Eirik Lae Solberg (t.v.) i Høyre og Espen Ophaug i Venstre går sammen om å kreve økt fart på elbil-lading i Oslo.

Tar ladegrep

Oslo trenger veldig mange flere ladepunkter for elbil. Venstre og Høyre dobler utbyggingsplanen til byrådet.

Oslo

 

Oslo skal bygge 400 nye ladestasjoner for elbil innen utgangen av 2017. Det er i hvert fall målet som er satt opp i det rødgrønne Oslo-budsjettet.

Nå kommer Høyre og Venstre med sine alternative budsjetter, og der vil de doble tempoet på utbyggingen av ladepunkter. Blir det som de vil, så får vi dermed 800 nye på et års tid.

Fra før finnes det i underkant av 1000 kommunale ladestasjoner i Oslo, og omtrent like mange som er private, men på en eller annen måte offentlig tilgjengelig.

Les også: Opptatt, opptatt, opptatt!

Går sammen

– Vi har koordinert oss for å lage en pakke for å legge bedre til rette for elbiler, forteller Eirik Lae Solberg i Oslo Høyre, og Espen Ophaug i Oslo Venstre til Dagsavisen.

De forteller at de to partiene har gått sammen om noen enkeltsaker i årets alternative budsjetter. Elbil-ladere er ett av dem.

Partiene vil sette av 12 millioner kroner ekstra, som Bymiljøetaten skal kunne bruke på bygging av nye stasjoner og oppgradering av gamle. I tillegg har de satt av halvannen million til rådgivning, og 10 millioner kroner til støtte til borettslag og sameier som vil bygge ut ladere for elbil. Totalt vil de to partiene plusse på 23,5 millioner kroner i Bymiljøetatens elbil-budsjett.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Enormt behov

Som Dagsavisen skreiv onsdag er det forventa at vi innen 2020 får 100.000 elbiler i Oslo-området. I tillegg kommer plugin-hybrider. Elbilforeningen mente i samme artikkel at vi trenger 20.000 ladepunkter. Planene til Bymiljøetaten så langt tyder på at vi kommer til å ha i underkant av 2000 kommunale ladere innen den tid.

Om planene følges vil ekstremt mange elbilister måtte slåss om hver eneste ladeplass. Og dermed blir spørsmålet: Hvordan skal politikerne forhindre elbil-kaos om noen få år?

– Dette er jo en fantastisk morsom problemstilling å sitte oppe i, sier Espen Ophaug, leder i Oslo Venstre.

– Problemet du beskriver skyldes en fantastisk suksess, legger han til.

15 prosent er elektrisk

For Norge er et av verdens fremste elbil-land. Siden 2011 har de store avgiftsfritakene på kjøp av elektrisk bil gjort at salget har gått rett til vers, og hittil i år har rundt 15 prosent av nybilsalget vært helelektrisk.

– Vi har kommet veldig langt, men det må matches av infrastruktur, sier Eirik Lae Solberg, gruppeleder for Oslo Høyre.

– Er dette nok?

– Dette er første skritt. Det er et krav som tar denne situasjonen på alvor. Så kan det godt hende at behovet er økende, sier Lae Solberg.

Han trekker fram at det også stilles krav til utbyggere om at ladepunkter skal være en del av nye store prosjekter, både for bolig og næringsbygg.

– Men vi utelukker jo ikke at denne satsingen må økes framover, sier han.

– Det er behov for et taktskifte. Men vi dobler ambisjonene til byrådet.

Deler av potten skal gå til uskifting av eldre ladepunkter. De eldste laderne vi har i Oslo rapporterer ikke status «hjem» til noen database. Dermed er det vanskelig å kunne varsle bilistene når bilen er ladet ferdig, eller gi informasjon om hvilke ladeplasser som er ledig.

Setter ikke av nok

Det skal sies at millionene Høyre og Venstre med dette setter av ikke er nok til å bygge 800 ladestasjoner. De regner kostprisen for en ladestasjon å være omtrent 60.000 kroner. Så om dette var blitt vedtatt måtte Bymiljøetaten prioritere om på sitt budsjett for å få råd.

Men, som også skal nevnes, det er jo ikke sånn at Høyre og Venstre har flertall i Oslo bystyre. Så vedtatt blir det vel ikke.

Les også: Elbil til bygda