Nyheter

Vil ha tillitsreform i skolen

Testing og rapportering skal byttes ut med at lærerne får gjøre egne faglige vurderinger, hvis Oslo SV får viljen sin.

– Vi håper vi kan få en tillitsreform i Osloskolen der vi kan gi lærerne tid og tillit tilbake så de får rom for det aller viktigste: Nemlig å ha tid til den enkelte elev. Lykkes vi med en slik endring vil flere elever føle seg inkludert, og få mer tid med læreren, sier Audun Lysbakken, leder for SV.

Stykkpris, konkurranse, testing, rangering må erstattes med en tillitsbasert skole basert på lærernes faglige skjønn, mener Lysbakken og Celia Tétu Lima fra Oslo SV.

I dag holder Lysbakken en innledning på årsmøtet til Oslo SV. På årsmøtet skal Oslo SV behandle en uttalelse der de foreslår en tillitsreform i Osloskolen. På samme måte som Oslo bystyre har vedtatt en tillitsreform i hjemmetjenesten, som blant annet går ut på at den såkalte «stoppeklokken» skal vekk, og de ansatte skal få mer rom til å gjøre egne faglige vurderinger, må også lærerne få mer tillit fra kommunen, mener de.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Fem tiltak

Derfor foreslår de fem tiltak som kan bidra til en tillitsreform i Osloskolen (se under). Tiltakene handler kort fortalt om at lærerne skal få komme med forslag om hvilke rapporterings- og dokumentasjonskrav som kan kuttes, og at elevene skal få mer medvirkning i egen skolehverdag.

– Vi ønsker at det skal settes i gang en prosess der lærere og skoleledere får komme med konkrete forslag til hvordan man kan få vekk tidstyvene. Blant annet må skolene få større metodefrihet, og rom for selv å velge hva slags grep de vil ta i undervisningen. I tillegg må både den omfattende testingen og rapporterings- og dokumentasjonskrav ses kritisk på, sier Lysbakken.

Oslo SV ønsker også å gjøre noe med åpenhetskulturen i Osloskolen.

– Det er altfor mange eksempler på ansatte som har vært redde for å delta i en fri og åpen debatt om kontroversielle sider av skolemodellen som Høyre har utviklet i Oslo, sier Lysbakken.

Forslaget fra Oslo SV tar også til orde for åpenhet rundt rektorkontrakter. Dette kommer i kjølvannet av de siste årenes debatt om hemmelighold av kontraktene der rektorene får lokale lønnstillegg etter resultater og måloppnåelse.

Les kronikk: «Testing er blitt det viktigste i Oslo-skolen»

Lærerstreiken

Debatten om lærernes posisjon i norsk skole har gått tungt de siste årene. Det toppet seg kanskje under lærerstreiken i 2014, som i stor grad handlet om hvor mye bundet arbeidstid lærerne skulle ha. Flere har uttrykt at de opplever en mistillit fra politikere og arbeidsgivere, og at de har behov for mer tid til den enkelte eleven, framfor en rekke krav om rapportering og testing av elevene.

Byregjeringen har i sin erklæring stadfestet at de ønsker å redusere kravene til dokumentasjon og rapportering, samt at skolene skal få mer frihet til selv å vurdere hva slags kartlegging som egner seg best. Da de tiltrådte uttalte den nye politiske ledelsen i hovedstaden at de ønsker å gjøre Osloprøvene, som har vært avholdt i tillegg til nasjonale prøver, valgfrie for skolene.

Byregjeringsleder Raymond Johansen (Ap) understreket imidlertid i høst overfor Aftenposten at det ikke ville bli slutt på testing i Osloskolen.

Les også: Driller elevene i nasjonale prøver

Edruelig nivå

– Det er nok ingen som vil at all testing i Osloskolen skal vekk. Men vi må finne et edruelig nivå, og unngå at testene brukes på feil måte. Man ender opp med å lære det man tester, ikke teste det man lærer. Det er et utslag av systemer der det er viktig for skolene å gjøre det bra på tester, enten på grunn av rangering, økonomi eller prestisje, sier Lysbakken.

Allerede i januar 2014 tok Lysbakken til orde for en tillitsreform i hele offentlig sektor. Han ser tydelig behov for dette fortsatt.

– Jeg føler at jeg møter samme historie mange steder: Enten det er skoler, sykehjem eller i politiet eller blant vaktmestere. Det er historier om overdreven kontroll der de ansatte føler at den faglige friheten er tatt fra dem. Det brukes for mye tid på rapporter og en mengde andre ting som er satt opp for å skape mer kontroll og mer markedslignende systemer. Offentlig sektor trenger en ny styringsfilosofi for å få bedre resultater, sier Lysbakken.

Dette foreslår Oslo SV

  • Sette ned en arbeidsgruppe bestående av lærere og skoleledere som skal komme med konkrete forslag til hvilke mål og hvilke rapporterings- og dokumentasjonskrav som kan kuttes.
  • Innhenting av erfaringer fra lærere og elever må være en viktig del av den forskningsbaserte evalueringen av tester og kartlegginger.
  • Sørge for større åpenhet i osloskolen, og oppfordre rektorer, lærere og andre ansatte til å delta i den offentlige skoledebatten som fagpersoner. Alle rektorkontrakter skal være åpne.
  • Sikre at elever på alle trinn får muligheter til involvering og medvirkning i utviklingen av skolen og skolehverdagen.
  • Sikre full metodefrihet i osloskolen og verne om de ansattes tid til faglig refleksjon og samarbeid, blant annet gjennom økt lærertetthet.

Les også: Språksuksess for de minste

Mer fra Dagsavisen