Etter 13 år byttes de velkjente bysyklene ut, med nyere og mer moderne arvtakere. Blant annet er de slanket med 5,5 kg, og har fått en rekke andre oppgraderinger.
– Dette er en helt ny sykkel. De veier mindre, er lettere å sykle, har større hjul og andre små funksjoner som smarttelefon-holder, forteller Mats Lundquist i Clear Channel.
Urban Infrastructure Partner (UIP) AS eier og driver bysykkelordningen på oppdrag fra Clear Channel, som har kontrakt med Oslo kommune.
– Vi skal tredoble antallet sykler, og bygge ut nettverket. Det er den viktigste forskjellen fra tidligere, forteller Lundquist.
Markedssjef i UIP, Johan Christian Høgåsen-Hallesby, forteller at de uke for uke vil øke stativ-standen med 2–3 stativer.
– Halvparten av utvidelsen er innenfor Ring 3, den andre halvparten er i områder mellom Ring 2 og 3. Hele anlegget skal være fullt utbygget til 2017, skriver Høgåsen-Hallesby i en e-post.
[ For deg med ♥ for Oslo: Sjekk våre nye Oslo-sider her! ]
Stivere pris
I 2015 kostet et sesongkort med bysykkel 120 kroner. Fra nå av vi prisen ligge på 299 kroner.
– Denne prisen var utdatert og kunstig lav på slutten av forrige kontrakt, sier Høgåsen-Hallesby.
Lundquist i Clear Channel legger til at kunden nå vil få et langt bedre produkt.
– Vi vil nå ha større nettverk og langt bedre sykler. I mai åpner vi for andre billetter som 3. og 72-timersbillett. Det vil også være mulig å betale via en app, forteller han.
Les også: Tredobler prisen