For snaut to uker siden ble markedsplassen NaboBil.no. lansert, og responsen har vært enorm.
– Vi hadde satt oss et mål på 1.000 biler i systemet innen ett virkeår. Det målet nådde vi i løpet av halvannen uke, sier gründer Christoffer Moen til Dagsavisen.
– Til nå har 2.600 registret seg, sier han.
Mange har ikke bil, men ønsker muligheten til å leie bil, enten for noen timer eller en helg.
LES OGSÅ: Ber om bomkutt
Miljø
– Utgangspunktet vårt er at norske biler i snitt står ubrukt 23 timer per døgn. Dette er et voldsomt verditap for det norske samfunnet, grovt beregnet til 100 milliarder per år, på grunn av uutnyttede eiendeler. Også i et miljøperspektiv er dette smart, da en bildelingsbil kan erstatte 9–13 vanlige biler, sier Moen.
I systemet kan man leie det meste av biler, alt ifra småbiler, elbiler, hybrider og varevogner, til langt råere biler.
– Vi har mange Teslaer i systemet, legger han til.
– Prisen ligger på rundt halvparten av det vil koste å leie en bil, sier Moen.
Alt er nettbasert, og etter å ha funnet en egnet bil, betaler man gjennom nettsiden, og møter opp hjemme hos eieren, hvor nøkler overleveres.
– For å få dette til å fungere har vi fått på plass en bra avtale med If Skadeforsikring. Den innebærer null risiko for bilutleieren, sier Moen.
Eksperiment
E18 vestover fra Oslo er Norges mest trafikkerte vei, og har vært gjenstand for diskusjon i en årrekke.
Køene hver morgen og ettermiddag skaper mye frustrasjon. Diskusjonene om å bygge ut veien har pågått i årevis. Og etter kommunevalget, hvor miljøpartiene De Grønne havnet på vippen, spøker det for videre utbygging.
Men Norges Automobil-Forbund (NAF) mener de sitter på løsningen på en køfri E18.
I morgen, på det som kalles «Bilfri Dag», kan du gjennom eksperimentet «Kampen om tida» være med på å fjerne køen på E18 fra Asker og inn mot Oslo.
I et samarbeid med IKEA på Slependen gjør de om varehusparkeringen til innfartsparkering. Det vil si at du kan kjøre til IKEA, parkere bilen og hoppe på bussen inn til sentrum.
Det blir gratis å ta IKEA-bussen, og Ruter dobler sine bussavganger fra IKEA Slependen inn til Oslo sentrum denne morgenen.
LES OGSÅ: Nekter å gi opp E18-kampen
600 færre biler
NSB vil også sette opp 2.000 ekstra seter fra Drammen mot Oslo denne morgenen.
Hvis eksperimentet skal lykkes må antall biler på E18 inn til Oslo reduseres med omtrent 15 prosent – dette utgjør ikke mer enn 600 biler i rushtiden. NAF og alliansepartnerne mener derfor oppgaven er overkommelig og håper at trafikantene vil bidra gjennom å velge alternativ transport denne dagen.
NAF oppfordrer også folk til å starte arbeidsdagen litt senere, eller sykle til jobben.
– For å kunne løse de formidable trafikkutfordringene vi står overfor, er vi nødt til å jobbe sammen. Med «Kampen om tida» skal vi ikke bare peke på utfordringene, men komme med konkrete løsninger til hva norske trafikanter, samfunnsaktører og ikke minst myndighetene bør gjøre for å ta tilbake tida vi mister hver dag på å stå i kø. sier NAF-sjef Stig Skjøstad til NAF.no.