– Vi er helt enige i at man skal legge forskning til grunn i skolepolitikken. Derfor er utspillet merkelig. I Oslo-skolen legger vi allerede forskning til grunn, sier Kristin Vinje, vikarierende skolebyråd i Oslo.
Det var tidligere denne uka at nestlederen i utdanningskomiteen på Rådhuset, Andreas Halse (Ap), gikk ut i Dagsavisen og så seg lei av kunnskapsløse, ikke-forskningsbaserte skoleforslag.
LES OGSÅ: Mindre skolesynsing, takk!
Skoleuniform og 5-åringer
Blant eksemplene Halse viste til, var forslag fra Sp om å innføre skoleuniform og forslag fra Høyre om å sette femåringer på skolebenken i stedet for å la dem gå i barnehage.
Halse mente det er på tide å bruke virkemidler som forskningen viser at virker i skolepolitikken.
Vikarierende skolebyråd Kristin Vinje mener at Halse ikke kan ha fått med seg at Høyre allerede driver forskningsbasert skolepolitikk i Oslo.
– Vi vet mye om hva som virker. For oss handler det om å bruke kunnskap systematisk og det ser vi gir gode resultater, sier Vinje.
LES OGSÅ: Halve Oslo vil ha flere lærere
Vinjes eget forslag
Ett av forslagene Halse reagerer på, om å sette førsteklassinger på skolebenken, kommer opprinnelig fra Vinje, som til daglig sitter i utdanningskomiteen på Stortinget.
– Har du noe som helst forskning som viser at det er en god idé?
– Mitt forslag den gang handlet om å se på muligheten, fordi vi ønsket å finne måter å kunne gi tidlig innsats til alle barn på. Jeg ville starte en debatt og få fram kunnskapen vi trenger. Vi har ikke konkludert, sier Vinje.