Politikk

Høyre-toppen nektet å gå i forhandlingsmøte: – Jeg er forbanna

Oslopakke 3-forhandlingene skulle avsluttes i dag. Men Høyre møtte ikke opp.

Klokka to mandag var det innkalt til møte i Oslopakke 3-forhandlingene, i Vegvesenets lokaler på Bryn i Oslo. Det skulle være siste møte for i år. Endelig skulle forhandlerne komme i mål. Men sånn blei det ikke. Høyres Anne Haabeth Rygg dro aldri til Bryn.

Fredag ble det kjent at Fornebubanen blir nesten fem milliarder kroner dyrere enn vi trodde, og to år seinere ferdig. En ny rapport fra konsulentselskapet Dovre viser dette. Og allerede fredag reagerte flere av opposisjonspartiene i Oslo bystyret kraftig på de nye anslagene.

Samferdselsbyråd Sirin Hellvin Stav (MDG) innkalte bystyrets gruppeledere til et møte mandag klokka tolv. Det møtet utsatte hun seinere på ubestemt tid. Og dermed ble det også skjebnen til Oslopakke 3-forhandlingsmøtet.

Vil ikke «late som om vi forhandler»

I Oslopakke 3-forhandlingene møtes Oslo, Viken og staten for å finne penger til de enorme samferdselsprosjektene i og rundt Oslo. Kanskje den mest kompliserte er Fornebubanen. Dermed er prisen på prosjektet helt avgjørende når det skal forhandles.

– Vi kan ikke ha noe forhandlingsmøte før vi får klarhet i hva som er den reelle kostnadsveksten i Fornebubanen. Vi kan ikke sitte på seminar og late som om vi forhandler, sier Anne Haabeth Rygg til Dagsavisen.

Hun forteller at møtet likevel vil finne sted, bare uten henne. Men da blir det ikke forhandlinger.

– Spiller du et hardt spill nå?

– Jeg spiller ikke, jeg er skikkelig forbanna. Jeg kan ikke sitte og forhandle bompengeavgifter opp og ned to kroner hvis kostnadene plutselig blir fem milliarder mer. Da blir det jo helt riv ruskende galt. Så mye tid har jeg ikke til overs, raser Høyre-politikeren.

– Jeg vil ha tallene. Jeg vil ha skisser på hva det vil bety for andre prosjekter. Hva betyr det for inndekningen? Er det mulig å kutte noe sted? Vi må ha noe å snakke om rundt det bordet, en realistisk planlegging, sier hun.

Dermed kan neste etappe i Fornebubane-konflikten bli førstkommende onsdag. Da er det møte i miljø- og samferdselsutvalget i Oslo bystyre. Samferdselsbyråd Sirin Hellvin Stav har nå innkalt til orienteringsmøte klokka ni, i forkant av dette møtet.

Oslos daværende miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) på anleggsstarten på den nye Fornebubanen 11. desember 2020. Foto: Terje Pedersen / NTB

Mistenker at prosjektet kan stoppes

Venstrepolitiker Hallstein Bjercke var også skuffet over at informasjonsmøtet med byråden mandag ble utsatt. Han tror byrådet nå vurderer hva de gjør videre.

– Nå tror jeg de sitter og vurderer hva som er «sunk cost» i dette prosjektet så langt, om de skal gå videre med Fornebubanen, sier han til Dagsavisen.

– Du tror de vurderer å stoppe det?

– Det er jo det største kollektivprosjektet i byen på år og dag. Så det vil være en skikkelig krise. Men vi får se hva de har å legge fram, sier Bjercke.

– I dag er det ikke så mye å si. Det er ikke tvil om at det er veldig dramatisk. Men vi er nødt til å vite hvor vi står, hva som er mulighetsrommet vårt, sier han.

Samferdselsbyråd Sirin Hellvin Stav satt mandag ettermiddag i møte. Byrådsavdelingen bekrefter at Anne Haabeth Rygg ikke har møtt opp, men vil ikke kommentere det.

Stadig dyrere

Så seint som i januar ble forrige milliardsprekk på Fornebubanen kjent. Da var det tre milliarder dyrere enn tidligere anslått, og prisen ble satt til 21,5 milliarder kroner.

Banen skal gå fra Fornebu til Skøyen og ha stasjoner på Vækerø, Lysaker, Fornebuporten og Flytårnet. Etter Skøyen skal den, etter planen, kobles til resten av Oslos T-banenett på Majorstua.

I februar antyda Vikens fylkesråd for samferdsel, Olav Skinnes (Sp) å droppe stasjonen på Vækerø for å spare penger.

bygging

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen

Mer fra Dagsavisen