Nyheter

Nytt forsøk på å redde trehusidyllen på «Hylla»: Derfor klager naboene

Kampen om den 170 år gamle trehusrekka på Vålerenga er ikke over. Nå klages bystyrets vedtak inn for Statsforvalteren.

– Vi klager fordi vi mener saken er for dårlig opplyst og utredet, og at dette har gitt et resultat for lokalmiljøet som vi ikke kan akseptere, sier leder av Vålerenga Vel, Hege Stensrud Høsøien.

– Vi mener hele planen burde vært sendt tilbake og utredet på nytt.

Det var 24. mars i år at Oslo bystyre vedtok Bane Nors reguleringsplan for Brynsbakken-prosjektet. En omstridt jernbaneutbygging som vil få store konsekvenser for nærområdet på Vålerenga i Gamle Oslo. Dagsavisen har fulgt saken siden den ble kjent høsten 2017.

På nedsiden av Hovedbanen, mellom Vålerenga og Kværnerbyen, ligger den lille rekka med trehus. Det er her Bane Nor ønsker å effektivisere jernbaneinfrastrukturen.

Den største konsekvensen er at trehusrekka «Hylla» må rives. Det lille nabolaget, som ligger inneklemt mellom jernbanesporene, har i alt 22 boliger. Åtte av disse husene er verneverdige arbeiderboliger fra 1850-årene.

Kun plass til fire

Bakgrunnen for utbyggingen er at togkapasiteten inn til Oslo S er sprengt. For å løse det Bane Nor omtaler som en «flaskehals» inn til Oslo S, må kapasiteten på togskinnene kraftig oppjusteres. Og nabolaget «Hylla» ligger midt i veien for prosjektet.

– Dette er en krevende sak som mange i lokalmiljøet har engasjert seg i, og vi snakker om store endringer i området som innebærer at beboerne på den såkalte «Hylla» må flytte og trehusene fjernes. Fire skal bevares. Det er synd at man ikke klarte å finne en løsning der bevaring av flere av husene lot seg gjennomføre, men vi mener likevel gevinsten for opp mot en million reisende veier tyngre, uttalte byråd for byutvikling Arild Hermstad (MDG) til Dagsavisen i februar.

Det var stor skuffelse og mye sinne lokalt på Vålerenga da vedtaket ble kjent, forteller Hege Stensrud Høsøien.

– Rivingen omfatter verneverdig bebyggelse som mangler sidestykke i Oslo siden Enerhaugen.

Vil ha lokk

Nå klager altså Vålerenga vel, på vegne av lokalmiljøet på Vålerenga, på bystyrets vedtak. De får støtte av Fortidsminneforeningen og Vellenes Fellesorganisasjon.

– Oslo kommune har ikke gjort den jobben de er pålagt med å gi en selvstendig vurdering av Bane Nors prosjekt, og veie prosjektets samfunnsverdi opp mot konsekvensene for Oslos innbyggere, forteller leder av Vålerenga Vel, Hege Stensrud Høsøien.

– Vi vet fra vårt eget mulighetsstudie av et lokk at det er mulig å redde mye mer av den verneverdige bebyggelsen, dempe støyen fra togene betydelig, få flere forbindelser mellom Vålerenga og Kværnerbyen og få et nytt, stort sammenhengende grøntområde.

Hylla-beboer Gjermund Granlund og Even Haugseth i Vålerenga historielag henger opp bilder til en fotoutstilling om Hyllas historie.

I klagen skriver de at Bane Nor ikke har valgt å utrede relevante og realistiske alternativer, og fremmet isteden et forslag til planprogram som kun omfattet deres ene foretrukne løsning. Til tross for omfattende innspill om at alternative løsninger måtte utredes, la Plan- og bygningsetaten (PBE) uten videre til grunn Bane Nors innstilling.

Det er advokat Jørgen Vangsnes i Wikborg Rein som representerer Vålerenga Vel.

– Kommunen har plikt til å sørge for at alternative løsninger utredes. Bane Nor og PBE har flere ganger blitt bedt om dette, uten å gjøre det. Resultatet er at bystyret ble presentert for en sak uten handlingsalternativer. En løsning med lokk kunne for eksempel ivaretatt utfordringene knyttet til støy, bevaringsverdige bygninger og bomiljø. Det er en saksbehandlingsfeil når et slikt alternativ ikke er utredet. Loven inneholder en del krav før man vedtar en utbygging av dette omfanget. I dette tilfellet er kravene ikke overholdt. Da foreligger det heller ikke en gyldig reguleringsplan, sier Jørgen Vangsnes, advokat og partner i Wikborg Rein.

Klagen ble levert Statsforvalteren onsdag 19. mai.






Mer fra Dagsavisen