Snart under deg?

Slik kan den nye tunnelen under Oslo bli

NSB gleder seg allerede.

 

For et tosifret milliardbeløp skal Oslo nå få en ny tunnel under sentrum, opplyser samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp). Men det vil ta tid før prosjektet, som er del av Nasjonal transportplan for perioden 2018-2029, er fullført.

– Det tidligste vi kan klare er 2032, sier Solvik-Olsen.

Les også: Regjeringen og støttepartiene bruker tusen milliarder kroner til transport 

NSB gleder seg allerede, for kapasiteten i den nåværende Oslotunnelen er for lengst tilnærmet sprengt, til tross for en rekke tiltak for å øke kapasiteten de seneste årene.

– Det å få en ny tunnel under Oslo sentrum vil få positive ringvirkninger for togpassasjerer i så å si hele landet, etter som Oslo S er selve navet i jernbanetrafikken.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Vi trenger en ny togtunnel under Oslo S. Det er en nøkkel for videre utbygging av tog, sier Venstres leder Trine Skei Grande.

– En ny tunnel under Oslo en noe av det viktigste vi kan gjøre for jernbanen, samstemmer Solvik-Olsen.

–Det er bra med ny jernbanetunnel, men vi trenger også en ny T-banetunnel under sentrum og bane til Romerike. Dette må staten bidra til ved å finansiere 70 prosent av utgiftene, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg (MDG).