Nyheter

Slik skal Sporveien bruke 70 milliarder for å oppgradere T-banen

Med trikkeprogrammet i sluttfasen, er det et aldrende T-banenett som står for tur. Det skal brukes opp mot 70 milliarder kroner i årene fremover for å få et fullt moderne T-bane.

T-banen i Oslo er godt likt av de reisende, med høy kundetilfredshet, og er også i en global undersøkelse flere ganger målt til å være verdens mest kostnadseffektive metro-system sett opp mot andre aktører verden over. Nå står T-banen på startstreken til to tiår med fornyelse og produktutvikling.

Mye er som T-banen var da den sto klar på 60-tallet. Imens har årene gått, og behovet for vedlikehold har presset på. Mye er gjort og bygget, som Ringen og Lørenbanen. Men mye gjenstår.

Blant annet finansiering.

– Noe er finansiert, blant annet gjennom Oslopakke 3, men det er fortsatt betydelig finansiering som skal til for at de planlagte fornyelsene skal kunne bli en realitet, sier Sporveissjefen.

70 milliarder kroner

– Nå som trikkeprogrammet nærmest er ferdig, er det tid for å se på T-banen. Her er vi fortsatt i en tidlig fase, men siden det er mange store prosjekter, er det naturlig å samle alt dette i samme program, sier konsernsjef i Sporveien, Cato Hellesjø, til Dagsavisen.

Prosjektene står i kø:

  • Fornebubanen
  • Nye Majorstua stasjon
  • Nytt signalsystem
  • Nye vogner
  • Ny sentrumstunnel
  • Ny tunnel på Østensjøbanen mellom Bryn og Hellerud

– Allerede i år starter vi arbeidet med ny trase mellom Brynseng og Hellerud, sier Hellesjø.

Han har invitert Dagsavisen til en gjennomgang, og viser til blant annet de samme plansjene han la fram for miljø- og samferdselsutvalget i bystyret for en uke siden.

Strekningen ble bygget for nær 100 år siden, og bærer preg av alderen.

Strekningen er på en kilometer, og vil erstattes med to nye bruer, og en 400 meter lang tunnel. Hele prosjektet er estimert til å koste 900 millioner kroner.

– Den gamle traseen er planlagt å bruke til gang- og sykkelvei, forklarer sporveissjefen.

Konsernsjef i Sporveien, Cato Hellesjø.

For passasjerene blir det nye perioder med buss for bane. Det planlegges to uker med buss for bane forbi anleggsområdet for linjene 2, 3 og 4 ved pinsetider 2022, og en tilsvarende periode vår/sommer 2023. I tillegg planlegges det buss for bane i tre måneder for linjene 2 og 3 sommeren 2023.

Sporveien tar forbehold om endringer i tidsplanen, men vil holde naboer og reisende orientert.

Fem milliarder

Signalanlegget for T-banen er fra 1960-tallet, og er overmodent for en utskifting. Her skal Sporveien skifte ut alt til et semiautomatisk system.

– T-banen kjører automatisk mellom stasjoner, men det vil fortsatt være en fører om bord som løser ulike oppgaver som å avdekke hindringer i sporet for eksempel. Skal vi gjøre T-banen helt selvkjørende, som de blant annet har i Paris og København, krever det ombygginger av alle stasjonene, forklarer administrerende direktør for

– Signalanlegget er kostnadsberegnet til fem milliarder kroner. Dette er ikke bare et signalanlegg, med et avansert dataanlegg som vil styre hele T-banenettet, forklarer han.

I disse dager pågår byggingen av Fornebubanen for fullt, og Nord-Europas største byggegrop, der tunnelen starter på Fornebu viser at arbeidet for alvor er i gang.

I å starter arbeidet med den nye traseen mellom Brynseng og Hellerud, med blant annet to nye bruer, og en tunnel på 400 meter.

Det er ikke Sporveien som har ansvaret for byggingen, og de eier heller ikke infrastrukturen som skinner og tekniske anlegg, men Sporveien vil stå ansvarlig for driften av T-banen også der når prosjektet er ferdigstilt.

Samtidig som Fornebubanen skal stå klar, skal også nye Majorstua stasjon, til fem milliarder kroner, være klar.

I det som omtales som starten på et T-baneprogram ligger også innkjøp av 29 nye vogner. Dette trengs både for å kunne trafikkere Fornebubanen og for å utnytte muligheten for kapasitetsøkning også på andre linjer som det nye signalsystemet vil gi. Med i T-baneprogrammet er også oppgradering og utvikling av basene på Ryen og Etterstad.

Markerte byggestart

I juli i 2019 markerte byrådsleder Raymond Johansen (Ap), daværende vikarbyråd for miljø og samferdsel, Arild Hermstad (MDG), og leder for plan og infrastruktur i Ruter, Halvor Jutulstad, oppstart av arbeidet på Nybrua, hvor den nye stasjonen på Nedre Grünerløkka skal ligge.

–Tunnelen vil gå fra Tøyen til Majorstuen. Tøyen stasjon vil bygges om til fire spor, via ny stasjon på Nybrua, og videre til Stortinget stasjon hvor den nye linjen skal koble spå. Fra Stortinget vil trassen gå videre via nys stasjon på Bislett, til Majorstuen, som også skal bygges om til fire spor, sa Jutulstad til Dagsavisen da, og fikk følge av politikerne.

– Nedgangen til den nye stasjonen vil komme her vi står i dag, rett foran gamle Schous bryggeri, sa byrådsleder Raymond Johansen til Dagsavisen i juli i 19 da han inviterte Dagsavisen med på «byggestart»

– Poenget er at vi allerede er for sent ute. Byggingen av en ny tunnel burde vært i gang for lenge siden, fortsatte han.

Men tre år senere er det ingen som har sett en eneste gravemaskin eller anleggsarbeider i området. Bortsett fra de som har jobbet med trikken da.

Den nye sentrumstunellen for T-banen skal etter planen være med å fjerne flaskehalser i dagens T-banenett hvor samtlige linjer må gjennom samme tunell under Oslo og gjøre det mulig å øke kapasiteten for T-banen.

Vedlikeholdsetterslep

I Dagsavisen slo Sporveien alarm om at de ligger kraftig bakpå med vedlikeholdet: Etterslepet er på hele 7,3 milliarder kroner.

Det årlige behovet er om lag på en milliard kroner, Og den årlige underdekningen i årene fremover ligger nå på mellom 400 og 500 millioner kroner årlig.

– Mangel på vedlikehold gå ut over tilbudet, og i verste fall kan strekninger bli stengt, sier Cato Hellesjø.

Da Sporveien la fram utfordringene for miljø og samferdselsutvalget i forrige uke viste de i klartekst hva konsekvensene av manglende vedlikehold kan bety for enkelte av strekningene i T-banenettet.

«Strekninger med komponenter hvor levetiden går ut i intervallet 1–5 år. Behov for livsforlengende tiltak. Hvis det ikke gjøres tiltak vil konsekvensen for enkelte strekninger kunne bli nedsatt hastighet, redusert tilgjengelighet eller stengt bane».

Blant de røde strekningene var omtrent hele Ringen, som ble bygget i årene 2000–2006.

– Strekningen mellom Blindern, Nydalen og Sinsen er relativt ny, men levetiden går ut om en fem års tid. Så vi der nødt til å bruke penger på dette, slår Hellesjø fast.

Før han haster videre til neste møte. Med T-banen så klart.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen












Mer fra Dagsavisen