Politikk

Milliardsprekk for Fornebubanen: Høyre åpner for å stoppe prosjektet

Milliardene flyr. Og nå blir den ikke ferdig før i 2029. Denne typen styring må få konsekvenser, sier Høyres Anne Haabeth Rygg (H).

– Dette er dramatiske og alvorlige nyheter. Vi har nettopp fått denne rapporten, så nå må vi gå nøye gjennom den og vurdere hva som bør gjøres videre.

Det skriver byråd for miljø- og samferdsel, Sirin Stav (MDG), i en e-post til Dagsavisen.

Fornebubanen ser nå ut til å koste 23,2 milliarder kroner, og blir ferdig i juni 2029. Det melder Fornebubanen selv i en pressemelding fredag.

– En ny ekstern kvalitetssikring av prosjektet Fornebubanen bekrefter at det vil koste mer og ta lengre tid enn forventet å bygge banen, skriver etaten i pressemeldingen.

De 23,2 milliardene er 4,7 milliarder mer enn vedtatt kostnadsramme, i 2018-kroner.

– Den forventede økningen i kostnader gjør at prosjektet trenger mer penger enn vedtatt. Det er opp til Oslo bystyre og Viken fylkesting å ta stilling til om kostnadsrammen skal økes, skriver Fornebubanen.

bygging

Kompliserte grunnforhold

Kommunen peker følgende grunner til kostnadsøkningen:

  • Forskjøvet byggetid for flere arbeider
  • Økte kostnader for Fornebu stasjon og base
  • Økte kostnader for bygging av Flytårnet og Fornebuporten stasjoner
  • Lengre byggetid for Skøyen stasjon
  • Økte kostnader til prosjektering
  • Kompliserte grunnforhold
  • Markedsusikkerhet, og usikkerhet knyttet til reguleringsprosesser og grunnerverv

Utsettelsene i tid begrunnes med arbeidene med Skøyen stasjon, kommunen peker her på “kompleks utførelse og spesielle byggtekniske krav til rekkefølgen på arbeidene.”

Den nye eksterne kvalitetssikringen, som har kommet fram til hvordan ståa er nå, er utført av Dovre Group Consulting.

Håpet på aprilspøk

– Det er et felles prosjekt for Oslo og Viken, finansiert via Oslopakke 3. Slik det ser ut i dag, har vi ikke tilstrekkelig finansiering for Fornebubanen. Partene i Oslopakke 3, fylkestinget i Viken og bystyret i Oslo må i fellesskap finne ut hvordan vi skal håndtere dette. Fra Oslos side har jeg innkalt gruppelederne fra alle partiene til et møte neste uke for å diskutere veien videre, skriver byråd Sirin Stav i en epost til Dagsavisen.

– Jeg håpa i det lengste at det var en dårlig aprilsnarr, sier Anne Haabeth Rygg (H). Hun mener byrådet setter stadig nye rekorder i budsjettsprekker.

– Nå har prosjektet økt med åtte milliarder på halvannet år. Det er vanskelig å ta på alvor denne formen for styring. Det er ikke bra. Jeg tenker på Ap som et ansvarlig styringsparti. Kan de sitte med dette her, spør hun.

Oslo 20210616. 
Høyres gruppeleder Anne Haabeth Rygg møter pressen i Oslo rådhus onsdag etter at det ble klart at byrådet går av som følge av mistillitsforslaget mot Miljøpartiet de Grønnes Lan Marie Nguyen Berg.
Foto: Fredrik Hagen / NTB

I januar kom meldingen om en overskridelse på tre milliarder kroner. Rygg frykter den nye budsjettsprekken ikke er den siste.

– Det føles litt vanskelig å være med på dette. Dette setter prosjektet i spill. Mens vi sitter i forhandlinger om inndekning i Oslopakke 3, så raser det i været. Vi kan ikke holde på sånn. Vi kan ikke sitte og styre på en evig budsjettoverskridelse.

– Hva er alternativet?

