trikkeligaen

Kommunen har brukt nesten 12 millioner på Nordre Åsen – strøk på nok en test

For tredje gang har Skeids bane på Nordre Åsen strøket på testen om å bli godkjent. Selv om Bymiljøetaten har brukt nesten 12 millioner på prosjektet, vil de fortsette å lappe banen for å prøve å få den godkjent på fjerde forsøk.

Tilbake i 2019 varslet Skeid at banen for A-laget var i dårlig forfatning. Klubbens håp var da at banen skulle bli fikset før sesongen 2020 var i gang, men det skjedde ikke og siden har såpeoperaen som er baneproblemer på Nordre Åsen dratt ut. To ganger tidligere har banen fått ikke godkjent på befaringer, slik at Skeid må spille på dispensasjon fra NFF, og mot slutten av forrige måned skjedde det igjen.

Nok en gang viste en befaring av banen at den ikke er i god nok stand til at det kan spilles toppfotball på den ut fra FIFAs kriterier, som vil si at Skeid igjen har måttet få dispensasjon til å spille videre på Nordre Åsen. Hvis laget rykker opp, er det lite trolig at de får spille sine hjemmekamper på Nordre Åsen, i den forfatningen banen er i nå.

– Vi sa det allerede i oktober i fjor da banen strøk for andre gang at det ikke nytter å lappe på banen slik Bymiljøetaten og Norasport har prøvd å gjøre, og nå har vi blitt bevist rett nok en gang. Hver gang de har blitt «ferdig» med banen har det ikke tatt lang tid før den har gått opp i limingen igjen, og all ekspertisen vi har snakket med kan ikke skjønne annet enn at banen må legges på ny for at den noen gang skal bli godkjent, forteller daglig leder Daniel Holmeide Strand i Skeid.

Føler seg fanget i en byråkratisk smørje

Siden Oslo kommune formelt eier ansvaret, er det deres ansvar å sette banen i god nok stand, og så langt har deres forslag til løsning vært å lappe den sammen i håp om at den består FIFAs banetest. Nå frykter Skeid-lederen at de vil gjøre det samme en fjerde gang, og håpe på et annet utfall.

– Det er ingenting som tilsier at det skal fungere, og på et eller annet tidspunkt må Bymiljøetaten strekke hendene i været og innrømme at de ikke har fått det til og legge banen på ny. Det å fortsette å lappe en bane som aldri vil bli godkjent er å kaste vekk offentlige midler, sier Holmeide Strand som har større tro på Julenissen enn at banen vil bli godkjent uten at den blir lagt på ny.

– Det her er ingen unik sak for Skeid, og over hele Oslo er det mange baner som ikke er godt nok vedlikeholdt eller som rett og slett ikke holder mål. En ting er at Oslo kommune ikke aktivt legger til rette for toppidretten, men de burde i det minste ikke aktivt motarbeide de som faktisk ønsker å drive med toppidrett i denne kommunen, forteller Skeid-lederen.

Holmeide Strand sier at de føler seg fanget i en byråkratisk smørje uten like, og sier at de ikke kan gå med på å gå inn i en fjerde sesong for A-laget med stadige baneproblemer slik det har vært de siste tre sesongene.

– Vi har holdt på med dette siden 2019 og er selvsagt fryktelig lei av hele situasjonen. Vi føler litt at vi kjemper i motbakke, men vi har selvsagt fortsatt et håp om at vi skal få hjelp og at vi før neste sesong starter kan spille på en nylagt kunstgressbane som er godkjent og ikke aktivt setter våre spillere i økt risiko for skader, slik som dagens underlag gjør, sier Holmeide Strand videre.

Ber om nytt dekke før 2022-sesongen

I et skriftlig brev til Bymiljøetaten (BYM) i Oslo kommune ber Skeid om akkurat det, og beskriver hvordan de har opplevd situasjonen de siste to årene og hva konsekvensene av det har vært for klubben.

– Alvoret er større enn at banen ikke er godkjent. Manglene er omfattende og kan forårsake skader på dem som benytter banen. Faren for dette vil øke over tid, fordi det ikke er mulig å vedlikeholde banen på forsvarlig vis, verken sommer eller vinter. Så langt i vår har ikke BYM vedlikeholdt banen i tråd med egne retningslinjer. Årsaken til det vet vi ikke, men vi vet at slikt vedlikehold kan bidra til at flere deler enn i dag løsner. Før testen ble utført skulle banen vært behandlet forskriftsmessig av BYM. Det ble ikke gjort, skriver Skeid og fortsetter:

– Skeid mener derfor det er helt nødvendig å ta «ondet» ved roten og legge et nytt dekke. Det bør gjøres slik at sesongen 2022 kan starte med nytt banedekke.

