Utredning foreslår å droppe ny jernbanetunnel under Oslo

Opposisjonen på Stortinget vil tenke nytt om ny togtunnel under hovedstaden. De håper togtrafikken rundt Oslo kan dobles uten ny tunnel.

Ap, SV og Sp kommer nå med en ny utredning av togtrafikken rundt Oslo. Utredningen anbefaler å droppe ny jernbanetunnel under hovedstaden, la flytoget bli en del av rutetrafikken Tønsberg-Gardermoen og legge om på lokaltogruter. Det foreslås også å bygge et ekstra spor på Oslo S.

– Utredningen fra Trafikkonsept setter spørsmålstegn ved de faglige anbefalingene til Bane Nor. Det skal noe til å gjøre det. Da må vi tørre å ta det på alvor og reise en debatt om jernbaneplanene, sier SVs Arne Nævra til Aftenposten.

Han får følge av Arbeiderpartiets Sverre Myrli og Senterpartiets Sigbjørn Gjelsvik.

– Utgiftssprekkene for jernbaneutbyggingen viser seg å være enorme. Vi må tenke nytt. Derfor må Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet ta utredningen vår på alvor, sier Myrli.

I tillegg til utgiftssprekkene peker de tre stortingspolitikerne på ulempene for Oslo ved å bygge en ny tunnel. Nationaltheatret stasjon må stenges i to år. Byggetiden vil være opp til ti år og kollektivsystemet i Oslo vil få redusert funksjonalitet i flere år ettersom Jernbanetorget må graves opp. Kostnaden er beregnet til 30–40 milliarder kroner.