Redningsselskapet i full beredskap

I løpet av det første halvåret omkom 52 personer som følge av drukning, mot 38 personer i samme periode i fjor. En økning på hele 37 prosent.

Oslo

Den viktigste årsaken til de dramatisk høye tallene er ifølge kommunikasjonssjef i Redningsselskapet, Frode Pedersen, at flere trekker mot sjøen når vi opplever rekordvarme over såpass lang tid.

– Flere har kjøpt båt men mangler grunnleggende kunnskap om det å ferdes på sjøen, forteller han.

I Oslo, Buskerud og Akershus alene har det til nå vært åtte personer som har druknet, mot fem personer i samme periode i fjor.

Branner

Det er ikke bare drukningstallene som har hatt en drastisk økning i år. I alle statistikkene til Redningsselskapet har det vært en økning mellom 30–40 prosent, sammenlignet med i fjor. Spesielt har det vært en enorm økning i antall branner på båt, med nesten dobling i antallet fra 2016 til 2017. Ifølge Pedersen ser økning ut til å fortsette i år også.

– Brann i båt er noe av det skumleste og farligste som kan skje, sier Pedersen.

– Årsaker til brann i båt kommer av dårlig vedlikehold, påpeker han.

Redningsselskapet har sett flere branner som er forårsaket av strøm i båten. Onsdag ettermiddag rykket Redningsselskapet ut til en 25 fots seilbåt som hadde fått brann i batteriene sine. Eier klarte selv å slukke brannen, men båten ble under slep med både barn, voksne og hund, ført til Holmestrand.

– Et batteri er en potensiell bombe. Eksplosjon av et batteri er årsaken til flere fatale oppdrag vi har rykket ut på gjennom årene, sier Pedersen.

Bare i mai og juni i år har det i Oslo, Buskerud og Akershus vært åtte tilfeller av brann i båt.

Full beredskap

Fellesferien er i gang for fullt, og sjøen er travlere enn noen gang. Redningsselskapet er derfor i sin mest hektiske tid, og tar ingen sjanser.

– Vi har tatt ut alt vi har av beredskap nå. Vi har 51 redningsskøyter, hvor 26 er fast bemannet. I tillegg har vi 25 frivillige skøyter, forteller Pedersen.

Oppdragene Redningsselskapet drar ut på varierer stort.

– Vi gjør alt fra å rykke ut med tanker med drivstoff, til de som ikke kom på å ta med ekstra drivstoff på tur, til å rykke ut til en eksplosiv brann i båt.

Pedersen understreker tydelig at flere ulykker på båt er forårsaket av mangel på vedlikehold og kunnskap.

– Man må huske å sjekke motorrommet hver dag og se etter lekkasjer. Bruk også nesen som er et enkelt redskap og sikkerhetsmiddel om bord. Man merker batterilekkasje med at det kommer en lukt som kan minne om prompelukt. Da er det nødvendigvis ikke naboen som har prompa, men det kan faktisk være veldig alvorlig, sier han.

For å unngå grunnberøring, oppfordrer han folk til å løfte blikket og observere.

– Det er for mange som stoler på elektronikken og navigasjon, i stedet for å bruke blikket, avslutter Pedersen.