Nyheter

Tryggere trafikk

Trygge syklister fører til flere syklister, mener byrådet, som derfor vil satse på fysisk atskilte sykkelveier.

– Hovedregelen skal være at alle sykkelveier skal være fysisk atskilt.

Det sier Andreas Halse, miljøpolitisk talsperson i Oslo Ap, før det nye byrådet starter byggingen av til sammen 60 kilometer med nye og utbedrede sykkelveier.

Halse tror dette grepet vil føre til langt flere nye syklister enn hva ordinære sykkelfelt i veibanen klarer å bidra til. Han viser i den anledning til undersøkelser gjennomført av Trafitec, en dansk «forskningsbasert rådgivningssenter om veitrafikk».

– Deres undersøkelser viser at det kommer fire ganger så mange nye syklister hvis man velger sykkelbane framfor sykkelfelt på en strekning. Altså 20 prosent flere i stedet for 5 prosent flere, forteller Halse.

LES OGSÅ: Vil sykle i høyden

– Daglig fare

Dagsavisen har gjentatte ganger skrevet om utrygge syklister i Oslo-trafikken. Senest i juni uttalte Lan Marie Nguyen Berg (MDG), som nå er blitt samferdselsbyråd, at hun som syklist «kommer opp i farlige situasjoner hver dag».

Og det er ikke bare syklistene selv som mener sykling er en risikosport. En undersøkelse gjennomført for Norges Automobil-Forbund, viser at sju av ti bilister mener det ikke er trygt å sykle i Oslo.

Vegdirektoratet ser likevel flere grunner til å ikke satse på fysisk atskilte sykkelveier, går det fram av siste utgave av tidsskriftet Samferdsel. Der vises det blant annet til økte bygge- og driftskostnader, mer behov for skilting og oppmerking og viktigst av alt: bare marginale forbedring av sikkerheten.

Men en ting er reell sikkerhet, noe annet er opplevelsen av trygghet, påpeker Halse.

– Hvis intensjonen er å få flere til å sykle er det en stor forskjell.

Ifølge en undersøkelse gjennomført av Oslo kommune på tampen av 2013, ble da om lag 8 prosent av alle reiser i hovedstaden gjennomført med sykkel.

LES OGSÅ: Lover sykkelgate i Bjørvika

– 25 prosent

Det nye byrådet har ambisjoner om en økning til 25 prosent, og Halse er sikker på at atskilte sykkelfelt vil kunne være viktig for å få til det.

– På de viktigste strekningene i sentrum og de mest trafikkerte strekningene, er det åpenbart at vi trenger egne sykkelbaner.

– Men er det plass til egne sykkelfelt mellom fortau og veibane?

– Jeg vil snu det spørsmålet på hodet, for det er ingenting som er så lite plasskrevende som sykkelen, hvis målet er å frakte flest mulig, svarer Halse.

– Likevel, er det fortau eller veibane som skal bli smalere for å få plass til atskilte sykkelfelt?

– I sentrum er det mye gateparkering. En av tingene vi kommer til å prioritere er framkommelighet for reisende framfor biler som står stille, er Halses respons på det spørsmålet.

For deg med ♥ for Oslo: Sjekk våre nye Oslo-sider her!

Mer fra Dagsavisen