Ønsker døgnåpent T-banespor

Frps Aina Stenersen klør i fingrene etter å få byrådsmakt og ansvar.

I snart fire år har dere sittet i opposisjon. Er det litt som å være med å leke, men slippe å rydde opp?

– Det er en viktig rolle å være vaktbikkja. Men vi ønsker først og fremst å ha ansvaret, så vi kan forbedre Oslo. Vi går til valg på å komme i byråd og få makt i byen.

Siv Jensen lovet å prioritere Fornebubanen. Men du vil skrote den. Hvorfor?

– Jeg tenker at Fornebuprosjektet som har vært planlagt i mer enn 20 år ikke er det samme nå som i 2013. Kostnadene har økt, og størsteparten av regningen går til bilistene. Vi ønsker å prioritere kollektivtransport Oslo. Men vi ønsker ny sentrumstunnel og nytt signalanlegg for T-banen framfor ny Fornebubane.

Les også: Vi har snakket med en baransatt som tjener 100 kroner timen

Frp vil legge til rette for økt kollektivbruk og det må arbeides videre med utvidelse av T-banenettet, ny sentrumstunnel for T-bane og et forbedret busstilbud. Likevel vil dere ut av Oslopakke 3. Hvordan henger dette sammen?

– Vi mener at man kan lage en god kollektivtrafikk og gode samferdselsprosjekter uten bypakkene. Dette er et samarbeid som staten og kommunen kan ta sammen. Det vi ser nå er at prosjektene er urealistiske, er store og det går veldig lang tid før det blir gjennomført.

Dere er i opposisjon. Da er det vel lett å komme med trusler og forslag som dere vet ikke blir noe av?

– Nå håper jeg veldig at vi får ansvaret når vi forhåpentligvis vinner valget. Vi har veldig lyst til å bli stilt til ansvar. Det som er viktig er at vi sier klart ifra hva som er vår politikk, slik at velgerne vet nøyaktig hva de går til valg på.

Dere vil gjennomføre flere store veiprosjekter. Hvorfor er disse prosjektene viktig for dere?

– Det er viktig for oss med samferdselsprosjekter, både vei og kollektiv. Oslo vokser veldig, og Oslo er en stor by. T-banenettet er sprengt, og vi ser også at bilistene får lite igjen i forhold til det betaler i bompenger.

Vil ikke bedre og større veier føre til mer trafikk og mer forurensning?

– Jeg ser at andre partier og MDG kommer med skremselspropaganda om at vi skal ta Oslo tilbake i tid. Vi støtter satsingen på elbilene, og det er der økningen er størst. Å satse på gode veier for biler, gjør ikke at Oslo blir en dårligere by å leve i. Tilgjengeligheten er viktig for folk flest.

Les også: Unike båtfunn etter utgravninger i Bjørvika

Hvorfor er bilen så viktig for dere, i en tid hvor ikke bare Norge og Oslo, men også flere andre storbyer legger begrensninger på biltrafikken?

– Oslo er en stor by og personer som bor i Groruddalen er avhengig av bilen på en helt annen måte enn om man bor på Sagene eller Grünerløkka. De trenger bilen for å komme til å fra jobb, hente i barnehagen. Ønsker byrådet en større trafikkmengde over på kollektiv, må de gjøre den bedre og billigere. Det har ikke byrådet gjort, om vi skal være helt ærlig.

Dere vil senke kollektivprisene?

– Ja, vi vil senke prisene på månedskort og ha hyppigere avganger. Ser det er mange steder T-banen slutter å gå på natta, så vi ønsker å prøve ut døgnåpen T-bane.

Kan man virkelig det? Sporveien sier at de trenger de timene T-banen er stengt til å drive vedlikehold langs linjene.

– Så fleksible er de at det tror jeg de klarer.

Uansett hvilken politiker man snakker med, så virker det som de sitter på fasiten i alle saker. Er det så enkelt?

– Jeg tror vi har mye å lære av hverandre. Det er man flinke til i bystyrets mener i at vi har rett i mange saker. Jeg tror det er en viktig egenskap å lytte til andre partier.

Er det store forskjeller?

