Nyheter

Oslo-tårn havnet i Lofoten

De 40 reklametårnene som ble satt opp i Oslo i 2005, fikk mye kritikk. Nå er de byttet ut, men to av de gamle gjenoppstår som kunst på øya Skrova i Lofoten.

Bilde 1 av 9

«Reklametårnene» som Hafslund og JC Decaux eide, fikk medfart på grunn av størrelsen og fordi de hadde lyssatt reklame. Tårnene ble demontert, og er nå erstattet med nye tårn av typen Pirouette.
Tårnene i Oslo var opptil fire meter høye, ofte utstyrt med lettkledde undertøysmodeller som skapte forargelse blant mange.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

– Tårnene var nedstigningstårn til tekniske installasjoner og kulverter, sier informasjonssjef i Hafslund, Morten Schau til Dagsavisen.

Som etter at tårnene ble fjernet har fått flere henvendelser fra folk som synes at tross alt så var de fine, og at det er synd de er borte.

– De nye tårnene støpes i støpejern, og vi slet lenge med å finne noen som kunne produsere dem. Vi fant til slutt en produsent i Danmark, men det gikk lang tid fra prototypen til ferdig godkjente tårn, sier Schau.

Kunst

To av de utskjelte «reklametårnene» har gjenoppstått i Skrova, et øyvær om lag åtte kilometer sørøst for Svolvær i Nordland. Her skal tårnene lyse opp i mørketiden med fotografier fra bildeserien «Under overflaten» av kunstneren Heidi Goksøyr.

Den permanente utstillingen åpner 12. mars 2017. Mer informasjon finnes på facebook siden SkrovaOutdoor

– For et par år siden fikk Hafslund Nett en telefon fra Foreningen Skrova Outdoor. De lurte på om det var mulig å få to av de demonterte reklametårnene, sier Morten Schau.

Tårnene er fire møter høye, har en omkrets på halvannet meter og veier ett tonn.

– Det var en noe uvanlig forespørsel, så vi måtte spørre hva de skulle brukes til. Vi fikk en lang historie om Skrova og prosjektet de hadde med permanente fotoutstillinger. De ønsket å benytte to tårn til denne utstillingen, og hadde fått en avtale med transportøren Kjell Hansen shipping AS i Oslo om transport nordover, sier han.

Nå står tårnene på plass, ferdig tilkoblet strøm, og med flotte fotografier.

– Det er hyggelig å kunne gjøre gjenbruk av kassert materiell, spesielt når resultatet blir så flott, sier Schau.
Med kamera og modell har Heidi Goksøyr dukket ned under vann.

– Det er noe forførende med vann. Under vann befinner man seg på siden av vår egen tilværelse. Overjordisk, underjordisk, en slags magisk verden. Stemningen er innovervendt, langsom, meditativ, vektløs, samtidig opplever jeg lekenhet og kraft, sier Goksøyr til Dagsavisen.

– De visuelle ideene jeg hadde, var å vise en helhet i hver søyle, og at søylen i seg selv er et visuelt objekt. Tanken var at hver søyle skulle oppleves som om den var fylt med vann, sier hun.

– Oljetank

Finn Martin Otterbeck hadde ideen bak tårnene.

– Jeg er selv fra Oslo, men besøker Skrova så mye som mulig til alle årstider, Jeg er opptatt av å finne objekter og gi dem en ny mening. Jeg har jobbet med tanken om å få tårnene hit opp i to år, og tok kontakt med fotografen og kunstneren Heidi Goksøyr. Hun tente på ideen og ble med på laget, sier Otterbeck, som er formann i foreningen Skrova Outdoor, til Dagsavisen.

Sammen med samboer Agnete Brun kjøpte han tidligere en gammel oljetank på Skrova, og omgjorde den til en moderne bolig på tre etasjer.

– Vi blir alle forledet til å flytte sentrumsnært, og at alt det fine skal skje i byen. Derfor er det gøy å snu på dette, og ta et utskjelt objekt fra Oslo og sette det opp på lille Skrova. Gi det en ny mening og ny verdi, samt flørte litt med tanken om at verden kommer til lille Skrova. Setter man ting inn i en ny kontekst, kan det se helt annerledes ut, sier han.

Mer fra Dagsavisen