Nyheter

Oslo starter mentorordning i skolen for å hjelpe flere til å fullføre videregående

Det er 23 videregående skoler i Oslo. Ved fem av dem fullfører og består under 60 prosent av elevene. Det er ikke tilfeldig.

Et dypdykk i tallene for den videregående skolen i Oslo viser at levekår og gjennomføring henger nøye sammen:

* I bydelene Søndre Nordstrand, Stovner og Gamle Oslo kommer omtrent hver tredje elev fra en familie med vedvarende lavinntekt.

* Nesten 30 prosent av befolkningen i disse bydelene lever trangbodd. Dette gir ofte en utfordrende hjemmesituasjon.

Les også: Mindre sosial mobilitet i Lykkelandet Norge

* Barn og unge i disse bydelene har flere helseproblemer i form av fysiske plager som skyldes psykiske forhold. De har høyere skolefravær, svakere skoleresultater, lavere utdanningsnivå og vanskelig for å få jobb. (NOVA 2019).

* I Bydel Stovner, Søndre Nordstrand, Grorud og Alna har hver tredje person mellom 21–29 år ikke fullført videregående skole. (I bydel Sagene, St. Hanshaugen og Nordre Aker gjelder dette rundt 15 prosent.)

Saken fortsetter under grafen.

###

* Det er også i disse fire bydelen at barnevernet mottar flest bekymringsmeldinger. I bydel Grorud meldes bekymring for åtte prosent av alle barn fra 0–17 år – fire ganger så mange som i Nordre Aker.

###

* Tilsvarende mønster viser seg i andelen som får spesialundervisning. I bydel Stovner gjelder dette over seks prosent av grunnskolebarna. Det er mer enn tre ganger så mange som i bydel Ullern, Østensjo og Frogner, viser tall fra byrådsavdeling for oppvekst og kunnskap i Oslo.

###

Les også: (+) Mener drabantby-boere ble ofret 

– Utsatt

– De bydelsvise forskjellene er så store og tydelige at det levner liten tvil om at kampen mot Forskjells-Oslo er politikernes viktigste oppgave i hovedstaden, sier Inga Marte Thorkildsen (SV), byråd for oppvekst og kunnskap i Oslo.

Hun viser til dramatiske tall:

Over 800 elever i Oslo starter videregående skole med svært svake resultater fra grunnskolen. Over 250 elever har et karaktersnitt på under 2. Vel 550 under 3.

– Dette er elever vi vet er mer utsatt for frafall enn andre. Vi vet også at frafall har en klar klassedimensjon, sier Thorkildsen, som nylig la fram byrådets strategi med en rekke tiltak for å økt gjennomføring i videregående opplæring. Saken behandles i Bystyret senere i høst.

Les også: Ap setter av 600 millioner til gratis skolemat og SFO ut året

Flere tiltak

– Høyre har i mange år solt seg i gjennomsnittstall der Oslo ligger over landssnittet. Brutt ned på bydel og skolenivå kommer en helt annen virkelighet til syn. Den må tas tak i fra flere vinkler, sier SV-byråden og legger til:

– Livet både i og utenfor skolen påvirker elevene, sier hun.

Blant flere tiltak er en full gjennomgang av språktilbudet til flerspråklige elever, særlig de med kort botid. I tillegg skal en ny mentorordning prøves ut (se fakta i bunnen av saken).

Det er allerede bestemt å starte et pilotprosjekt ved én videregående skole og noen av ungdomsskolene elevene tidligere gikk på. Hvilke, er ikke avgjort.

Men allerede nå er noen Oslo-ungdommer i gang med mentoroppfølging som en del av «Guttas Campus» – en intensiv læringscamp for gutter ferdig med 9. klasse. To av dem går på Lofsrud skole i bydel Søndre Nordstrand. Dagsavisen har møtt en av dem, 15 år gamle Noah.

Rett etter at skoleferien startet i juni, reiste Noah og 45 andre oslogutter på en to ukers frivillig camp for å forbedre seg både faglig, sosialt og personlig. Disse følges nå opp av en individuell mentor. Hensikten er å gi elevene både faglig og personlig støtte fram mot 10. klasse-eksamen og første halvår i videregående skole.

Noah har møtt sin frivillige mentor Linda Holen Moen (28) én gang, og er spent. Det neste halvannet året skal de treffes og snakkes jevnlig.

Les også: Flertallet vil ha gratis skolefritidsordning

Gleder deg

– Jeg håper at hun kan hjelpe meg med faglige ting, men ikke bare det. Jeg håper også at vi kan gjøre ting sammen og prate om muligheter og livet mitt framover, sier Noah reflektert.

– Hva kjennes viktig for deg?

– At hun er snill, svarer Noah, som er glad han ble med på «Guttas campus» som er frivillig og gratis.

– Da jeg gikk i 8. klasse gikk alt ganske bra. Jeg hadde en veldig flink kontaktlærer som jeg likte godt. I 9. klasse fikk jeg en ny lærer som var mye borte. Jeg havnet bak både i norsk og matte. Det gikk ut over motivasjonen, forklarer Noah.

To uker inn i 10. klasse føles alt bedre:

– Jeg lærte mye i sommer både faglig og på andre måter, fastslår Noah, som ser fram til å bli bedre kjent med mentor.

Linda Holen Moen, som til daglig er rådgiver på en osloskole, gleder seg også:

– De som har vært med på «Guttas campus» fra vår skole har vært kjempefornøyd, både med campen og oppfølgingen av mentor i etterkant. Det inspirerte meg så mye at jeg fikk lyst til å bidra og være en del av en ungdoms liv og utvikling. Være en trygg voksen som heier på Noah og kan få vise engasjement for hans liv og det han er opptatt av, sier Moen, som forteller at mentorene har fått god opplæring og bevisstgjøring rundt egen rolle.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

– Skaper håp

– Vår rolle er spesielt viktig for den enkelte gutt. Det handler om å skape en god relasjon basert på tillit og trygghet. Og bry seg med hjertet, sier Linda Holen Moen, som allerede har fått med seg at Noah er god i bordtennis:

– Det håper jeg han kan lære meg, legger hun til.

Byråd Inga Marte Thorkildsen er full av forventning:

– Vi må skjønne at mange av disse guttene har med seg utfordringer som skolen alene ikke kan løse. Mange har ikke middelklassens heiagjeng. Det er her mentorene kommer inn for å oppmuntre, støtte og skape håp.

Debatt: «Som lærer møter jeg barn som gleder seg til å dra hjem og spille skytespill»

Mentorordningen

* Mange elever savner fortrolige voksenpersoner å snakke med. I Glasgow i Skottland har kommunen en ordning hvor elever på ungdomstrinnet og i videregående, som selv ønsker det, har sin egen mentor de kan snakke med om livsutfordringer og karriereveier.

* Mentoren er rekruttert utenfra.

* Eleven har en skoletime med mentor hver uke.

* Skolene som tilbyr mentor­ordningen har også en koordinator på hver skole. Vedkommende er elevens nærperson og tar seg av daglige oppfølgingsbehov og koordinering med andre tjenester rundt eleven.

* Resultatene fra Glasgow har vært svært positive med stor økning i andelen som fullfører videregående skole.

* Byrådet vil vurdere muligheten for å gjennomføre en pilot med en lignende mentorordning på én eller flere skoler i Oslo.

Kilde: Byrådsavdeling for oppvekst og kunnskap i Oslo kommune

Mer fra Dagsavisen