Nyheter

Rabatt på enkeltbilletter, dyrere parkering og skolemat for noen: Dette er Oslo-budsjettet 2023

Dyrtid, klimaendringer, Ukraina-krigen og korona-økonomi var bakteppet da finansbyråd Einar Wilhelmsen (MDG) la frem Oslobudsjettet for 2023.

– Vi legger nå fram et budsjett der vi prioriterer det aller viktigste: sosial utjevning, arbeid til alle og å kutte klimautslipp, i tillegg til en rekke tiltak for å møte strømkrisen og prisveksten, sa byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i forbindelse med framleggelsen av Oslo-budsjettet for neste år.

«Et klimabudsjett med historisk tunge klimatiltak», kalte finansbyråd Einar Wilhelmsen (MDG) Oslo-byrådets siste budsjett før valget 2023.

Dagsavisen møtte Wilhelmsen til en prat om budsjettet før budsjettet ble lagt fram.

– Det er et stramt budsjett, men med en klar klimaprofil, sier Wilhelmsen og legger til at klima er en av budsjettets vinnere.

Om man kan si det i et stramt budsjett.

Lekkasjer

Da Wilhelmsen holdt finanstalen foran media og opposisjonspolitikere klokka 13 onsdag, var det ikke mye nytt å melde. Mye var kjent fra før gjennom lekkasjer til ulike medier.

  • Det skal bli billigere å reise kollektivt.
  • Som Dagsavisen kunne melde mandag, blir det mer penger til de som trenger det mest, gjennom økte sosialsatser.
  • Det blir gratis AKS til og med fjerde klasse.
  • Bemanningen i rusomsorgen skal styrkes med 28.8 millioner kroner.

Til Aftenposten kunne byrådet tidligere denne uka fortelle at kommunens strømutgifter og dyrtida setter sitt preg på budsjettet, og at de blant annet ikke vil komme i mål med løftet om skolemat til alle. Men det blir gratis skolemat til elever på ungdomsskolen og i videregående.

Dagsavisen spurte byrådsleder Raymond Johansen om dette blir hans siste budsjett. Se svaret i videoen.

Men det er mer penger i portemoneen til Wilhelmsen:

  • Det settes av 364 millioner i kulturtilskudd.
  • Voldsløkka kulturstasjon åpner i 2023
  • 15 millioner til leie til eie forsøk i kommunale boliger
  • 125 millioner til universell utforming
  • 180 millioner til 4.000 jobber for ungdom i bydelene
  • To millioner til tilskuddsordning for dyrevern
  • 25 kilometer ny sykkelvei
  • 174 millioner til energieffektivisering og solceller på kommunale bygg
  • 150 millioner I tilsagnsramme til energieffektivisering og klimatiltak for innbyggere og næringsliv gjennom klima og energifondet
  • Storsatsing på planting av trær

For å nevne noe.

Årets budsjett er på 90 milliarder kroner, opp 10 milliarder fra året før. Av disse går 71 milliarder til drift, mens 19 milliarder går til investeringer.

Hovedtrekk

Selv om vi og verden er inne i en spesiell tid, gjelder fortsatt byrådserklæringen fra 2019, som ble lagd før korona, dyrtid og krig i Ukraina.

– Jeg har gått mange runder og diskutert med meg selv, og har kommet til at den erklæringen langt i fra er lagt til side, sier Wilhelmsen til Dagsavisen.

På kontoret

– Det er mange ytre rammer som påvirker oss, sier han, og blar i presentasjonen som er forberedt til forhåndspraten.

– Selv om vi fortsatt er preget av korona, har vi ikke lagt opp til noen koronabuffer i budsjettet for neste år. Vi mener at vi vil klare oss uten det, sier finansbyråden.

Selv om vi ikke når 2023 målet vedrørende utslipp, så er vi mye nærmere enn tidligere.

—  Einar Wilhelmsen (MDG), finansbyråd

Han sier at regjeringen fortsatt skylder kommunen koronapenger.

– Totalt skylder de oss 1,5 milliarder kroner i år. Av disse har vi fått 100 millioner. Vi har tro på at vi skal få en del mer, sier han.

