Fra begynnelsen av september stanser byrådet i Oslo utleie av elsparkesykler mellom klokken 23 og klokken 5 og reduserer antall sykler til 8.000.
Byrådslederen sier årsaken til de kraftige innstrammingene er de mange ulykkene og problemene i sommer.
– Jeg håper at dette er nok, men det er jeg usikker på. I utgangspunktet skal gatene i Oslo være trygge og tilgjengelige for alle, men jeg må si at i sommer har situasjonen blitt enda verre enn fryktet, sier Johansen (Ap) til NTB.
Han sier det kan bli aktuelt å redusere tallet på elsparkesykler ytterligere og innføre strengere reguleringer på parkering og hastighet dersom tiltakene ikke hjelper.
[ – Ingen enkeltaktivitet gjør per nå så mye skade som elsparkesykler ]
Ønsker seg anbud
– Oslo har nå like mange sparkesykler totalt sett som Paris. Vi er en stor by, men på størrelse med Paris er vi ikke, sier Johansen.
Uteleiegiganten Voi har lenge sagt seg enig i at det er for mange elsparkesykler i Oslo, men reagerer på at kommunen ønsker å fordele de 8.000 syklene likt mellom selskapene.
Norgessjef Christina Moe Gjerde i Voi peker også på Paris og Madrid, der en håndfull utleieaktører har gått konkurs. Her planlegges det for anbudskonkurranser med strenge krav for å sikre et godt tilbud, noe Voi lenge har ønsket seg i Oslo.
– Vi får en tap-tap-situasjon med en jungel av utleieaktører som vil melde seg på der flere garantert ikke vil levere, sier hun.
[ Lysbakken om Sp-samarbeid: – Vi ser bare ett tydelig felt der avstanden har økt ]
Strengere enn Bergen
Bergen har også strammet inn, men kun i helgene, og fra midnatt og ikke klokken 23. Ordningen er også kun en prøveordning.
I det opprinnelige forslaget i Oslo skulle elsparkesyklene nattestenges mellom klokken 1 og 5 om natten. Det er dette som i dag gjelder for bysykkelordningen.
Johansen viser til at flere leger ved Oslo universitetssykehus sist uke oppfordret kommunen om å låse syklene allerede klokken 23 som årsak til at man strammet inn enda mer.
Ved skadelegevakten i Oslo har legene regnet seg fram til at man kan unngå mellom 300 og 400 skader i sommer dersom elsparkesyklene fra og med i dag hadde blitt låst mellom klokken 23 og klokken 5.
– Vi har tatt signalene. Det er ganske sterkt og veldig sjelden at legevakten har en egen pressekonferanse, og der uttrykte de at de er sterkt bekymret for omfattende fyllekjøring på nattetid, sier byrådslederen.
[ Overveldende flertall av Oslo-borgerne er mot elsparkesykkel-forbud i Oslo ]
Selskaper har stengt utleie
Den nye forskriften vil være gjeldende fra begynnelsen av september.
– I mellomtiden har jeg en klar forventning om at utleieaktørene tar på alvor situasjonen vi står i, og iverksetter de kravene vi stiller, med det samme. Når omfanget av skader ved bruk av elsparkesykler er så stort at helsevesenet roper varsku, må aktørene også ta selvstendig ansvar for situasjonen, sier samferdselsbyråd Sirin Stav.
Flere utleieselskaper har allerede valgt å stenge sine sykler om nettene i helgene, mens Voi i stedet innfører en reaksjonstest og reduserer hastigheten fra 20 til 15 kilometer i timene fra klokken 23 til 4 på natten.
Saken fortsetter under videoen
– Gjør det du gjorde før
Utleieselskapene mener byrådet på sikt bør se på andre løsninger enn å stenge på nattetid, og viser til at dette påvirker de som ønsker å bruke elsparkesyklene på en forsvarlig måte. De har isteden tatt til orde for promilleforbud.
– Hva vil du si til de som bruker dette som fremkomstmiddel i edru tilstand på nattetid?
– Det får man nå ikke gjort etter klokken 23, så da får dere gjøre som dere gjorde før sparkesyklene kom til byen. Man kan gå eller ta en annen sykkel, sier Johansen.
I tillegg til antallsbegrensning og stenging på nattetid innfører byrådet krav om spredning av kjøretøyene i fire soner i byen. Kommunen vil framover også kunne innføre soner med forbud mot bruk og parkering, samt hastighetsbegrensninger.
[ Voi-sjefen: Det vil være en katastrofe for brukere av elsparkesykler ]
Voi om fordeling av elsparkesykler: – Tap-tap-situasjon
Utleieselskapet Voi reagerer på at byrådet i Oslo planlegger å fordele de 8.000 elsparkesyklene byen framover skal ha, likt mellom selskapene.
– Vi får en tap-tap-situasjon med en jungel av utleieaktører som vil melde seg på, der flere garantert ikke vil levere, sier Christina Moe Gjerde, norgessjef i Voi.
Hun mener dette fører til et langt mindre attraktivt tilbud for brukerne og peker på Madrid og Paris, der en håndfull utleieaktører har gått konkurs. Her planlegges det for anbudskonkurranser med strenge krav for å sikre et godt tilbud, noe Voi lenge har ønsket seg i Oslo.
– Når kommunen får på plass en anbudskonkurranse, bygger ut sykkelveinettet og dedikerer parkeringsareal til elsparkesyklene, vil alle tenke på dagens beslutning som bakstreversk og lite fremtidsrettet, sier Gjerde.
Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen