ble overveldende. I 2018 toppet hun filmtjenesten IMDb sin liste over populære skuespillere. Hun ble fotografert av paparazzier i Los Angeles og flere tatoverte den onde heksen på kroppen.

– Det er jo utrolig hyggelig at en rolle jeg har spilt har gjort inntrykk på folk, men hæ?!

Thea observerer det hele utenfra, for det var vanskelig å la alt synke inn. Og det stoppet ikke med paparazzier og tatoveringer. Et googlesøk viser at Theas føtter har blitt rangert med stjerner på internettsiden «wikifeet».

– Jeg så det her om dagen, og fikk helt sjokk! Det var masse bilder!

På Wikifeet er det publisert skjermdumper av Theas føtter, hentet fra photoshooter og bilder fra Instagramkontoen hennes.

– Noen sitter altså og printscreener instastorien min fordi de ser føttene mine der, laster det opp på «wikifeet» og gir føttene mine en rangering. 

«Beautiful feet» står det på nettsiden. Theas føtter har fått full pott. 

Les også: Slik blir TV-våren med humor, thrillere og nye Exit-sjokk

Gir opp, gir ned

Thea Sofie Loch Næss søker jobber konstant, og forteller at hun alltid har mye å gjøre. Hun opererer med gir – girer opp i kaos, og girer ned i ro. Under koronanedstengingen i mars i fjor måtte hun gire ned.

– For første gang i livet mitt kjente jeg at det er nok å bare gå tur og lage mat.

Men stillheten varte ikke lenge. I TV2-serien «Hjerteslag» spiller Thea hovedrollen. Det gjør hun også i Viaplay-serien «Delete me» som har premiere til våren og sammenlignes med seriene «Unge lovende» og «Skam». Thea hadde to innspillingsperioder i vente, men visste ikke at begge ville skje samtidig. I april i fjor måtte hun sette inn sjette giret.

– Jeg jobbet hver dag i to måneder og følte meg utrolig utilstrekkelig. Jeg fikk ikke vært der nok for venner og familie og følte at jeg feilet på alle områder. Også som skuespiller, for jeg kunne aldri være bare et sted.

Hun hadde flere arbeidsdager som strakte seg fra klokken 05.30 til midnatt. På innspilling for «Hjerteslag» visste hun at hun måtte hjem og lære seg manuset til «Delete me» til dagen etter.

Så var den intense perioden over. Thea fikk spenningshodepine og måtte gire ned igjen.

– Kroppen min sa ifra. Jeg er jo bare én person, ikke to.

Hun tar en slurk te og stopper opp litt. Så smiler hun.

– Likevel følte jeg meg utrolig privilegert, som midt i en pandemi spilte to hovedroller. Jeg er heldig og takknemlig, og jeg klarte det jo!

###

Thea Sofie Loch Næss. Foto: Amanda Iversen Orlich

«Så mamma, hva tenkte du egentlig?»

I «Hjerteslag» spiller Thea rollen som Mio, en jente i 20-årene som blir gravid med en one night stand. Serien følger henne de påfølgende ukene der hun må bestemme seg for om hun skal beholde barnet, og for hvordan hun skal forholde seg til barnefaren, Anders. Seriens historie er ikke så fjern fra Theas egen virkelighet.

– Vent litt, det her er jo veldig likt foreldrene mine sin historie, tenkte jeg.

– Da jeg var liten drømte jeg om å lage en serie hvor jeg ble gravid som ung, for å forstå mamma bedre. Den serien skulle jeg lage, men så kom «Hjerteslag». 

18 og 24 år gamle sto Theas foreldre overfor det samme dilemmaet som Mio og Anders. De var riktignok kjærester på den tiden, men med den unge alderen fulgte også usikkerheten. Uten å tenke seg for mye om bestemte Thea seg for å bruke sine egne foreldre som research til rollen som Mio.