– Det blir en større uenighet på sosiale medier og i media enn det er. Kollektivtrafikk, hevdes det ofte at vi ikke bryr oss så mye om det. Men jeg gikk inn i budsjettene våre for 2019, og vi hadde lagt inn 63 millioner mer enn byrådet. Det var det noe som ikke helt hadde kommet fram i debatten.

Dere er motstandere av bompenger. Men mange av veiprosjektene, som en rekke tunneler, de siste 30 årene ville aldri ha kommet på plass uten bompenger. Hvor skal pengene tas fra om vi ikke betaler bompenger?

– Vi mener at staten skal ta inntil 80 prosent av store prosjekterer innen samferdsel. Vi er hovedstaden, vi er stor by, og vi trenger et skikkelig løft. Staten må inn med mye mer enn de gjør i dag.

Les også: Klimatrend: Kjøper gårdsandel og høster grønnsakene selv (+)

Hvordan skal Oslo løse kollektivutfordringene?

– Det som blir viktig framover er å tilrettelegge for større kapasitet på T-banen. Det er helt essensielt å få til en ny T-bane tunnel slik at vi kan kjøre parallelle linjer. Vi må få ned prisen. Det er blitt for dyrt med kollektivtransport i Oslo.

Bompengepartiet (FNB) fikk 9,1 prosents oppslutning på forrige Oslo-måling. Hva sier dette tallet deg?

– Først så ble jeg glad for at vi fikk 7,7 prosent. Når det er sagt så åpner vi for samarbeid med FNB. Det er mange som reager på bompengeutgiftene, som for mange blir en stor ekstrakostnad, Enkelte familier får en månedslønn ekstra i utgifter. De kjenner på at det er urettferdig å måtte betale bare for å kjøre ungene til trening eller til kompiser. Derfor kommer det slike partier.

SVs Sunniva Holmås Eidsvoll sa at hun fryktet borgerlig kaos ved samarbeid?

– Jeg synes at vi har det rolig og fredelig på borgerlig side. Det er bare sunt at det kommer et parti som sier det samme som vi har sagt i mange år. Jeg opplever en god samarbeidstone, men vi har sagt klart fra til Høyre at vi skal ha gjennomslag i bompengesaken. Den kampen kan vi gjerne kjempe for sammen med bompengepartiet om de vil da.

Kommunevalget nærmer seg, og dere håper på et skifte. Hva slags by vil vi få med et borgerlig styre?

– Det er godt spørsmål. Vi vil få mer valgfrihet innenfor helse og omsorg. Bestemme aktører selv. Det vil bli lettere å få parkeringsplasser og vi vil ha ned bompengeavgiftene. Stort løft i kollektiv, enklere og billigere. Håper å få ned skatter og avgifter generelt.

Vil det igjen bli en by på bilistene premisser?

– Jeg vil heller si at det blir en by på innbyggernes premisser. Fordi vi følger innbyggernes ønsker.

Hva slags byråd ser du for deg etter valget?

– Jeg ser for et stort borgerlig byråd som har gode løsninger for framtidens Oslo, ikke bare tenke to år framover. Men 15 år framover. Vi samarbeider bra, og vi åpner for alle som vil samarbeide. Også bompengepartiet. Jeg har sett på programmet deres, og de har mange planer som ligner våre. Usikkerhetsmomentet er hvordan de skal finansiere dette.

Har du selv ambisjoner om å bli byråd?

– Jeg har først og fremst ambisjoner om et borgerlig byråd. Det har 110 prosents fokus nå. Så får vi se.

Skeptikerne varslet butikkdød i sentrum etter at byrådet gjorde tilgjengelighet til byen vanskeligere samt fjernet haugevis med parkeringsplasser. Har Oslo blitt en dårligere by de siste fire årene?

– Jeg tror at Oslo har blitt en mer komplisert ny å bo i. Det er blitt vanskeligere for næringslivet og folk flest i sentrum, med mange stengte gater Vi vil åpne opp byen, og gjøre det enklere både å komme seg til sentrum og oppholde seg i sentrum.

Hva har du helst på grillen i sommer?

– En god blanding av kjøtt, salat og pølse.

Les også: Les også: Trump ber kritikerne folate landet