Både Oslo Ap og Frogner Ap har programfestet forslaget om å få elektriske «båtbusser» som skal gå mellom Bygdøy og sentrale steder i indre havn. Nå håper de på støtte fra andre for å få forslaget realisert.
Ruters båttilbud i Indre Oslofjord vil fra senhøsten 2021 bli betjent av selskapet Boreal Sjø med fem nybygde, elektriske båter.
Øyene i Indre Oslofjord er et populært reisemål, og i 2019 var det 867.000 påstigende. 2018 var et rekordår for øybåtene, med 1,2 millioner påstigende etter en varm og solrik sommer.

Byferjer
I Bjørvika syder det ikke akkurat av folk en kald og koronatung fredag i april. Men pandemien tar en gang slutt, og vi får livene våre tilbake.
Noe som igjen vil bety liv i Bjørvika-området, med både Deichman, Munch og Operaen som sentrale attraksjoner.
– Dette skal ikke primært være en turistløype, men et tilbud for byens befolkning, som vil få anledning til å se en del av Oslo man vanligvis må kjøpe billett til danskebåten for å få se, sier Ap-politiker i bydel Frogner, Ole Jabob Kjendlie, til Dagsavisen.
Kjendlie og Aps gruppeleder i bydelsutvalget (BU) i Bydel Frogner, Bjarne Lagesen, fronter forslaget, og er fulle av entusiasme når de ser på kartet over havneområdet.
Dette skal ikke primært være en turistløype, men et tilbud for byens befolkning, som vil få anledning til å se en del av Oslo man vanligvis må kjøpe billett til danskebåten for å få se.
— Ole Jacob Kjendlie, Ap Frogner
– Dette er ikke et nytt forslag, men et forslag som har modnet over tid. Men det er ikke behandlet i BU, sier Lagesen.
– Det er ikke så store oppgraderinger som skal til for å lage holdeplasser for båtene, hvor naturlige stoppesteder kan være innerst i Bjørvika, Sentralbanestasjonen ved Operaen og Rådhusplassen. Oslo har bestilt elektriske ferjer som skal gå mellom øyene, og med en i reserve burde det være mulig å bruke en av dem til dette formålet, sier Kjendlie, og viser til byer som Stockholm og København, som allerede har et slikt tilbud.
– Båtbuss i København drives av HT, det vil si Københavns Ruter. Det fungerer veldig bra i sine sikksakk ruter mellom bysiden og Dragør med mange stoppesteder på hver side (Islandsbrygge, Fiskertorvet, Nyhavn, Operaen, helt opp til Svanemøllen dersom man er lokalkjent, sier Kjendlie som har bodd og jobbet i den danske hovedstaden.
Også i Drammen er det planer om en elektrisk byferje som skal bringe passasjerer rundt til flere holdeplasser sentralt i byen.
Ruterbillett
Foran Operaen peker og forteller Ole Jacob Kjendlie entusiastisk om planene. Og hvordan en slik båtbuss vil knytte Oslo enda tettere sammen.

– Vi tenker oss en rute som går fra Gamle Oslo, med kort vei til Middelalderparken og Ekeberg, via Munch, Operaen (Sentralstasjonen), Rådhusplassen, Tjuvholmen/Filipstad, Dronningen (kort vei til Vikingskipene), Framnes (Kontiki) og Huk, sier Kjendlie.
– På sikt vil det være mulig å inkludere stopp på Malmøya, Katten og helt ut til Ingierstrand, sier han.
– Båtene skal være miljøvennlig, helst elektriske. Og båtbussene må selvsagt være universale det vil si tilgjengelig for både rullestolbrukere og svaksynte. Et slikt tilbud vil åpne byen fra sjøsiden for Oslos befolkning og naturligvis turister. MDG i Gamle Oslo tidligere sagt at de er positive til dette forslaget, sier Bjarne Lagesen.
De ønsker at billettene skal gå inn Ruters ordinære billettsystem, slik at en billett både kan brukes på buss, trikk, T-bane og bybåt.
– Et annet poeng er at om et års tid vil Vikingskipsmuseet være et anleggsområde, slik at veiene ut, dit vil være belastet med mye anleggstrafikk. Da vil det være fint å ha et alternativ til bil og busstrafikk, sier Kjendlie.
– I året før koronaen var det 1.5 millioner besøkende på museene på Bygdøy. mange av disse tar 30-bussen, som ofte må stampe i kø. Når de nå skal bygge nytt vikingskipsmuseum, vil det bli mye anleggstrafikk, og mer belastning på veien ut, sier Kjendlie.
– Vi håper i første omgang at det er mulig å få til en forsøksordning, for å se om dette er liv laga, sier Kjendlie og Lagesen.