– For meg var det mer pragmatisk, for det var snakk om research, og jeg sitter jo her, så jeg er åpenbart født, sier Thea og ler.

Men for foreldrene var det verre, tror hun.

– Det er nok rart å innrømme til sitt levende barn at de vurderte å fjerne meg.

Thea ler igjen. Foreldrenes dilemma betyr ingenting for henne nå. Hun har et nært forhold til dem begge.

Da Loch møtte Næss

Thea Sofie Loch Næss ble født i Kristiansand. Ja, hun heter faktisk Loch Næss. Akkurat som det skotske sjømonsteret. Da pappa Loch møtte mamma Næss klarte de ikke å la være, tross prestens skepsis og humringen i kirken da Thea Sofie Loch Næss ble døpt.

Etter noen år skilte foreldrene lag, og begge flyttet til Oslo. Da Thea var 17 år hadde hun flyttet 17 ganger. Likevel slapp hun å stadig se hjemmet sitt i esker.

– Jeg var veldig skjermet for det. Jeg bodde annenhver uke hos mamma og pappa. Da jeg dro fra mamma, sa jeg hadet til rommet mitt og kom tilbake til et nytt.

«Hæ, blå vegger? Wow, kult!» var hennes eneste reaksjon på det.

Etter mye flytting kjøpte moren en leilighet. Det sank ikke helt inn hos Thea. Etter ett år spurte hun om de ikke skulle flytte snart.

Mye flytting og mange forskjellige stefedre og stemødre, har gjort Thea tilpasningsdyktig. Istedenfor å føle seg rotløs, har hun en trygghet og base i seg selv, uansett hvor hun er i verden. Thea stoler på verdien av egen livserfaring. Det kommer godt med som skuespiller.

Les også dette portrettet med programleder Selda Ekiz som skuespillerdebuterte med «Norsk-ish»

 «Lille, søte, klumsete Thea»

Den lille leiligheten på Grønland er Theas største stolthet. Med penger hun har tjent selv på å følge drømmen har hun kjøpt sin egen leilighet. Her skal hun bo lenge.

– Jeg er den første i familien min som har fått til noe sånt så ung. Det hadde jeg aldri trodd.

– Å skape mitt eget hjem betyr veldig mye for meg, siden jeg aldri har hatt et. 

Som barn var Thea misunnelig på de rundt seg. På barnerommet drømte hun om andre jenters liv. Deres liv virket så perfekt.

– Men nå er jeg veldig glad for at jeg er meg, heldigvis.

«Lille, søte, klumsete Thea», var rollen hun følte seg låst i på barne- og ungdomsskolen. Theas lille familie, med unge foreldre som skilte seg, studerte og ikke tjente mye penger, passet ikke inn i normen.

– Det er flere som har sagt til mamma: Tenk at det gikk bra med Thea, som har flyttet så mye og som har så unge foreldre som aldri har tjent masse penger. Folk syntes synd på meg.

Da Thea ble Thea

Thea Sofie Loch Næss bestemte seg etter hvert for at hun ikke ville identifisere seg som søt, liten og klumsete lenger. Da begynte ting å snu.

– Jeg ville heller bli en person som folk kunne se opp til, slik som jeg har sett opp til andre.

Fra å være en sjenert jente som til tider spiste matpakken sin på do og ikke fant sin plass i et rom fullt av mennesker, ble Thea til Thea. 

– Jeg husker jeg tenkte at hvis jeg bare kunne dratt med et romskip i ett år alene med én person, da hadde den personen skjønt at jeg egentlig er kul og morsom.

Rundt voksne mennesker fikk hun det til. Da var hun morsom og tullete og tok plass. Hun ville være den Thea hele tiden. Den prosessen skjedde gradvis, i takt med at hun ble eldre. Thea fikk sitt eget liv.

– Jeg fant min driv. Jeg begynte med skuespill og ble sakte, men sikkert Thea. Den jeg er i dag.

