Terrengsyklister på tur sør for Rundvann i Oslo tester sykkelstien. Den nye stien er adskilt fra blåstiene. FOTO: NOTS

Østmarka får ny terrengsykkelsti

Den nye turstien skal skille terrengsyklister fra turgåere.

– Det er mange sofaslitere som har oppdaget stisykling. Dette er positivt folkehelsearbeid, sier Øyvind Rørslett, lokallagsleder i Norsk Organisasjon for Terrengsykling (NOTS).

Rørslett er med på åpningen av Oslomarkas første sammenhengende terrengsykkelsti. «Pionéren» er åtte kilometer lang og strekker seg fra Rustadsaga til Skullerud. I samspill med miljø- og samferdselsbyråden har NOTS tilrettelagt for terrengsykkelstien.

Hensikten er å lage slitesterke stier å sykle på, slik at de blåmerkede stiene blir avlastet. Samtidig vil deler av stien også kunne tåle sykkelritt.

Les også: Østmarka-ulv har dratt til Moss

Sykkeltrend

– Årlig er det flere som kjøper terrengsykler enn personbiler i Norge. I tillegg har vi de siste årene tredoblet antallet medlemmer i NOTS, sier lokallagslederen, som mener det er på tide at terrengsyklistenes behov blir møtt.

Helga Gunnarsdottir, nestleder i Østmarkas venner, har vært på befaring i sykkelstien og er fornøyd med at Pionéren er plassert utenfor blåstiene som brukes av turgåere.

Rørslett forteller at soneinndelingen vil redusere konflikter mellom turgåere og syklister. Terrengsyklistene har også fått kritikk for å ha forårsaket stislitasje, men Pionéren er svært slitasjesterk, slår Rørslett fast.

– Det ble tydelig slitasje etter Terrengsykkelrittet i mai, men poenget med den nye stien er nettopp å redusere slitasje, sier han.

Les også: Ny kamp om nasjonalpark

Vekk fra byen

Gjermund Andersen er lokalleder i Naturvernforbundet i Oslo og Akershus. Han mener at det som kjennetegner det turgåere, er ønsket om å komme seg vekk fra byens støy.

– Sykkelen bringer med seg uroen man prøver å komme seg bort fra, sier han.

Når sykkelstien først anlegges, er han likevel fornøyd med at den er adskilt fra gåstiene. Soneinndeling er noe Naturvernforbundet har etterlyst lenge, ifølge Andersen.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Ekskluderende

Han føler likevel at miljøbyråden og NOTS ikke var inkluderende nok under planleggingen av Pionéren. Den mener Andersen er blitt anlagt uten medvirkning fra brukerne.

– Tiltaket ble planlagt av bymiljørådet og NOTS uten at fellesskapet av Marka-organisasjoner ble involvert, sier lokallederen.

Andersen mener at om slike tiltak skal finne sted i framtida, burde langt flere involveres i planleggingen av tiltaket.

For deg med ♥ for Oslo: Sjekk våre nye Oslo-sider her!