Nyheter

Østkanten får 6,5 kilometer urban turløype

Blir du med å jogge rundt Valle Hovin, Ulven, Østre Aker, Haraldrud, Risløkka, Økern, Løren og Hasle om et par år?

Bilde 1 av 2

I asfaltjungelen rundt Økern skal det bli lek og rekreasjon i 6,5 kilometer urban bynatur.

– Det er som to runder rundt Sognsvann, sier Ellen S. de Vibe, direktør i Plan- og bygningsetaten.

– Dette er det byplanmessige hovedgrepet for den fremtidige Hovinbyen. Vi trenger å modne dette området som et byutviklingsområde med god infrastruktur.

Skal plante trær

«Den grønne ringen» skal gå gjennom utviklingsområdene Løren, Økern, Haraldrud, Ulven og Hasle, samt knytte til seg eksisterende grøntområder på Valle Hovin, Østre Aker kirkegård og Risløkka.

– Mange av disse stedene kan være vanskelig å komme til i dag. Den grønne ringen skal bidra til å binde områdene sammen og gjøre de lettere tilgjengelige, sier de Vibe.

– Er det ikke mest asfaltjungel der oppe?

– Det er et sammensatt område med både industri og friområder. Turløypa blir ikke som Sognsvann, men mer som Havnepromenaden – en urban parkring, sier etatsdirektøren, som er klar på at de må plante mer vegetasjon i området.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Planen er et sammenhengende grøntbelte rundt Økern, som skal knytte sammen 14 viktige parker, grøntområder og torg for gående og syklende i området. Skisse: Plan- og bygningsetaten

Planen er et sammenhengende grøntbelte rundt Økern, som skal knytte sammen 14 viktige parker, grøntområder og torg for gående og syklende i området. Skisse: Plan- og bygningsetaten

Ønsker innspill

I forslaget som ligger ute på høring, ser plan- og bygningsetaten for seg et grønt belte i Hovinbyen der man kan jogge, spasere eller bedrive rekreativ sykling.

Det er også foreslått elleve ulike aktivitetspunkt.

– Hva ser dere for dere der?

– Her ønsker vi innspill fra lokalbefolkningen, forteller prosjektleder Trine Bølviken.

– Det kan være lek, kultur, idrett, skiløyper, aking. Det skal være noe for alle.

Bølviken ser også for seg at det også kan arrangeres ulike eventer, som spiller videre på hva som har vært i området tidligere – som bruktmarked og gjenbruk på Haraldrud.

Les også: Magiske, mystiske Oslomarka

Ruslesykling

Det er allerede kommet inn flere innspill til «den grønne ringen» på plan – og bygningsetatens innsynssider.

Mange er positive, men flere uttrykker også bekymring. Beboere i Krydderhagen på Løren reagerer på å få ringen rett gjennom utearealet. «En katastrofe for dyr og barn som risikerer å bli påkjørt i egen hage», skriver noen.

– Hvordan skal dere løse det med syklister? Mange er bekymret for farten. Skal pendlersyklister over i andre felt?

– Den grønne ringen skal først og fremst være en rekreativ parkring, det er viktig, sier Ellen S. de Vibe.

– Men deler av ringen skal også være tilpasset høyhastighetssykling, og andre steder planlegges det separate anlegg for ekspressyklistene.

Høringsfristen står til 19. november, og etatsdirektøren oppfordrer folk å benytte seg av muligheten.

– Nå er tida for å uttale seg.

– Og når skal ringen stå ferdig?

– Ja, det er det store titusenkronersspørsmålet. Det tok vel 20–25 år å få ferdig Havnepromenaden, og det tar mange år å utvikle dette, sier de Vibe.

– Men dette er hovedideen for hva vi skal få til. Helhetsplanen er klar.

– Og da vil folk løpe den grønne ringen som et alternativ til to runder rundt Sognsvann?

– Ja, det tror jeg. Ikke i morgen, men om få år.

Les også: Alternative høstturer – utforsk nye stier

Mer fra Dagsavisen