– En snikprosent på 10 prosent er altfor høyt. Derfor ønsker vi å intensivere arbeidet med kontroller og høyere gebyrer, sier Sian Ambrose i Ruter. FOTO: FARTEIN RUDJORD

Setter inn ekstra innsats for å ta snikerne

Ruter drømmer om flere busser og flere baner. Derfor har de økt antall billettkontroller med 40 prosent mot i fjor. Og sniker du på bussen i byen lever du farligere nå.

Oslos kollektivgigant Ruter har tidligere gjennomført kontroller som viser en snikprosent opp mot 10 prosent i Oslo og Akershus. Det skal ned til 5 prosent. Det kan bety rundt 100 millioner mer i kassa. For disse millionene frister Ruter med 30 nye leddbusser eller 45 singelbusser. For 70 millioner mener de at T-banen kunne kjørt to timer mer hver dag.

– For høyt

– En snikprosent på 10 prosent er altfor høyt. Derfor ønsker vi å intensivere arbeidet med kontroller og høyere gebyrer. Vi vil jo helst ikke ta snikere, vi vil jo at folk betaler for seg, sier markedssjef i Ruter Sian Ambrose og legger til at holdningsendringer er like viktig:

– Så det å faktisk si ifra til våre kunder at vi vil ha flere billettkontroller er minst like viktig, sier Ambrose som ikke vil gi Dagsavisen eksakt tall på hvor mange ekstra kontroller kollektivselskapet vil gjennomføre fordi de mener det er forretningssensitive tall. 

Allerede har Ruter økt antall billettkontroller med 40 prosent mot i fjor.

Hvilke linjer, når på døgnet og hvor de fleste kontrollene kommer vil heller ikke Ambrose røpe.

– Men jeg kan si det at vi vil ha en større økning kontroller på bybussen. Ellers vi andre kontroller tilpasses etter behovet og de målingene vi gjør underveis.

LES OGSÅ: Sanntid er ikke sann

Bruker mobilen

Også å utbedre billettsystemet er viktig for å få bukt med snikerne. 

– I august ble 40 prosent av billettene solgt via appen. Vi får gode tilbakemeldinger fra kundene og vi vil jobbe på for å bedre tilbudet.

Sian Ambrose understreker at byens kollektivtilbud er et spleiselag mellom Ruter og vi som bruker det hver dag.

– Vi forholder oss til det åpne og tillitsbaserte systemet vi har. Dersom vi ikke greier å få ned snikprosenten, må vi ta en ny diskusjon rundt systemet og om vi trenger å investere i for eksempel sperreporter, sier Ambrose.

– Men dere har slike porter fortsatt, bortsett fra på Tøyen hvor de ble fjernet i fjor?

– Det er riktig at vi har det på T-banestasjonene hvor de brukes som kortlesere. Men de fleste i Oslo og Akershus kjører buss. Det er viktig at på- og avstigningen blir så god som mulig. Å sette opp stengsler på buss, bane og trikk vil også gjøre noe med effektiviteten. Hvert prinsipp har sine utfordringer, sier Ambrose.

LES OGSÅ: Slik skal de få flere i reise med trikk i framtida

Ny reiseapp

Denne uka lanserte også kollektivgiganten en ny og forbedret reise-app for iPhone-brukere. Nå kan du se reiseruten i kartet, lagre favorittinnstillinger og skreddersy søket ved å velge transportmiddel og ønsket byttetid.

Den gamle RuterReise-appen vil etter hvert slutte å fungere. Overgangen til ny app er ikke mulig å gjøre med en oppdatering, opplyser Ruter. Og alle som bruker andoidtelefon trenger ikke å gjøre noe. Disse har hatt tilgang på den nye og forbedrede funksjonaliteten i et års tid.

For deg med ♥ for Oslo: Sjekk våre nye Oslo-sider her!