«Munch i bevegelse» skal foregå innenfor en trekant mellom Tøyen, Bjørvika og Ekeberg. TEGNING: MUNCHMUSEET

Stenersen til Bjørvika

Stenersensamlingen skal vises i Kunsthall Oslo, og Munchmuseet lover samtidskunst i bevegelse fra Tøyen til Bjørvika i 2016.

Oslo

Det blir Kunsthall Oslo som viser Stenersensamlingen, når kunsten flyttes ut av lokalene i Vika til våren. Leiekontrakten med Oslo Konserthus går da ut, og Munchmuseet var ikke interessert i å gjøre de nødvendige investeringene som måtte til for å fortsette i bygget, noen få år før samlingen uansett skal flyttes inn i Lambda.

LES OGSÅ: Lover bedre Munch-tall for Oslo

Øke aktiviteten

Men museet ønsker også å øke aktiviteten i Bjørvika allerede i år. Prosjektet «Munch i bevegelse», som ledes av Munchmuseets kurator, Natalie O’Donnell, er tenkt som et slags triangel av arrangementer som skal finne sted mellom Tøyen, Bjørvika og opp mot Ekeberg. Her skal samtidskunstnere som Marthe Ramm Fortun, Sofia Hultin, Fadlabi og Jon Benjamin Tallerås bidra med kunstprosjekter i ulike rom.

Nathalie O’Donnell presenterte i går programmet for det første året av det totalt fire år lange kunstprosjektet.

– Dette er et område der det er mye kunstnerisk aktivitet, og vi har vært opptatt av å få til samarbeid med kunstnere som har en forankring i området, sier hun.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Øst møter vest

Marthe Ramm Fortun lager et nytt verk med utgangspunktet i en bussreise mellom Oslo øst og vest, og vil bruke busslinje 20. Hultins prosjekt dreier seg om historier fra lesbiske i lokalområdet, som skal formidles gjennom en egen byvandring, mens Tallerås vil skape «en alternativ opplevelse av byen gjennom dens urbane arkitektur og delvis skulte rom». Fadlabi, som blant annet er kjent fra kunstprosjektet «Kongolandsbyen», presenterer historier og observasjoner fra Grønland.

– Vi har også i samarbeid med UKS (Unge Kunstneres Samfund journ.anm.) utlyst et kunstprosjekt der vi ber kunstnere sende inn forslag som blir vurdert av en fagjury. Tanken er å få innspill utenfra. Som kurator ser jeg ikke alle de spennende kunstnerne som finnes, forteller O’Donnell.