Konsernsjef i Sporveien Cato Hellesjø har spart to millioner kroner i uka i 200 uker gjennom effektivisering.

Sparer to millioner kroner i uka

Din reise med Ruter koster nå 20 prosent mindre å «lage» enn for fire år siden. Å sende sjåførene på mykkjøringskurs har bidratt til det.

 

– Innsparelsene kommer de reisende til gode i form av et bedre tilbud, sier konsernsjef Cato Hellesjø i Sporveien til Dagsavisen.

Sporveien har hver uke de siste 200 ukene spart drøyt to millioner kroner.

Ruter fastsetter prisen

Men lavere billettpriser blir det ikke, selv om det nå koster nesten 20 prosent mindre «å lage reisen».

– Det er Ruter som fastsetter prisene. Men undersøkelser viser at våre passasjerer er mer opptatt av frekvens, punktlighet og komfort enn priser, sier han.

– Det er mange som er villige til å betale mer for enda høyere frekvens, sier Hellesjø.

Les også: Triller til byen - tar bussen hjem

Halv milliard

Uten å si opp en eneste ansatt har Sporveiens effektivisering spart nær en halv milliard kroner.

– Og mer blir det, selv om vi senker ukenivået noe framover, sier Hellesjø.

– Hva får Sporveien for en halv milliard i dag?

– Et nytt T-banesett koster 50 millioner, så vi kunne fått ti nye sett for den summen, sier konsernsjefen.

– Eller man kan kjøpe en ny buss i uka i fire år i strekk, sier kommunikasjonssjef Ina Helen Østby i Sporveien.

– Jeg har vært her i sju år, og i disse årene har vi brukt 10 milliarder kroner på infrastruktur. Det er fire millioner kroner dagen i 2.500 døgn, sier Hellesjø.

Les også: Bussene i Oslo skal kjøre rundt med bibelvers

Med på laget

Etter forslag fra en ansatt i Sporveien som jobber med innkjøp, ble det besluttet å kjøpe verktøy direkte fra produsenten og ikke gå igjennom diverse mellomledd. Noe de har spart inn flere titall millioner på.

Sporveien har også hatt sine sjåfører på mykkjøringskurs. Er bussjåførene litt snillere på gassen, gir det utslag på drivstofforbruket.

– Med tanke på at vi kjører 40 millioner kilometer i året, en distanse som tilsvarer 1.000 ganger rundt ekvator, blir en promilles nedgang i drivstofforbruket enorme summer, sier Hellesjø.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Mye å spare

Også for trikk og T-bane er det penger å spare på mykere kjøring.

– Det gir blant annet mindre slitasje på skinner og materiell, noe som igjen betyr mindre vedlikeholdskostnader, sier konsernsjefen.

Bare det å senke temperaturen på T-banen fra 20 til 17 grader på vinterstid, ga store utslag i strømregningen.

– Det går sport blant de ansatte i Sporveien i å være med på å bidra til reduserte kostnader, legger han til med et smil.

Gjennom strategien «Best 2020» har Sporveien satt seg som mål å være best på kollektivtransport i Norden når det gjelder effektivitet, kvalitet og sikkerhet.

Sporveien gjennomfører hvert år over 230 millioner reiser og er det desidert største kollektivselskapet i Norge målt i antall reiser.

– Sporveiens samfunnsoppdrag er å skape mer kollektivtransport for pengene. Noe vi tar på det største alvor, sier Hellesjø.

230 millioner

Av de 230 millioner passasjerene er det T-banen som står for størsteparten med 94 millioner passasjerer i 2015. Trikken fraktet 55 millioner, mens Unibuss sto for 84 millioner reisende.

Kostnaden per reise har gått ned fra 12,50 til 10,50 kroner, så dette blir store summer.

Sporveien skal de neste årene investere store summer i infrastrukturen. Fornebubanen, T-bane til Lørenskog, ny sentrumstunnel for T-banen, trikketrasé mellom Sinsen og Tonsenhagen, og erstatte buss med trikk langs Ring 2, er noen av de store prosjektene de står overfor de neste årene.

Les også: La folk slippe av først, så blir det flere T-baneavganger