I brevet til kommunen skriver Skeid blant annet at «gaflene på maskinen Norasport losset traileren med ble tredd inn i rullene slik at det ble hull i gresset på mange ruller», slik at gresset måtte lappes allerede da det var nylagt. Da kunstgresset måtte rulles av for å rette opp i ujevnheter, ble det gjort uten å fjerne innfylt sand og gummi, slik at det ble «umulig å få tilpasset kunstgresset skikkelig i skjøtene» da det så ble rullet på igjen.

Videre heter det at «ved utrulling av kunstgressrullene, havnet en del gummigranulat og sand under kunstgresset, og ble ikke fjernet. Dette er årsak til mange ujevnhetene på banen og kan bare løses ved å ta av dekket.» Skeid påpeker også at gammel limteip ble dratt av, da rullene med gress og innfyll ble rullet ut igjen, og at «denne limteipen skal feste de enkelte delene av gresset sammen og de enkelte fibrene i gresset er også festet til denne teipen.»

Bymiljøetaten vil lappe sammen for fjerde gang

Seksjonsleder for idrettsprosjekter i Bymiljøetaten, Trine Kvåle Hervik, sier at de også ønsker at Skeid skal få en ferdig bane å spille på til seriestarten 2022. Men til forskjell fra Skeid opplyser hun at de ikke har noen planer om å lage ny bane på Nordre Åsen per i dag.

– Vi gjennomførte større utbedringer på banen i juni, og tok derfor en ny felttest rett etter ferien. Banen testes mot FIFA quality PRO, som er den høyeste standarden i testsystemet. Banen besto alle de fysiske testene med unntak av ballrulle, det vil si at ballen ruller litt lenger enn den skal i henhold til testens krav. I tillegg strøk banen på visuell inspeksjon. Det er fremdeles noen løse skjøter som vi skal få festet så fort som mulig, skjøter med avvik over det som er maksimalt tillatt (3 millimeter) og det mangler avstandsmarkeringer ved hvert hjørnespark, opplyser Kvåle Hervik og fortsetter:

– Vi har gjennomgått resultatene både med testinstitutt og med vår entreprenør, og har fått tilbakemelding fra entreprenør at disse punktene skal være mulig å løse. Vi er per i dag i dialog med Skeid for å finne et tidspunkt for å kunne gjøre dette så fort som mulig, da det er viktig at vi nå får ferdigstilt disse siste punktene på banen før frosten kommer, sier hun.

Kvåle Hervik sier at de har hatt noen utfordringer i år med tilstrekkelig bemanning til drift av kunstgressbaner, og at vedlikeholdet av banen på Nordre Åsen har blitt gjennomført, men med noe lavere frekvens enn normalt i deler av sesongen.

– Bymiljøetaten har bedt oss om å stenge banen en hel uke, for å gjennomføre enda mer lapping og liming. Det har vi sagt at vi ikke kan gjøre, da det er for mange lag som blir berørt. Det man driver med her er bare trenering og bortkastet tid, og vil ikke føre til noen løsning. Banen er ikke mulig å reperare med den løsningen Bymiljøetaten foreslår, og det å bare gjøre mer av det som ikke har fungert de siste årene har vi ingen tro på, sier Skeids Daniel Holmeide Strand.

Har brukt nesten 12 millioner på Nordre Åsen

Seksjonslederen forstår Skeids bekymring for brukerne av anlegget på Nordre Åsen, og understreker at det er viktig for dem å få fikset resterende løse skjøter så fort som mulig, slik at forholdene blir bedre.

– Det er allerede festet flere, men entreprenøren vil nå gå over banen igjen, og sikre at alle skjøtene som gjenstår festes. Vi er som sagt i dialog med Skeid for å finne et tidspunkt til å gjøre dette så fort som mulig. Når det gjelder at ballen ruller lenger enn den skal i henhold til FIFA quality PRO og de mindre visuelle manglene, så ser vi ikke at dette utgjør en risiko for at spillere skader seg, sier Kvåle Hervik.

Hun opplyser at prosjektet siden oppstarten av rehabilitering av Nordre Åsen i 2019 har kostet kommunen i underkant av 11,8 millioner kroner.

– Dette inkluderer alle grunnarbeidene som ble gjort i 2019, nytt snødeponi og helt nytt kunstgress som ble lagt samme år. I tillegg inkluderer det kostnader til å fjerne gresset i 2020, for å gjøre opprettinger under gressflaten, og reinstallere dette gresset igjen. I etterkant av dette har reparasjonene som er blitt utført ikke blitt belastet kommunen, da dette er reklamasjonsarbeid utført av entreprenøren, sier Kvåle Hervik.

Mer fra Dagsavisen