Det er musikk som er navet hos Tiger. Her ser vi Agurken som driver med internasjonal markedsføring og butikksjef Kristian Kallevik.

Platebutikk mot alle odds

Midt i en trafikkmaskin midt i Oslo ligger en av hovedstadens få gjenværende platebutikker. Den har holdt ut i 20 år.

 

Tiger er en uavhengig platebutikk med sitt utspring i eksperimentelle musikksjangere som hardcore og metal. Butikken holder til midt i byen og holder fortsatt fanen høyt hevet for musikk du ikke får over alt.

– Den typiske Tiger-kunden snakker ikke norsk. Det er mange svensker og enda flere tilreisende som har hørt om oss, sier butikksjef Kristian Kallevik.

20 år

Tiger står også bak plateselskapet Fysisk Format og distribusjonsselskapet Diger. I 2016 har butikken vært åpen i 20 år. Tiger ble åpnet i 1996 av Tor André Knudsen, som gikk bort i 2004. Butikken ble så kjøpt av Kallevik som startet plateselskapet Fysisk Format. Utgivelser denne høsten inkluderer Nils Bech, Sibiir, Hilma Nikolaisen og PRTLVX.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Holdt i gang

Mange platebutikker er borte. Big Dipper i Møllergata og The Garden i Skippergata er fortsatt åpne. Ja, om vi ser bort fra Platekompaniet da.

– Hvordan er det mulig å drive platebutikk i Oslo i dag?

– Vi har vært en platebutikk på trass. Det er ikke økonomien som har holdt det i gang, sier Kallevik.

Vi får være med ned i kjelleren, som jo er i Folkets Hus. Her er det ganger, spiseplass, lager og kontor. Og ikke minst; meter på meter av plater, T-skjorter og plakater med diverse bandnavn. Det er tydelig at musikkinteressen står i sentrum blant både kunder og ansatte. Band har sågar blitt stiftet i butikken.

– Det er flere stamkunder som siden har begynt å jobbe her. Jeg selv for eksempel, sier Kristian.

Kassett

Det glemte formatet kassetten er på plass hos Tiger.

– Formater bærer også med seg en kultur og kassetten har en aura av mye fin musikkhistorie. Vi er en motvekt til kuraterte strømmetjenester som Spotify. Hos oss er det mennesker som jobber, sier han.

Tiger hjelper alle som har kjørt seg fast i et musikalsk spor forårsaket av algoritmer og strateger hos Spotify og de andre.

– Vi kan vise deg noe du aldri har hørt før og sette deg på sporet av noe nytt, sier Kallevik.

Spesielt

Musikk er for mange personlig, så også hos Tiger-kunder.

– Det er noe rart med en platebutikk som gjør at folk fort blir personlige. Du skal ikke veksle mange ordene med noen, før folk forteller livshistorien og blir ærlige på en måte jeg ikke opplever noe annet sted. Spesielle bånd knyttes her. Det er lokal kulturformidling vi driver med. En platebutikk bør være der kulturen er. YouTube, Apple og Spotify utarmer den lokale kulturen fordi de ikke gir noe tilbake. Oslo trenger oss og mange flere platebutikker, noen som ikke er toppstyrte av Apple. Det er det som gjør Oslo til en spennende by å besøke, avslutter Kallevik.