Nyheter

– Ingen avtale om Oslopakke 3 uten Fornebubanen

Oslo og Viken er blitt enige om Oslopakke 3. Enigheten forutsetter at Fornebubanen bygges og at bompengene økes kraftig, men er ennå ikke vedtatt politikk.

– Jeg er veldig glad for at vi har funnet midler til å finansiere Fornebubanen, sa byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Sirin Hellvin Stav, på en pressekonferanse fredag formiddag.

Avtalen mellom de politiske toppene i Oslo og Viken betinger at forhandlingsresultatet godkjennes av Oslo bystyre og Akershus fylkesting.

– Vi har sikret handlingsrommet, men her skal det være en reell demokratisk prosess for veien videre, sa Stav, som omtalte avtalen som «ett av de viktigste stegene» fram til å kutte utslipp og redusere biltrafikk i hovedstaden.

Politikerne har altså sikret finansiering for banen, men det er ennå mye som er uavklart, og utbyggingen er ikke sikret. Samtidig faller dagens uenighet ut, dersom Fornebubanen vrakes, understreker Oslo Aps gruppeleder Andreas Halse.

Bompengene skal opp

Fredag morgen meldte flere medier at det var oppnådd enighet om Oslopakken. For å finansiere den så vil bompengene i Oslos bomringer bli satt opp i to omganger. De vil først bli satt opp i september i år og deretter i januar 2024. Pakken skal reforhandles i 2024.

Det vil bli en 40 prosents økning av gjennomsnittstakstene, slik Aftenposten og Avisa Oslo først meldte.

Det blir aller størst bompengeøkning for elbiler i indre ring utenfor rushtid, og prisen vil i 2024 bli tre ganger høyere enn i dag. Elbiltakstene skrus opp til halvparten av bensintakst, og dette er den største økningen lokale myndigheter kan gjøre uten å kollidere med Stortingets retningslinjer.

Takstene for elbil øker relativt sett mer enn for fossilbiler, men bensin- og dieselbiler må betale mer i kroner og øre.

Bompenger var stridsspørsmål

– Økte bomtakster er helt nødvendig for å skape en by som gjør det enkelt å velge miljøvennlig, sa MDGs Stav i pressekonferansen.

Også Høyres gruppeleder Anette Solli i Viken fylkesting var enig i at prisene måtte opp.

– Det er en ganske moderat økning, når en tenker seg at takstene ikke er rørt siden 2016. Inntektene våre er blitt borte fordi flere kjøper elbil, og det må vi ta innover oss, sa Solli.

Det var imidlertid uenighet om hvor langt økningen burde strekke seg. Mens Stav ønsket seg en større oppgang, blant annet for å oppnå større reduksjoner i klimagassutslippene, er Solli godt fornøyd med å ha klart å holde igjen veksten.

…og er det fremdeles

Fra utsiden av forhandlingene er det også sterke reaksjoner på bomprisene. Venstres bystyrerepresentant Marit Vea og stortingsrepresentant Ola Elvestuen sier til NTB at for mye av regninga sendes til elbilistene. Tross navneskifte er Folkets Parti fremdeles et bompengeparti, og en «kjempesint» leder Cecilie Lyngby ber folk aksjonere, ifølge Avisa Oslo.

Også NAF slår hardt til, og kaller bompengeveksten en «desperat handling» fra politikere uten kostnadskontroll.

Må godkjennes av bystyre og fylkesting

Forhandlingsresultatet må godkjennes av Oslo bystyre og Akershus fylkesting, og skal behandles før sommerferien.

Avtalen skal også forutsette kutt i prosjektet, men hvor kuttene skal komme, er ikke bestemt, skrev NRK.

Gruppeleder Anne Haabeth Rygg i Oslo Høyres bystyregruppe understreket at Fornebubanens økte kostnader ikke bare skal finansieres av bompenger.

– Jeg er glad vi har fått inn tydelige forventninger om at kostnadene må ned, og at flere må inn som finansiører, sa Rygg, og understreket at grunneiere og stat også skal bidra.

Saken fortsetter under videoen

Pakken skal finansiere flere prosjekter

Bompengeøkningen skal finansiere prosjektene som anses som mest nødvendige i årene framover. Foruten Fornebubanen er det nytt signalanlegg for T-banen, drift av kollektivtrafikk og å dekke inn etterslep av vedlikehold for trikk og T-bane. Det blir ikke penger til ny Majorstuen stasjon eller ny bilvei i Oslo.

Partene har forhandlet flere uker på overtid og skulle egentlig landet enighet før påske. Kostnadssprekken for Fornebubanen bidro til forsinket uenighet. Banen blir mer enn 4 milliarder kroner dyrere enn ventet.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen

---

Fakta om Oslopakke 3

Oslo og Viken oppnådde fredag enighet om Oslopakke 3, som tar sikte på å realisere Fornebubanen og gi en kraftig vekst i bompengesatsene.

  • Oslopakke 3 er betegnelsen for samferdselspakken som omfatter Oslo og Viken.
  • Staten, Oslo kommune og Viken fylkeskommune har reforhandlet pakken siden januar.
  • Forhandlingene har gått flere uker på overtid, mye grunnet en 4,5 milliarder kroners kostnadssprekk for Fornebubanen.
  • Pakken avklarer finansieringsfordelingen mellom bompenger, statlige og lokale midler.
  • Fredag ble Oslo og Viken enige om flere hovedtrekk for pakken.
  • Avtalen tar utgangspunktet i en realisering av Fornebubanen.
  • Bompengetakstene i Oslo vil i gjennomsnitt øke med 40 prosent, ifølge Aftenposten og Avisa Oslo. Økningen fordeles på to omganger, høsten 2022 og januar 2024.
  • Pakken finansierer både nye samferdselsprosjekter og drift og vedlikehold. Enigheten fant ikke plass til ny T-banestasjon på Majorstuen.
  • Før pakken er i mål, må den godkjennes av de folkevalgte i Oslo bystyre og Viken fylkesting.

---


Mer fra Dagsavisen