Fortsatt er klima viktig, og noe det brukes mest penger på i året.

– Selv om vi ikke når 2023 målet vedrørende utslipp, så er vi mye nærmere enn tidligere. Vi er godt på vei mot å nå det store målet som 95 prosent kutt i 2030, Og det er kult, sier han.

Klima

Wilhelmsen lover at innbyggerne vil merke at det satses på klima.

– For meg som finansbyråd er dette det mest potente klimabudsjettet, med kraftfulle tiltak, sier han.

– Folk vil merke at dette er et klimabudsjett ved at det blir dyrere å kjøre bil, parkering i sentrum blir dyrere, og det blir dyrere å passere bomringen. Samtidig vil ratene for beboerparkering i ytre by gå ned, og det vil bli billigere å reise kollektivt, sier han med et smil.

– Vi skal bygge mer sykkelvei, vi skal bruke dugelig mye penger til trafikktiltak, som fortau, tryggere kryss, fartsdumper ved gangfelt. Over to år skal vi bruke 122 millioner kroner, sier han.

Og dette med billigere kollektivreiser fremhever han som den største nyheten. 200 millioner kroner koster dét, og tilbudet om å ta med seg inntil fire barn på reiser etter klokken 18.00.

Byrådet sier at de setter ned prisen på enkeltbilletter med 20 prosent innenfor sone 1. Men de setter ikke ned prisen fra dagens 39 kroner for en voksenbillett til 31 kroner, med 20 prosents rabatt.

Men systemet vil etter det Dagsavisen erfarer bli slik at de første fire billettene innenfor en 30 dagers periode betales det full pris for. De neste fire gis det 20 prosent rabatt på. Videre gis det rabatt opp til 40 prosent på enkeltbilletter, mens snittet vil ligge på 20 prosent.

Uten at dette systemet er spikra helt ennå.

– Hvorfor gis det ikke rabatt til de trofaste kollektivreisende. De som måned etter måned kjøper månedskort?

– VI ønsker å få enda flere over på kollektivtransport. Vi ønsker de som bare reiser en gang i blant. Dette er en god sosial profil, siden det vil gjøre reisene billigere for de som ikke har så god råd. Det vil også ha en trafikk-avisende effekt. De økte bompengene, og vil redusere utslippene med fem prosent, sier MDG-byråden.

Vi går inn i tøffe tider, noe heller ikke finansbyråden legger skjul på.

– Derfor er vi også forsiktig med å legge inn noe store prosjekter. Og i alt som er under bygging har vi lagt inn en prisvekst, sier finansbyråd Einar Wilhelmsen.

Forhandle med Rødt

Byrådets budsjettforslag skal nå forhandles med Rødt, og deretter behandles i bystyret, slik at endelig budsjett kan vedtas før jul. Rødts gruppeleder Siavash Mobasheri, sier til Dagsavisen at de er optimistiske med tanke på forhandlingene, og at valgkampbudsjettet er fullt av Rødt-politikk.

– Rødt kommer til å prioritere tiltak som reduserer forskjellene i Oslo i årets budsjettforhandlinger. Vi har boligpriskrise, matpriskrise og strømpriskrise. Matkøene i Oslo har aldri vært så lange, og stadig flere sliter med å få tak over hodet. Strømpriskrisa kan ikke føre til stengte idrettsanlegg eller at eldre på sykehjem skal måtte fryse.

Mobasheri fra Rødt.

Imidlertid mener Mobasheri at byrådet tar med den ene hånda og gir med den andre.

– Vi støtter ekstra penger til forebyggende arbeid, men vi er ikke blinde for at når bydelsramma kuttes så er det nettopp slike tiltak det går ut over. De offentlige tjenestene er folks sikkerhetsnett. Det er bydelene som drifter barnevern, hjemmehjelp og betaler for sykehjemsplasser. Det er de mest sårbare det går ut over når byrådet kutter 80 millioner til bydelene i rammekutt, og langt mer som skjulte kutt, sier Mobasheri.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen