– Dette blir hovedsaken for oss, sa Lan Marie Nguyen Berg (MDG) om en skrinlegging av E18-utbyggingen, allerede i sitt første intervju med Dagsavisen før valget i fjor. I dag spørs det om hun må jenke seg.

Skjebnedag for E18-forhandlingene

Torsdag ble et forslag til avtale om Oslopakke 3 framlagt. I går ble forslaget diskutert. I dag kan forhandlingene gå mot slutten.

Av Tor Sandberg, Marie Melgård og Sofie Prestegård

Privatbil, buss eller bane? Om få timer kan alle som bor i Oslo og Akershus få klarhet i hvordan deres reisehverdag blir i årene som kommer.

I løpet av heldagsmøtet som partene i Oslopakke 3-forhandlingene skal gjennomføre i dag, skal de forsøke å komme til enighet om hvordan milliarder av samferdselskroner skal brukes.

Hvis enigheten uteblir kan det bli vanskelig å få behandlet saken i Oslo bystyre og Akershus fylkesting før sommeren, og da vil heller ikke regjeringen rekke å legge inn aktuelle forslag i statsbudsjettet for neste år.

Les også: Akershus-ordførere vil heller ha T-bane enn E18

Kan bryte forhandlingene

Etter det Dagsavisen forstår, gikk Oslo, med MDG-byråd Lan Marie Nguyen Berg i spissen, inn i gårsdagens møte med et kompromissforslag i hendene.

I MDG er det blant enkelte en oppfatning av at dersom det som lå på bordet før mandagens møte blir gjeldende, kan ikke partiet eller Oslo-byrådet sette sitt godkjenningsstempel på det. Underforstått: Da må Oslo-byrådet bryte forhandlingene.

Leif Ingholm, leder i MDG Gamle Oslo, er blant dem.

– MDG kan ikke være bekjent med at de har vært med på å bygge en stor motorvei. Det er helt utelukket. Nå får vi se hva resultatet av forhandlingene blir, og om det er noe vi kan akseptere. Hvis det ikke er det, må vi vurdere vår plass i byrådet, sier Ingholm til Dagsavisen.

Oslo og MDG reagerer på at Statens vegvesen sitt forslag ikke innebærer en reell nedskalering, men bare at man utsetter prosjekter i tid. En formulering om at planene for Vestkorridoren skal fortsette, skal være helt umulig å akseptere. MDG og Oslo vil at det tydelig skal stå at man er uenig om dette.

Enkelte var spent på hvorvidt gårsdagens møte skulle føre til brudd i forhandlingene eller ikke. Da Dagsavisen gikk i trykken, så det ut til partene fortsetter å snakke sammen, og at dagens skjebnemøte mellom staten, Oslo og Akershus går etter planen.

Ahusbane og ny tunnel

Som Dagsavisen skrev 24. mai, er det ikke bare E18 som opptar politikere i Akershus. Flere ordførere er av den oppfatning at Ahusbanen er det tiltaket som bør prioriteres først av forhandlingspartene.

Penger til nettopp Ahusbanen er del av forslaget til avtale som Oslopakke 3-sekretariatet har lagt fram, får Dagsavisen opplyst fra flere hold.

Også ny T-banetunnel under Oslo sentrum skal være del av forslaget. Overfor Dagsavisen har byrådsleder Raymond Johansen (Ap) omtalt en slik tunnel som «det prosjektet som gir klart høyeste klima- og samfunnsøkonomiske nytte». Penger til en trikkesatsing skal også være del av forslaget fra sekretariatet.

Sekretariatsleder Terje Rognlien vil ikke bekrefte dette, men nøyer seg med å si:

– Det er et utkast til avtale på alle punkter.

For deg med ♥ for Oslo: Sjekk våre nye Oslo-sider her!

Kompromissløsning

Forslaget skulle egentlig vært tema for et møte fredag, men dette møtet ble utsatt fordi partene ville tygge mer på det, opplyser Rognlien.

Sekretariatets forslag til løsning ble derfor i stedet gjenstand for et møte i går.

– Jeg tror dette møtet vil bli veldig avgjørende, så Rognlien da Dagsavisen snakket med ham før partene møttes i går.

Han var på dette tidspunktet optimistisk.

– Hvis det er vilje, er det gode muligheter til å bli enige, nøyde han seg med.

Akershus Venstres Solveig Schytz, som deltar i forhandlingene, tror på en kompromissløsning, «selv om partene står et stykke fra hverandre».

– En ting er E18, vi skal også bli enige om bompenger, sier hun.

I spørsmålet om E18 har byrådet i Oslo, og ikke minst MDG, stått steilt på at den planlagte utbyggingen ikke er gunstig for Oslo på grunn av risikoen for langt flere biler inn til Oslo sentrum.