– Sykle? Man blir svett og jævlig!

Blytunge bakker og lange avstander. Lærerstudentene gjør som studentene ellers i byen. De sykler ikke.

– Jeg kan ikke huske sist jeg sykla, forteller lærerstudent Emilie Øhre (22) fra Nøtterøy. Etter at hun flytta til Oslo og Sinsen har hun ikke satt sine bein på en sykkelpedal.

Hun er i godt selskap. En reisevaneundersøkelse utført av Oslo kommune viser at kun fem prosent av hverdagsreisene til studenter er på sykkel.

Dette gjør dem til dårligst i landet, og desidert slått av sine svenske medstudenter. I Uppsala sykler 40 prosent av studentene og hele 77 prosent i Linköping. Det viser tall fra Oslo kommunes sykkelstrategi.

Les også: Bysykkel-krise i Oslo: Ikke én sykkel igjen i stativet

Bratte bakker

Andreas Persson (22), Gabriella Bosch (24), Emilie Øhre (22), Dreni Ademaj (22), Karl Fredrik Eik-Andresen (22) og Alexander Stancheff (24) har slått seg ned i en sofa på Oslo Met. Mac-er og sjokolademelk på bordet. De kommer fra forskjellige steder i landet, og bor ulike steder rundt i byen. Men dette har de til felles. Ingen syklet til skolen denne morgenen.

– Sykle fra Løkka? Da må jeg sykle over hele jævla fjellet, ler Karl Fredrik.

– Hele jævla fjellet?

– Ja, over Alexander Kiellands plass. Det er blytungt, og man blir svett og jævlig.

Alle er enig i at oppoverbakkene i Oslo er et stort problem. Andreas bor på Grefsen.

– Du bruker kanskje 20 minutter ned, men en time opp. Det gidder jeg ikke, konstaterer Andreas.

– Sist gang jeg sykla til skolen var til ungdomsskolen.

Gabriella bor på Sinsen, og sliter også med høydeforskjellene i hovedstaden.

– Kanskje vi er litt bortskjemte, innrømmer hun.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Trikk i trafikken

Men det er ikke bare oppoverbakkene i byen som plager lærerstudentene. Trafikksikkerheten er også en problemstilling.

– Det er farlig å sykle, mange blir påkjørt, mener Gabriella og Emilie.

Alexander er enig.

– Jeg satt på bussen da den kjørte på en syklist.

– De som sykler her i byen, sykler jo midt i veien. Hva hvis trikken kommer? sier Gabriella.

Hun synes ikke det ser særlig trygt ut, men det hender hun tar en bysykkel for å spare tid i rushet.

Der møter hun på et annet problem.

– Det er nesten aldri sykler tilgjengelig.

Flere bysykler tilgjengelig og bedre sykkelveier er det studentene tror skal til for at de skal velge sykkel framfor kollektivt i framtida.

Les også: For 35 år siden skulle Oslos siste kjeglebane rives. Men da våknet naboene.

Sykkelfadderordning

Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg, tror rett og slett ikke studentene har fått øynene opp for sykkelbyen Oslo.

– Hvorfor er studentene i Oslo så dårlig til å sykle?

– Det er litt mystisk, men det vi vet er at studentene i byen er kjempeflinke til å reise miljøvennlig og kollektivt.

Hun forteller at kommunen nå har en ekstra satsing på å få flere til å sette seg på sykkelsetet.

– Vi har blant annet laget en sykkelfadderordning, der en som kjenner byen kan vise deg sykkelveiene.

– Studenter synes det er trafikkfarlig å sykle her?

– Mange som er nye i byen synes nok det er uvant å sykle i storbytrafikken. Det viktigste vi kan gjøre er å bygge ut enda flere sykkelveier, sånn at det blir enda tryggere og enklere å sykle i Oslo.

Les også: Smårollingen fra Grorud hadde en drøm – nesten 20 år etter lever hun den ut Paris

Uinteressert

Oslo kommune har et mål om å øke sykkelandelen blant studenter til minst 7,5 prosent innen 2025. Men om det får Emilie og medstudentene over på sykkel gjenstår å se.

– Du må vite hvor du kan sykle. Og du må vite hvor du skal sette fra deg sykkelen. Og på vinteren må den lagres innendørs. Nei, man må liksom ha interessen, mener Emilie.

– Kan du sykle, egentlig? spør Gabriella.

– Jeg har vært på spinning, da. Men det teller kanskje ikke.