Nyheter

Tråkker til med 10 mil ny sykkelvei

I løpet av den neste årene girer MDG opp satsingen på nye sykkelveier i hovedstaden. Ambisjonen er 100 kilometer på fire år.

Lan Marie Berg (MDG), byråd for miljø og samferdsel, og Einar Wilhelmsen, leder i Oslo MDG, går inn for at partiet skal trappe opp prioriteringen av sykkel og vil gå til valg på å betydelig øke tempoet i sykkelveiutbyggingen.

Kommentar: "Jeg nekter å være syklist. Jeg er bare en fyr som sykler til jobben."

100 kilometer

Oslo bystyre vedtok i fjor en plan for sykkelveinettet i Oslo. Tempoet i dag er rundt 15 kilometer ny sykkelvei i året. Wilhelmsen og Berg mener at det bør bygges 100 km ny sykkelvei i neste bystyreperiode, altså 25 kilometer i året i snitt.

– Satsingen vi har satt i gang gir resultater. Det har vært stor vekst i bruk av sykkel de siste årene. I fjor var det omtrent 11 prosent flere sykkelturer over kommunens sykkeltellere, og en ny undersøkelse viser at dobbelt så mange opplever Oslo som en trygg og god sykkelby som i 2014. Oslo er fortsatt langt unna å være en skikkelig sykkelby, og det er mange som fortsatt opplever det som utrygt å sykle, men vi er endelig på vei. For å få til dette må vi bygge både mye mer og enda bedre sykkelvei, og da må vi prioritere, sier Lan Marie Berg til Dagsavisen.

De første planene om et sammenhengende sykkelveinett i Oslo ble vedtatt allerede på 70-tallet.

– Til tross for mange runder med fagre løfter har ikke byens politikere hatt politisk vilje til å ta de tøffe valgene. De siste ti årene før vi kom inn i byråd ble det derfor kun bygget 1,5 km med sykkelvei i snitt hvert år. Det skyldes at politikerne ikke har vært villig til å prioritere ned biltrafikk og parkeringsplasser for å få plass til mer sykkelvei. Med De Grønne i byråd er den tida forbi, sier leder av MDG Oslo, Einar Wilhelmsen til Dagsavisen.

###

For deg med ♥ for Oslo: Sjekk våre Oslo-sider her!

Mange runder

Mens bilene får mindre og mindre plass i bybildet, ønsker byrådet å legge til rette for at flere skal kunne sykle.

– Nå bygger vi i snitt 15 km i året, altså ti ganger så mye. Vi har satt i gang sykkelsatsingen Oslofolk har ventet på i over 40 år. Den store forskjellen er at vi faktisk er villig til å prioritere sykkelveier over biltrafikk og parkeringsplasser. Det skal vi fortsette med, sier Wilhelmsen.

Totalt skal det brukes svimlende 13,5 milliarder kroner på sykkelveier i hovedstaden de neste årene. Dette gjelder hele sykkelplanen fra 2015 til 2040. Da skal sykkelveinettet i Oslo etter dagens plan være ferdig utbygd.

– Men dette vil trolig skje mye raskere om MDG får det som vi vil, sier Berg.

– Det var mange som mente at det var helt urealistisk å bygge 60 kilometer på fire år, men det har vi motbevist. Nå skal vi ta sykkelsatsingen et stort steg videre. De neste fire årene skal vi ta et stort steg videre mot å gjøre Oslo til en av verdens beste sykkelbyer. Vi skal bygge 100 kilometer sykkelvei, og prioritere trygge sykkelveier og kryss i hele byen. Målet vårt er at alle skal kunne sykle – enten de er åtte eller åtti, sier byråden.

Byråden har satt oppå en prioritert liste over hvilke veier de ønsker å ta først:

* Hoffsveien

* Tåsenveien

* Tvetenveien

* Slemdalsveien

* Maridalsveien

* Kjelsåsveien

* Carl Kjelsens vei

* Kongsveien

Les også: MDG vil ha bilfrie gater på Grønland

Trygg skolevei

Mange barn opplever også skoleveien som utrygg. Fire av 10 foreldre opplever skoleveien som usikker, og mange foreldre kjører derfor barna helt til skoledøra.

– Å bygge sykkelveier handler også om å sikre byens skolebarn en trygg skolevei. Det burde være en selvfølge at det er trygt å sende barn til skolen uten at de må kjøres. I store deler av byen er det ikke sånn i dag, selv om det har blitt bedre de siste årene. Derfor er det viktig at vi fortsetter arbeidet med å bygge ut sykkelveier, i tillegg til å redusere fartsgrenser, få på plass fartshumper og opphøyde gangfelt redusere biltrafikken, sier byråd Lan Marie Berg.

Les også: Lan Marie Berg: – Desperat avledningsmanøver fra Høyre om klima (Dagsavisen+)

Mer fra Dagsavisen