– Det må vi snakke om. Denne rapporten har heller ikke tatt inn over seg lønns og prisstigning etter 2021. Vi må få totaltallet på bordet, og så vurdere hva vi skal gjøre videre. Det er ikke så mange veier ut av dette. Enten må man stanse arbeidet, øke bevilgningene eller øke bompengene. Det er ikke så mange alternativer.

– Er å stanse hele Fornebubanen et reelt alternativ?

– Det er i hvert fall ikke et alternativ å bare sitte og øke og øke bompengene. Det må settes ned noen stolper her snart nå, sier Rygg.

Oslopakke 3

Mandag skulle egentlig partene komme i mål med Oslopakke 3.

– Nå er det et stort spørsmålstegn om vi kommer i mål med Oslopakke 3-forhandlingene på mandag. Vi har sittet og knadd og knadd bompengene i flere måneder, og så kommer dette. Det er helt useriøst, sier Rygg.

– Kan du foreslå prosjektet stoppa?

– Det er klart det er et alternativ. Vi har slåss for Fornebubanen fordi vi mener det er viktig. Men det kan jo ikke koste like mye som Follobanen eller Bergensbanen heller. Vi må få nye vurderinger av hva dette betyr. Denne typen styring setter sånne prosjekter i spill. Det må byrådet snart ta inn over seg. Det fremstår som om det er uten styring. Det kan ikke holde på sånn.

– Har du tillit til Sirin Hellvin Stav?

– Denne typen styring bør få konsekvenser. Men nå skal vi få en orientering mandag. Så får vi ta en prat rundt bordet. Jeg regner med at Viken ikke er videre begeistret heller. Men det er veldig alvorlig, det er det.

– Hva slags konsekvenser bør det få?

– Det har jeg ikke lyst til å gå inn i nå. Men noe har gått veldig galt her. Så er spørsmålet hvem sitt ansvar det er.

– Er ikke det åpenbart, hvem sitt ansvar det er?

Jo, det er egentlig det.

Dagsavisen har lagt fram Høyres kritikk for byråd Sirin Stav, og hun svarer slik:

– Jeg merker meg at Rygg hevder at det har vært dårlig styring uten å være konkret på hva hun mener at har blitt gjort feil. Vi har jobbet mye med å kutte kostnader, men i et så stort, langvarig og komplisert prosjekt er det ikke uvanlig at man støter på uforutsette problemer underveis i arbeidet. Vi kommer heller ikke bort ifra at vi lever i en usikker verden hvor priser på varer og tjenester øker.

Reagerer sterkt

Miljøpolitisk talsperson i Oslo Venstres bystyregruppe, Marit Kristine Vea, mener sprekken er krise for kollektivsatsingen.

– Vi var kjent med at vi ville få en overskridelse i prosjektet, men dette er langt mer alvorlig enn vi var i stand til å forutse. Her er vi vitne til et prosjekt der taksameteret tilsynelatende løper helt løpsk, og jeg er dypt bekymret for hva dette forteller om styringen på et av de største investeringsprosjektene våre, skriver hun i en e-post til Dagsavisen.

Vea mener det er åpenbart at sprekken vil ha alvorlige konsekvenser for Oslo.

Marit Kristine Vea er bystyrerepresentant for Venstre i Oslo.

– Med mindre det kuttes voldsomt i prosjektet så vil dette sope opp midler som var tiltenkt andre viktige kollektivprosjekter vi planlegger i Oslo. Fornebubanen er i ferd med å bli en veldig stor gjøkunge i dette systemet. Dette er en krise for Oslos kollektivsatsing, der det per nå er vanskelig å se at det finnes gode løsninger.

Hun peker på at Oslo ikke har disse pengene, og at Oslopakke 3 er underfinansiert.

– Dermed er dette svært alvorlig og jeg er dypt bekymret for hvilke følger dette får for hele Oslos videre kollektiv- og samferdselssatsing.


Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen




Mer fra Dagsavisen