Hun har alltid hatt en heiagjeng i foreldrene sine og nære venner. Da hun gikk på videregående turte hun ikke å fortelle andre folk rundt henne at hun hadde spilt hovedrollen i en film.

– Jeg syntes det var flaut.

Men Thea har med tiden lært seg at å formidle usikkerhet, kan være en fordel i skuespill. Slik tilfører hun usikkerheten en verdi.

Fortsatt henger noe av den gamle usikkerheten igjen.

– Jeg har nok alltid vært godt likt, men jeg synes det er dritskummelt å komme til et sted hvor det er mange mennesker jeg kjenner litt. Jeg vet ikke helt hvor plassen min er, og blir redd for å være i veien.

– Det er noe jeg må lære meg, at jeg ikke er i veien.

Drømmen om Hollywood

I underholdningsindustriens mekka befinner Thea seg i et rom fullt av 20 menn ikledd svarte dresser. Hun skal prøvespille for en rolle hun har veldig lyst på, og er nær målstreken. Faktisk så nær at hun allerede har fått se den svimlende pengesummen som venter dersom hun får rollen.

To minutter. Så ut igjen. Rollen ble ikke hennes.

– Jeg følte meg virkelig som et produkt og at jeg ikke var den de kunne tjene mest penger på. 

Flere ganger har Thea fått høre at hun er for pen for en rolle. Håpløs informasjon, tenker hun. At 40 år gamle menn forteller henne at hun er for pen for å prøve seg til en rolle, tar hun ikke som et kompliment. 

– Jeg får ikke engang sjansen til å bevise at jeg er mer enn bare utseendet.

– Men er det likevel Hollywood som er drømmen?

Thea tenker seg litt om.

– Med årene har jeg blitt mindre naiv. Naiviteten er jo egentlig kjempebra, for den gjorde at jeg tenkte jeg kunne reise alene til LA som 19-åring.

Men jo eldre hun blir, jo mer selvbevisst blir hun. Thea vil ikke virke patetisk. Tanken på Hollywood føles fjern når hun ikke har vært der på ett og et halvt år. Når hun er der nede, føles det derimot virkelig.

– Men hvis du først får litt berømmelse i LA, så skal det så sinnsykt mye til å bevare det.

Likevel klarer hun ikke å legge skjul på at barnedrømmen fortsatt lever. Hun sender stadig selftapes til USA.

– Det er klart at hvis Sofia Coppola ville hatt meg med i en film, hadde jeg blitt overlykkelig.

Theas største drøm har alltid vært å bli skuespiller. Tross de mange store rollene hun har landet, både internasjonalt og i Norge, føler hun seg ikke ferdig med å drømme.

– Jeg er på ingen måte ferdig. Det er fortsatt drømmen min å bli skuespiller.

Hold deg oppdatert: Få nyhetsbrev fra Dagsavisen

Thea Sofie Loch Næss

* 24 år (født i 1996).
* Født i Kristiansand, vokst opp i Oslo.
* Gikk på teaterlinjen på Hartvig Nissen videregående skole i Oslo.
* Bor nå på Grønland i Oslo. 
* Spilte hovedrollen i ungdomsfilmen «Natt til 17.».
* Spilte rollen som «Skade» i den britiske Netflix-serien «The Last Kingdom».
* Har spilt biroller i filmene «Birkebeinerne» og «Dryads» og TV-serien «Wisting». 
* Spiller hovedrollen i TV 2-serien «Hjerteslag» og i Viaplay-serien «Delete me», som har premiere til våren.

Fem favoritter

Musikk: Beveger meg mest i landskapet mellom indie pop og electronica. Folktronica?

Film: Lost in Translation.

Bok: «Max, Mischa og Tetoffensiven». Tjukk, men deilig. Et helt liv!

Mat: En lang, stor, deilig (sen) frokost.

Sted: Det hjelper alltid å se, høre og føle havet!

Mer fra Dagsavisen